|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Hva serveres på julaften?I år skal vi arrangere julaften hjemme. Vi ser ut til å få to eller tre gjester, min far, hans kone og kanskje hennes mor (som fungerer som oldemor for barna). mannen min og jeg elsker pinnekjøtt og det gjør gjestene også, men ungene mine kan virkelig styre sin begeistring. De spiser vossakorv som tilbehør, men det er det. Ikke rotmos, ikke potet, ikke saus. Så ungene uttrykker ingen glede over pinnekjøttmiddagen.
![]() |
![]() |
#2 |
villende
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Jeg har gjort det, når vi har vært mange til bords. Ellers har jeg også et vegetarisk alternativ, siden det er flere vegetarianere i familien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi skal feire hos mamma og pappa i år, med brødre og koner og sånt. Vi blir 14 voksne. Alle bortsett fra meg og vår yngste elsker ribbe. Vi andre to vil ha pinnekjøtt, så jeg tar med det. Jeg kjøper ikke inn til 14 stk, men nok til at flere kan smake. Vi har alltid begge deler når vi lager maten selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Jeg er kjip og forbeholder meg retten til å bestemme hva som serveres hos meg. De får derfor spise det som blir servert.
![]() |
#5 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Det blir en salig blanding av ribbe, medisterkaker og pinnekjøtt på julaften her. Vi skal feire hos svoger for første gang, og er vant til hver vår tradisjon.
![]() |
#6 |
can-jur
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi har ribbe. Fra egen gris. Normalt krydret, normalt stekt. Med sprø svor.
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi skal til svigerforeldrene mine i år, og de skal visst servere både pinnekjøtt og ribbe, i tillegg til at mannen tar med seg nøttesteik og vegisterkaker. Vi er ganske mange der da, 3 barn/ungdommer og 8 voksne.
![]() |
![]() |
#8 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Nei, her er det kun pinnekjøtt på julaften. Men vi har grøt tidligere på dagen, med mandel, det er i alle fall to av ungene glad i. Problemet er at den mest kresne i familien heller ikke liker grøt.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 03-12-19 kl 10:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?
Sånn har jeg også tenkt, men så har jeg tenkt litt over hvor mye jeg gleder meg til julemiddagen hvert år. Og at jeg godt kunne tenke meg unger som også gledet seg. De spiser ikke noe særlig tilbehør, så det er bare snakk om å langtidssteke en ribbe.
![]() |
![]() |
#10 |
Jeg forventer ikke at noen lager pinnekjøtt til meg, derfor har jeg sagt til mamma og pappa at jeg tar med. Jeg hadde ikke gjort det til hvem som helst. Det var ikke noe problem for foreldrene mine heldigvis, det blir jo ikke noe ekstra jobb på de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Det skal sies at jeg aldri har opplevd å glede meg til et måltid (det er jo godt, men dett er dett) og jeg virkelig hater å lage mat. Dessuten har jeg begrenset med plass og fasiliteter på kjøkkenet. I år skal jeg dessuten stå for det alene. Det er selvsagt en medvirkende årsak, jeg har jo forståelse for at andre legger mer i slik mat enn meg.
![]() |
#12 |
|
Der er jeg også, men jeg har skjønt at andre gjør det. Jeg skulle helst ønske jeg kunne fått all næring fra en pille daglig, mens mannen reellt gleder seg til middag hver dag.
![]() |
![]() |
#13 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi kan være alt fra 11 til 16. I år blir vi 13personer. Det er alltid hos oss.
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Åh, så forskjellige vi er!
![]() |
![]() |
#15 |
Enda en som trener
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi har kalkun på julaften - det er noe de aller fleste liker. De gangene broren min og familien er her, har jeg alltid laget noe ekstra til ungene da de ikke spiser kalkun. På julaften tenker jeg det er viktig at alle får noe de liker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Det er først nå ungene har kommet opp i en slik alder at det å glede seg til julemiddagen i det hele tatt har blitt et tema, og jeg er ikke helt sikker på om yngstejenta er der enda heller. De har så langt gledet seg slik til pakkeåpning, at middagen bare er en langtekkelig pliktgreie de må igjennom først, og som de føler aldri tar slutt. Eldste har ofte vært så spent at hun nærmest har vært kvalm, og ikke hatt matlyst av den grunn. Sånn sett er det faktisk bedre for yngste at vi har hennes favorittmat på første juledag, for da kan hun slappe av og kose seg og virkelig glede seg til maten, uten pakkestress i magen.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 03-12-19 kl 10:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Jeg serverer svineribbe, medisterkaker, pølser, surkål, pinnekjøtt, vossakorv, rotmos og mandelpoteter. All maten gjør seg jo egentlig selv. Har gjort det de siste 4-5 årene. Mini liker best svineribbe, Frøkna pinnekjøtt. Mannen og jeg liker begge deler. Karamellpudding til dessert.
![]() |
#18 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Vi har kalkun, men jeg gidder ikke lage hel kalkun, så det blir fileter i stekepose, med tradisjonell stuffing (selv om den ikke er stuffet), grønnsaker, poteter og fløtesaus. Og sossisser for å please barna, for de er ikke opptatt av kalkun. Har knøttlite benkeplass og synes matlaging er ultrakjipt. Så det holder i massevis for meg at jeg må lage til oss 4 pluss to besteforeldre.
![]() |
#19 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Jeg skal ha torsk
![]() |
#20 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva serveres på julaften?Knerten er også glad i mat og uttrykker store forventninger og glede over måltider. Og er klar på at han synes det er dumt at han ikke kan glede seg til julemiddagen siden han "ikke liker".
![]() |
![]() |
|
|