|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Rådgivning - studiespes vs yrkesfagJeg følte for å lage en tråd om noe som overhodet ikke var koronarelatert.
![]() |
![]() |
#2 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rådgivning - studiespes vs yrkesfag
Ble også litt i stuss av samme grunn over den artikkelen. Opplever at rådgiverne her, ihvertfall, er veldig opptatt av de signaler ungdommen gir, og gjerne irettesetter foreldre ifht ungdommens eget valg. Det som hadde vært interessant er om rådgiverne gitt samme input fra eleven rådgir forskjellig. Det synes jeg ikke de svarer på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Rådgivning - studiespes vs yrkesfagDet står jo i artikkelen at dette utsagnet er basert på forskning, så da skjønner jeg ikke helt hvorfor du lurer på om det virkelig er slik? Det dumme er jo at det blir henvist til forskning på en så overfladisk måte. Det står heller ikke at valgene er et resultat av rådgivningen, det er mye som påvirker dette valget, men avhandlingen hennes hevder å dokumentere at rådgivningen som tilbys er "klassetilpasset". Det vil vel innebære at den forsterker klassetilhørighet som en faktor i barnas valg.
og det skal vi alltid bli. Sist redigert av Input : 05-02-21 kl 10:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Rådgivning - studiespes vs yrkesfagBasert på egen erfaring.
![]() |
![]() |
#5 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Rådgivning - studiespes vs yrkesfagRådgivning i skolen er under enhver kritikk. Punktum. Det finnes sikkert enkelte lyspunkter, men generelt er det så dårlig at det er til å grine av. Det er også alle fagforeningene i sektoren helt enige i og det etterlyses endringer av hele sektoren. Senest i denne NOU-en fra 2019.
![]() |
#6 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Rådgivning - studiespes vs yrkesfagJeg har vært på informasjonsmøte på ungdomsskolen på østkanten i Oslo der de sa rett ut at elevene trengte ikke gå studspes for de skulle jo ikke bli leger. Det var bare de som skulle bli leger (og kanskje et par yrkesgrupper til) som ikke burde velge yrkesfag. Jeg tror absolutt ikke de hadde sagt det samme på en ungdomsskole på vestkanten, da hadde de nok fått protester. Dette var ikke skolens rådgidere, jeg lurer på om de kom fra bydelen eller trolig utdanningsetaten.
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Rådgivning - studiespes vs yrkesfagI Oslo er det vel ikke veldig mange år siden det ble et overordnet mål å øke søkningen til yrkesfag. Tre, fire år siden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Rådgivning - studiespes vs yrkesfagJeg synes det er like proviserende at de forteller elevene at de ikke skal studere videre etter videregående. Det er ikke noe galt i å fremheve yrkesfag til de som bør gå den veien og vise hvilke muligheter man har. Man har ikke låst seg til et yrke heller, men kan studere. Men å si at man ikke trenger studspes fordi man ikke skal studere videre senere er å snakke med mange flinke elever. Det er den vinklingen som provoserer meg. Og det vi møtte på vår skole.
![]() |
#11 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Rådgivning - studiespes vs yrkesfagJeg reagerer vel egentlig en del på at det å velge yrkesfag blir sett på som litt mindreverdig. Som det eneste saliggjørende er å ta studiespesialisering og gå veien videre til universitetet. Eller som om studiespesialisering er den eneste veien til universitetet.
![]() |
#12 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Rådgivning - studiespes vs yrkesfagHer var det kun spm om hvilket språk, ikke å velge bort språk. Men jeg så at det var mulig å velge fordypning matematikk istedenfor.
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
Det har du nok helt sikkert rett i at er en stor del av årsaken.
![]() |
![]() |
#14 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Rådgivning - studiespes vs yrkesfagDa eldste gikk i 10. (våren 2016) var vi på foreldremøte og fikk info om hvilke valg som fantes på vg.skole og de brukte ikke mange minuttene på å gå igjennom yrkesfagene ift studiespes altså.
![]() |
#15 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Rådgivning - studiespes vs yrkesfagAt det fortsatt er nedlatende holdninger til yrkesfag og hvem som går der/bør gå der er utrolig irriterende. Jeg tipper det er noe av bakgrunnen for at det er forskjell på vestkant og østkant og flere her er jo inne på ulike årsaker også. Men slik som Venla beskriver, at de sier studiespes er for de som kun skal bli leger er jo hårreisende. Og så mange med BI bachelor og master som sitter rundt på kundeservice etc nå, så er veien til god lønn og jobb vel så spikret med yrkesfag.
![]() |
#16 |
Fjellpiper
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Rådgivning - studiespes vs yrkesfagJeg har ikke lest artikkelen, men på fellesmøter på Herremannens vestkantungdomsskole var det mye rådgivning om å også legge inn yrkesfag som gode alternativer. Det ble snakket om mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
Det de sa hos oss (østkanten), var at hadde man under 3 i snitt var det nærmest bortkastet å søke studiespes. Så hadde de gode presentasjoner om hva man kunne gjøre med yrkesfag og videre utdanning senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
.. som gode alternativer også? Men ikke som hovedfokus? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|