|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Kan du anbefale en engelsk bok til en 10.-klassing?Så er vi der igjen, 10.-klassingen skal velge en bok han skal lese og sikkert analysere i engelsk. Det virker helt umulig for ham å finne wn bok, han liker virkelig ikke å lese. Noen som har tips til en bok som ikke er for komplisert (engelsken er god, litterær modenhet mer passe) og som det er litt å ta tak i når man skal analysere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan du anbefale en engelsk bok til en 10.klassing?Jeg mener vi leste Boy (Roald Dahl?) på videregående? I hine hårde dager. Kan det være noe? Eller noe annet av Roald Dahl? De er mye symboler og greier i de bøkene og de er underholdene.
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kan du anbefale en engelsk bok til en 10.klassing?Noe av Nick Hornby? Den om fotball og alle slags lister?
![]() |
#4 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Kan du anbefale en engelsk bok til en 10.klassing?Hva med dystopi av noe slag? Det pleier å fenge i den alderen, og er gjerne mye å ta tak i når man kommer til analysen. Er han god i engelsk? Hvis det er et fag han ikke føler seg tipptopp i så kan det være smart å velge en bok som han har lest før eller kjenner historien via en film eller serie. Kjente dystopier som f.eks. The Hunger Games, Divergent eller The Maze Runner kan kanskje være aktuelle? Scythe anbefaler 16-åringen (og pappa'n) her. Harry Potter hvis han liker fantasy.
![]() |
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Kan du anbefale en engelsk bok til en 10.klassing?Min 10. klassing stod i samme problemstilling. Hun valgte å lese "The perks of being a wallflower" av Stephen Csbosky, og det var engelsklæreren så fornøyd med at hele klassen nå leser den sammen. Da slapp hun å lese en ekstra bok med fellesskapet, og det var hun enda mer fornøyd med. Den finnes også som film (for de som trenger litt lesestøtte/motivasjon).
![]() |
![]() |
#6 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Kan du anbefale en engelsk bok til en 10.klassing?Animal farm? Usikker på nivået, men mye å ta tak i.
![]() |
#7 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Kan du anbefale en engelsk bok til en 10.-klassing?Bibliotekene har ofte gode tipslister. Se f.eks. denne fra Sølvberget i Stavanger:
![]() |
#8 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Kan du anbefale en engelsk bok til en 10.-klassing?Noe av Terry Pratchett eller Neil Gaiman? Discworld-bøkene til Pratchett er ikke så voldsomt lange, av Gaiman er f.eks American Gods eller Good Omens gode.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Kan du anbefale en engelsk bok til en 10.-klassing?Film for lesestøtte/ motivasjon er nok lurt. Takk for tips alle sammen. Fin tråd å ha liggende her, så kom gjerne med flere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kan du anbefale en engelsk bok til en 10.-klassing?Vi bruker forresten audible for lydbok. Da leser hun på kindle, og hører på lydbok, litt i parallell, litt frem og tilbake. Lydboken følger boken. Kindle gjør at man kan slå opp synonymer, lydbok gir mer kontekst (tonefall, stemmebruk), og man hører ordet uttalt. Veldig fint for min med litt lesevansker!
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Kan du anbefale en engelsk bok til en 10.-klassing?
Ja, for det er jo ikke sånn at alle 10.-klasser bobler over av motivasjon for skolearbeidet.
![]() |
![]() |
#12 |
Erfaren
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan du anbefale en engelsk bok til en 10.-klassing?Jeg anbefaler Ready player one, og Ready player two. Den første er filmatisert, og det er en dystopi med masse å analysere ganske enkelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Kan du anbefale en engelsk bok til en 10.-klassing?Ready player one hørest interessant ut. Prøver å kjøpe den på amazon, men får beskjed om at den ikke er tilgjengelig i min region. Det var da merkelig. Noen som har tips til hvilken innstilling jeg må gjøre i Amazon for å få dette til? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Kan du anbefale en engelsk bok til en 10.-klassing?
Hmm.. så rart. Jeg vet ikke hva man evt må endre. Men den er tilgjengelig i norske bokhandlere også. (på engelsk)
![]() |
|
|