|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Textrovert
|
![]() Et filosofisk spørsmål om julenDette er noe jeg har tenkt å ta opp som tema her inne i mange år, men jeg har alltid vært redd for at ingen vil forstå hva jeg mener. Divine-mannen forstår hva jeg mener, da, så jeg tar sjansen.
![]() |
#2 |
koko
|
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenJeg feirer lys og kjærlighet i jula. Lyset er i høyeste grad et naturfenomen, og i jula så begynner jo dagene sakte men sikkert å bli lengre og lysere.
![]() |
#3 |
Textrovert
|
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julen
Nei, det ante meg.
![]() |
#4 |
|
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenJeg tror jeg skjønner godt hva du mener, selv om jeg ikke har det på samme måten selv. (Antageligvis en effekt av å ikke ha hatt barndomsjul.) Og så tipper jeg du ikke er kristen, for i så fall er jo det der ikke helt i tråd med juleevangeliet, for å si det sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Textrovert
|
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julen
Nemlig! Det er akkurat det jeg ønsker. At vi bare våknet opp en morgen, og så var JulenTM der.
![]() |
#6 |
Klar
|
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenJeg skjønner hva du mener, Devine. Jeg tror faktisk du setter ord på noe jeg ikke helt hadde skjønt selv. Jeg har lurt så på hvorfor julemagien fra barndommen har forsvunnet, og jeg tror nok det har mye å gjøre med at jeg nå ser at jula "bare" er resultat av mye arbeid og staffasje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenJeg pleide å tenke som mannen din. Selv om jula var alt annet enn magisk da jeg var barn. Nå tenker jeg ikke på jula som magisk i det hele tatt. Det er en forbuksfest. Hyggelig å henge litt ekstra med familien da.
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenJeg skjønner hva du mener, men er enig med mannen din. Nettopp det menneskeskapte er magien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenJeg har ikke tenkt slik om jul. Men kanskje noe som ligner, når det gjelder lys og farger. Jeg likte ikke å lære om fysikken bak farger, for jeg tenkte på farger som noe helt fortryllende og magisk.
![]() |
#10 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenGøy tanke. Forstår jo hva du mener, men har ikke tenkt på det. Jeg er veldig glad i jula i min voksne verden, for nå skaper jeg selv minnene og evt magien - og jeg har tatt meg på tak for å gjenerobre jula etter noen traurige juler i tenårene. Men klart, magisk juleglitter har jo vært fint.
![]() |
#11 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenJeg har med alder og visdom kommet til at det er menneskene som skaper alt. Alt som er godt. Kjærligheten. Godheten mellom oss. Det er vi som utgjør bevisstheten i universet, som ellers er et stor tomrom. Hver og en av oss utgjør et lite punkt med bevissthet. Og 'noe' knytter denne bevisstheten sammen til noe større, til et fellesskap. Til godhet. Kjærlighet. Til julen. Til håp. Drømmer. Kanskje er det til og med dette som er Gud? For hva er vel gud, om ikke godhet, kjærlighet? Jeg syns det er ganske magisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenJeg tror jeg skjønner hva du mener, men jula er magisk for ateistiske meg. Som en følge av en fantastisk rekke med tilfeldigheter og følgehendelser ble jordkloden til i et system der den skrått surrer eliptisk rundt en stjerne. Vi har fått tidevann og liv har utviklet seg og noen steder er lys/mørkedelen av døgnet av ulik lengde hver dag i forhold til i går. Det er et mirakel at alle disse tilfeldighetene førte til at du kan spørre om det magiske med jul. Så jo, julen er magisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenNår man er barn så innser man jo ikke at jula krever arbeid, og den framstår som magisk. Jeg skjønner hva du mener, men tenker som mannen din. Magien ligger nettopp i menneskene. At vi gjør det sammen, fikser overraskelser til hverandre, lager god mat, utfører ritualer som setter i gang tanker og minner, husker på dem rundt oss, pynter vinduer og hager for omverdenen og lager et fellesskap. Og selvsagt kan man plukke fra hverandre dette med mye surmaget realisme, men det er i dette magien ligger for meg.
![]() |
#14 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenJeg forstår hva du mener, tror jeg. Men jeg er enig med mannen din. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenJeg synes jula er magisk jeg.
![]() |
#16 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenJeg kom på en ting; storebror tror muligens litt på julemagi han også.
![]() |
#17 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenAlt er jo menneskapt.
![]() |
#18 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenJeg skjønner godt hva du mener, og har et veldig blandet forhold til det hele. På den ene siden synes jeg der er fantastisk at vi mennesker samler oss om tradisjoner og ritualer. Jeg fryder meg når hele området jeg bor i glitrer, lyser og blinker nå i adventstiden, og tenker med gru på hvor mørkt og tungt det ville vært uten. Jeg elsker at vi sammen gleder oss til noe. . På den andre siden synes jeg julen mistet mye av magien når jeg selv fikk ansvar for å skape den. I tillegg sitter jeg med en mer og mer tung følelse hver jul når gavene er åpnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
lettere utlada
|
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenJeg tenker nok litt som mannen din.
![]() |
#20 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Et filosofisk spørsmål om julenKanskje ikke helt svar på spørsmålet ditt, men jeg synes det er en deilig følelse at vi mennesker kan skape magi. Imidlertid er det ikke "bare" menneskeskapt magi i og med at det ikke hadde blitt mulig å skape dette på en helt annen dag om man hadde villet (tro meg, jeg har faktisk arrangert en julefest midt på sommeren en gang. Veldig gøy, men ikke magisk |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|