|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Så, hva er greia i år? Passer den? Må den syes ut eller inn? Får du ny? Syr du selv? Ønsker deg? Vurderer å kvitte deg med den? Skal aldri ha? Lurer på hvilken du skal ha?
![]() |
#2 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Jeg får også brukt min tre ganger på to uker, veldig stas!
![]() |
#3 |
I mål
|
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Jeg sydde min inn for noen år siden etter at den har vært lagt ut tidligere. Nå veier jeg ca 3 kg for mye for den nye innsyingen, og det merket jeg i konfirmasjon i helgen. Har nå planer om å gå ned et par kilo før 17. mai. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Jeg skal aldri ha. Fikk tilbud når jeg skulle konfirmeres og når jeg var rundt 20, da fikk jeg beskjed av gudmora mi om at skulle hun brodere så måtte det skje da. Men jeg har aldri hatt lyst på bunad. Mamma har bunad så den kan jeg jo i prinsippet arve. Egentlig så skulle niesa mi arve den når hun ble konfirmert, men mamma valgte å brodere ny til henne.
![]() |
#5 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Jeg måtte stålsette meg for å prøve den forrige uke. Til min store forundring passet den så vidt i år også. Heldigvis. For det er alt for sent å få gjort noe med den nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
intro
|
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Jeg pines også litt i bunad.
![]() |
![]() |
#7 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Min ble sydd godt og fagmessig ut for noen år siden, av en som hadde gått i lære hos hun som sydde den i sin tid, og nå er den god både på max- og min-vekt (varierer ikke så mye, da).
![]() |
#8 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Min passer. Men jeg synes ikke at den sitter helt fint og har problemer med å få bringeduken til å stå pent. Så jeg har en plan om å unne meg en time på Husfliden og se om det er noe de kan gjøre med den, simpelthen for å få den til å bli lettere å bruke. Nå synes jeg lett at jeg "faller litt sammen" ut på dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
I mål
|
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Jeg har egentlig lyst til å ønske meg Oslodrakt til 50-årsdagen jeg |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Min passer, den kunne vært sydd inn og opp. Men syersken på Flisa var 83 år i 2007, jeg tenker ikke spørre henne, eller Husfliden som skal ha 3000,- for oppdraget.
![]() |
#11 |
intro
|
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?
Husker jeg feil nå, eller har vi den samme, apan?
![]() |
![]() |
#12 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Jeg synes at det er helt legitimt og greit å ønske seg ny bunad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
intro
|
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Skulle jeg hatt ny bunad nå, burde det vært denne varianten av romeriksbunaden. Det er lov å le av fargen.
![]() |
![]() |
#14 |
I mål
|
Det har vi. Jeg liker den altså, jeg skulle bare ønske meg mer tilhørighet. Vi har ingen igjen i Hedmark. Egentlig skulle jeg ønske at foreldrene mine i større grad dyttet på meg bunaden fra der jeg vokste opp i det minste. Ikke for det, jeg hører ikke til der heller. Jeg har bare hørt til to steder i mitt liv, primært Oslo, men også Trondheim. Kunne nesten heller hatt trønderbunad |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Har ikke bunad eller festdrakt og vil ikke ha. Det samme gjelder for resten av gjengen.
![]() |
#16 |
I mål
|
Datteren min har jo virkelig ingen tilhørighet til der bunaden er fra, så det blir litt meningsløst. Jeg har sagt til henne at jeg synes hun skal gå for noe fra Oslo. Hun er rett og slett bare herfra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Den Romeriksbunaden er nydelig Bluen,
![]() |
#18 |
intro
|
Kjenner igjen følelsen! Jeg har samme bunad som svigermor og svigerinne - det er hyggelig, da. Det er fortsatt flere arvebunader i slekta som Liv kan bruke framover (stort sett ikke stedbundne), men det blir spennende å se hva vi lander på når hun konfirmeres om to år. (Det er kanskje sånt man snart må begynne å tenke på, det?
![]() |
![]() |
#19 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Min passer, men jeg skal ikke bruke den. Eldste vil så gjerne, så da finner jeg noe annet. Litt trist, for jeg elsker å gå med den. Eldste ville absolutt ikke ha egen bunad til konfirmasjonen, men to uker etterpå ville hun ha min.
![]() |
#20 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Allerede 6. mai og ikke en bunadsrelatert tråd?Jeg er for stor for min, og den er visst ikke mulig å legge ut. Har gått på ytterste knapp de siste 10-15 årene, men nå er den for liten over ryggen og. Eldste gikk med den på 17.mai i fjor, men da var den for lang for henne. Den passer nok bedre i år, men i år er det nok vanskeligere å overtale henne til å bruke den, og jeg tror ikke jeg gidder å bruke noe energi på det heller.
![]() |
|
|