Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Middag: Morsdag/valentinsdag/søndag

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-21, 20:44   #1
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Middag: Morsdag/valentinsdag/søndag

Nå på søndag er det på en måte litt supersøndag. Morsdag og valentinsdag på en gang.

Vi feirer egentlig ikke noen av delene, men en hver anledning til å kose seg litt ekstra er jo kjærkommen, så jeg har lyst på noe ekstra godt til middag.

Hva er deres «kose seg litt ekstra»-middag? Eller en middag dere sjelden lager fordi det tar tid? Eller fordi den er så usunn?
Og har dere allerede planlagt søndag/morsdag/valentines-middagen?

Sist redigert av Kirsebær : 09-02-21 kl 21:01.
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-21, 20:57   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Morsdag/valentinsdag/søndag

Jeg ser for meg en pose potetgull og Jack Daniels.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-21, 21:01   #3
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg ser for meg en pose potetgull og Jack Daniels.

Det er egentlig akkurat avansert nok for meg, men tenkte jeg skulle imponere litt denne gangen. Og 15-åringen blir så dårlig av Jack.

Gammel 09-02-21, 21:03   #4
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Går for en rett som alle i familien blir glad av, kyllingspyd med peanøttsaus, ris og mangosalat.

https://trinesmatblogg.no/recipe/kyl...og-mangosalat/

Gammel 09-02-21, 21:03   #5
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middag: Morsdag/valentinsdag/søndag

Det er også fastelavn. Så jeg forventer at mannen baker boller i det minste.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-21, 21:31   #6
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi skal ha pepperonipizza og fastelavensboller.

Gammel 09-02-21, 21:41   #7
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Fastelavn, så vi må bake boller.

Mulig vi får boller og kos hos mamma dagen før, de hadde farsdag på lørdagen i høst (for søndagen kunne ikke min bror med familie, og lørdagen var vi derved bare 8 gjester og derved 10 max i huset, som var regelen den gang, og hun syntes det var smart, for da kunne ungene få ha sin egen farsdag med sin egen far på søndagen.

Men vi må vel bake boller selv uansett. Ellers er det middag med oss og ungene, ikke noe romantisk middag for to, og den er ikke planlagt enda nei.

Men noe godt bør det vel være, og mannen kan gjerne stå for matlagingen, så bare han ikke har planlagt å bruke den posen med rødløk han har kjøpt akkurat da, så skal jeg vel være glad (Han er den eneste i huset som liker løk, og vi har egentlig aldri annen løk i hus enn sjarlottløk, særlig i grillsesongen (som strekker seg langt i begge ender, vel og merke) Men nå har vi både gul løk i strømpe og en pose med rødløk???? Og det nærmer seg morsdag/valentinsdag-søndag og jeg vil ikke ha løksuppe altså!

Kos meg ekstra er gjerne basert på oksekjøtt, enten det er biff eller sosekjøtt/kjøtt i mørke eller noe derimellom, ei god steik er også godt, men bare en av tre unger er glad i det, så kanskje kylling? Vi får se.

Gammel 09-02-21, 22:18   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Nå på søndag er det på en måte litt supersøndag. Morsdag og valentinsdag på en gang.

Vi feirer egentlig ikke noen av delene, men en hver anledning til å kose seg litt ekstra er jo kjærkommen, så jeg har lyst på noe ekstra godt til middag.

Hva er deres «kose seg litt ekstra»-middag? Eller en middag dere sjelden lager fordi det tar tid? Eller fordi den er så usunn?
Og har dere allerede planlagt søndag/morsdag/valentines-middagen?

Røkt svinekam er det beste jeg vet, så det blir det på søndag. Med riesling tenker jeg.

Dessuten har gutta boys fått beskjed på at jeg forventer å bli servert fastelavensboller.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 07:32   #9
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Morsdag feirer jeg med å gi tulipaner til min mor.

Vi skal absolutt ha fastelavensboller. Det er noe av det beste jeg vet.

Valentin har vi aldri feiret og jeg ser ingen grunn til å begynne i år.

Siden det er morsdag så synes jeg at jeg skal få velge middag. I vårt hus er det bare to personer som spiser kjøtt og derfor har vi det veldig sjelden, men denne søndagen synes jeg at jeg skal få lov og da skal det være lam. Enten lammestek, lammekoteletter eller en lammegryte. Pescetarianerne får en eller annen form for ferdig vegetarkake med det samme tilbehøret som oss.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 07:38   #10
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi skal bake boller og tenker foreldrene mine kan bli invitert på boller og kaffe. En litt travel søndag for meg, så står blomkålsuppe på middagsplanen. Hjemmelaget, så veldig god, men mindre tidkrevende enn typiske søndagsmiddager.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 07:46   #11
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi skal ha marinert kylling med ris og peanøttsaus til middag på torsdag, og jeg skal lage så mye at vi kan ha det på søndag også. Boller er bakt, så de skal bare tas opp. Mannen har funnet ski til meg, jeg skal finne meg skisko i dag, så da kaller vi det morsdagsgave, litt i øvre prisklasse da for akkurat det, men jeg klager ikke.

Så da er vi i rute. Valentine har vi feiret litt nå og da opp gjennom årene om det har passet slik, men tror ikke det blir mer feiring enn det vi har lagt opp til. Må finne noe til mamma da, men hun blir glad for det meste, og er enkel å handle til.

Gammel 10-02-21, 12:02   #12
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

En av "unne seg litt ekstra"-middagene mine er oksehaleragu, med potetmos eller pasta til. Det er ikke vanskelig, men tar litt tid.

Jeg følger denne oppskriften:https://heiamat.no/2014/09/29/braise...-med-potetmos/
, men siler ikke av kraften til slutt. Jeg bare plukker kjøttet og legger det tilbake, fisker ut anis og laurbær og lar det koke litt inn før jeg skviser over sitron og smaker til med salt og pepper.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-21, 12:10   #13
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager chili con carne hvis barna kommer, men mest sannsynlig blir det knekkebrød på benken innimellom jobbhaugene.

Gammel 10-02-21, 12:24   #14
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

En av "unne seg litt ekstra"-middagene mine er oksehaleragu, med potetmos eller pasta til. Det er ikke vanskelig, men tar litt tid.

Jeg følger denne oppskriften:https://heiamat.no/2014/09/29/braise...-med-potetmos/
, men siler ikke av kraften til slutt. Jeg bare plukker kjøttet og legger det tilbake, fisker ut anis og laurbær og lar det koke litt inn før jeg skviser over sitron og smaker til med salt og pepper.

Oh lord. Jeg har frosne oksehaler i fryseren og snakket AKKURAT med kollega om hva jeg skulle bruke dem til. Nå vet jeg!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-21, 07:08   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Takker for tips. Jeg landet på at jeg har lyst på alt mulig, så da tar vi alt mulig.
Kyllingspyd, minisandwich, minipannekaker, wraps, vårrull, pakistanskinspirert risgryte, dipper osv.
Blir bra.
Og til ære for valentinsdagen skal jeg bruke hjertesalat.

Gammel 11-02-21, 08:36   #16
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Flere forslag, takk, gjerne med konkrete oppskrifter.

Jeg skal servere søndagsmiddag og dessert til en flokk på fem. Ikke kylling, gluten eller melk.

Jeg har en pose god krydderblanding som kan brukes til svinenakke, den kan i så fall stå og langsteke mens vi er ute i finværet.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-21, 08:45   #17
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Gulasj er noe jeg har forelsket meg litt i som søndagsmiddag, korona gjør at jeg er tom for ungarsk paprika, men paprika pulver fra vanlig matbutikk går strålende, jeg tar gjerne litt røykt paprika oppi også. Bruker denne oppskriften

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-21, 08:58   #18
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Hadde vi vært hjemme så hadde det blitt langstekt svinestek. En av favorittene mine!
Men vi skal på den lunch til mamma, så da får vi rundstykker med alskens godis på. Og så tar jeg med meg boller m/krem.

Gammel 11-02-21, 09:22   #19
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi skal ha middagsbesøk (broren min og kona) for første gang siden nyttår så det blir ikke direkte morsdags/valentines-feiring. I motsetning til de fleste andre synes vi ikke hveteboller med krem er noe særlig, her er det vannbakkels som er fastelavnsboller så vannbakkels fylt med vaniljekrem og med sjokoladeglasur oppå er fast dessert. Middag blir sannsynligvis Boeuf Bourguignon.

Gammel 11-02-21, 22:17   #20
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal lage. Vi blir 7 personer, endelig middagsbesøk, for første gang i 2021, jeg håper det kommer flere forslag her!

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:02.