|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor mye strøm skal du som leietaker betale?Casen er som dette:
![]() |
#2 |
En som trener
|
![]() Sv: Hvor mye strøm skal du som leietaker betale?Tja, hvis utleier sier det, tenker jeg heller hen må sette inn separate strømmålere så kan kan gjøre beregningen riktig. Alternativt sette en leie som er inkludert strøm (det har jeg for min leieboer). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Erfaren
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye strøm skal du som leietaker betale?Det er det helt umulig å komme frem til en brøk på. Areal er jo en nøkkel, men antall kilowatt vil jo i stor grad avhenge av hvilken varmekomfort den enkelte enhet velger og hvor mye man dusjer f.eks (da er man kanskje på antall hoder nivå). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvor mye strøm skal du som leietaker betale?Det hadde jeg ikke gått med på. Vi leide ut INK strøm en gang. Da regnet vi ut fra arealet. De brukt på det meste strøm for 5000kr i mnd. Det var satt 900kr til strøm
![]() |
![]() |
#5 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye strøm skal du som leietaker betale?Separate strømmålere, absolutt. Vil ikke utleier ordne det, må de ta det på sin kappe og gi deg en grei husleie, inkl. strøm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvor mye strøm skal du som leietaker betale?For å svare på HI og ikke foreslå noe helt annet: Det er ikke umulig å finne en noenlunde fungerende brøk, selv om det ikke blir helt eksakt.
![]() |
#7 |
Skriv og skriv og skriv
![]() Sv: Hvor mye strøm skal du som leietaker betale?Takk for innspill!
![]() |
#8 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hvor mye strøm skal du som leietaker betale?Jeg ville synes det var vanskelig å leie på de betingelsene. De er flere mennesker, det er en ting, men om de vennene plutselig har kjærester som halvbor der, venner som kommer og går, dusjer og har åpne vinduer så er det i hvert fall vanskelig å kunne beregne strøm, og vanskelig å kunne f.eks. iverksette tiltak om man vil spare strøm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hvor mye strøm skal du som leietaker betale?Brøken er rettferdig og fin, bortsett fra at personene i husstanden har ulikt bruksmønster. Et hus er ikke et hus, så jeg ville forlangt å fått siste 12 mnd forbruk av kwh, pris for strøm og nettleie. Og en ordlyd i kontrakten om at belastningen for utleier ikke kan øke mer enn 10% pr mnd. Og mnd avregning. Og at kontrakt endres hvis eier gjør endringer som øker kostnadene, som et par el-biler.
![]() |
#10 |
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye strøm skal du som leietaker betale?Hvis man har automatisk strømmåler så har dette blitt mye enklere nå. For ca en tusenlapp kan man kjøpe utstyr som man kobler til HAN-porten på strømmåleren, som gjør at man se forbruket for hver enkelt strømkrets/sikring.
![]() |
#11 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hvor mye strøm skal du som leietaker betale?En slik avtale er vanskelig, og kan fort slå feil ut, i begge leirer...
![]() |
#12 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Hvor mye strøm skal du som leietaker betale?Det vanlige blant profesjonelle aktører er arealbrøk. Det vil aldri bli helt rettferdig, selvsagt, men vil ofte være et slags beste estimat.
07, 09, 13 Sist redigert av Bille : 20-12-19 kl 20:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Skriv og skriv og skriv
![]() Sv: Hvor mye strøm skal du som leietaker betale?Det ble aldri noe av leieavtalen da utleier sto på sitt og forlangte 1/3 deling.
![]() |
|
|