|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvem gjør hva?Jeg synes det er artig å observere Rundtom hvem som gjør hva. Jeg er jo feminist, og har ofte lyst til å kommentere, men det sømmer seg ikke alltid, så derfor lufter jeg bittelitt her.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvem gjør hva?Jeg gjør også det meste av det der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hvem gjør hva?Jeg gjør egentlig det meste av alt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Unik
![]() Sv: Hvem gjør hva?Det er jo også en greie, at å bygge ny veranda/male hus gir kred og skryt og man får jobbe i fred, mens oppvask og husvask gjøres jevnt og trutt året rundt gjerne med barn surrende rundt. Uten skryt fra omverden.
![]() |
#5 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Hvem gjør hva?Jeg melder meg glatt inn i klubben for dem som ikke har vært flinke nok til å få en likestilling her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Hvem gjør hva?I sum jevnt fordelt her, tror jeg. Men jeg overraskes over at andre reagerer på at jeg har hovedansvaret for plenklipp, for eksempel. Og at jeg også skifter dekk. Og at mannen lager mat ca. 50 % (eller så ofte jeg slipper han til - jeg er mer opptatt av sunn-økologisk-mat-fra-bunnen-av enn han er
![]() |
#7 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Hvem gjør hva?Mødre er nok i stor grad logistikkansvarlig hjemme ja, som har kontroll på bursdager og julekort og klær. Jeg kjenner det igjen fra hjemme selv, men noen unntak er det. Mannen min er i år klassekontakt for to av våre tre barns klasser (jeg har ingen slike verv i år). I en av disse klassene er det bare menn som er både klassekontakter og varaer. Det arrangeres dessuten både mamma- og pappatreff. Klassenes Facebooksider er like mye brukt av både mødre og fedre. På barnehagens dugnader har det alltid vært like mange menn som kvinner. Det lille vi har hatt av sykehus/legebesøk har vi delt likt, og jeg har inntrykk av at de fleste vi kjenner gjør det samme. Det er jeg som har kontroll på barnas klær og som baker til barnas arrangementer, men mannen tar seg av det meste som gjelder barnas fritidsaktiviteter, og det inkluderer å pakke sekker og lage kakao til speidermøter og slikt. Jeg opplever at kvinner og menn rundt meg deler mye, men ikke alt, og at det nok er kvinnene som gjør mest.
![]() |
#8 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hvem gjør hva?Hos oss blir det mer og mer skjevt, og jeg er i grunnen glad ungene er så store som de er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Unik
![]() Sv: Hvem gjør hva?En gang reiste jeg med vilje fra bleier til babyen, for å unngå at det ble mitt hovedansvar å huske på ved ferie/bilturer. Funket supert.
![]() |
#10 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Hvem gjør hva?Vi deler. Eller, nå for tiden er jeg student, så mannen gjør alt, men til vanlig deler vi. Han er flink å handle klær til ungene, passe på bursdager, gaver til bursdager, vaske klær, sortere kleseska i barnehagen. Jeg er flinkest til å organisere, huske og orge. Jeg handler julegaver. Han betaler regninger. Vi gjør like mye husarbeid, jeg er flinkere å vaske kasserollene, han er flinkere å vaske klær. Jeg lager mest mat, han handler mest mat. Osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
intro
|
![]() Sv: Hvem gjør hva?Jeg gjør alt det du nevner, pluss alt av julegaver, selskapsforberedelser, baking, 95 % av all handling og tilbereding av mat til hverdags og helg, rydding til vaskehjelpa kommer etc. Jeg sitter i FAU på fjerde året. Mannen klipper gress og fyller diesel, samt baker brød. Resten av "overskuddet" utenom jobb går med til å være fotballtrener.
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Hvem gjør hva?Vi deler det meste av det praktiske, men jeg har nok hakket bedre oversikt på logistikk, datoer, huske på ditt og datt, osv. Han har blitt bedre på det, og vi har også tatt i bruk tavle hjemme i tillegg til Google-kalender. Jeg har vært en del bortreist både i jobb og privat, og hverdagen går jo helt fint rundt uten meg, men litt logistikkpåminnelser driver jeg med. Jeg har blitt flinkere til å ikke skulle fikse alt selv, så han har ordnet gaver til de siste bursdagene (etter påminnelse), og bakte muffins til FN-dag i går, for eksempel. Husarbeid gjør vi like mye av, likeså med henting og levering på skole og fritidsaktiviteter. Jeg synes vi har jobbet oss mer og mer frem til likestilling på det meste, egentlig. Men det er sikkert en del ting jeg bare gjør fordi, altså.
![]() |
#14 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvem gjør hva?Jeg liker å stelle i stand bursdager, og vil bake og styre selv. Jeg er opptatt av hus,interiør, gaver og klær, så det trenger ikke mannen å tenke på :stikker:
![]() |
![]() |
#15 |
intro
|
![]() Sv: Hvem gjør hva?
Hos oss har det helt klart gått stikk motsatt vei. Vi var likestilte i mange år, også de første åra som foreldre. (Var sammen i 12 år før ungene meldte sin ankomst.) Nå er det helt absurd å tenke tilbake på at han har vært 50 % involvert i henting og bringing av barn, handling og middagslaging. Fullstendig absurd.
![]() |
![]() |
#16 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hvem gjør hva?Vi har litt ulike ansvarsområder. Jeg er "utenriksminister" og logistikksjef. Så jeg er oftere på foreldremøter, samtaler og avtaler evt. felles henting/bringing av barn. Har kalenderoversikt og er den som gjør avtaler om overnatting, bli med hjem og så videre.
![]() |
#17 |
Dragedytteren
|
![]() |
#18 |
|
Jeg tror at mannen min gjørmer enn meg. Er vi hjemme en søndag så har han gått dobbelt så mye som meg innendørs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hvem gjør hva?Jeg gjør mye hjem og barn. Han kan handle og lage mat, men jeg vil gjerne gjøre det fordi jeg tar sunnere valg. Han baker brød i helgene og lager kaker til bursdager. Jeg tar de tunge løftene med snø og hage. Og gressklipperen, fordi han er lat. Han tar alt med jentenes fotball, der vil jeg delta mer, for å få mindre husarbeid.
![]() |
#20 |
|
![]() Sv: Hvem gjør hva?Jeg gjør alt, er alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|