Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-24, 13:06   #1
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningen

I denne artikkelen står det at de vil avslutte en-til-en-ordningen. Den viktigste grunnen de oppgir er personvern og bruker som eksempel at fadderbarnets bilde kan henge på kjøleskapsdøra hos fadderen. Personlig må jeg si at jeg synes det er veldig trist at ordningen avvikles.

Jeg har vært fadder helt siden jeg begynte å jobbe etter studiene og har gledet meg over brevene med oppdateringer om "mine" barn. Jeg synes det har vært fint å kjenne på at jeg i hvert fall kan hjelpe noen når jeg blir motløs over å se hvor mange som har det vondt, selv om jeg ikke kan hjelpe alle.

Nå tror jeg SOS barnebyer helt fint greier å fortsette å hjelpe selv om brevene og tilhørigheten blir borte, men jeg er ikke sikker på at dette er et godt grep for å ha en stabil givermasse. Vi gir penger fast til flere andre også, men har holdt på SOS barnebyer i alle år fordi vi hadde denne personlige forbindelsen. Jeg kommer til å savne oppdateringene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-24, 13:16   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningen

Vi har plan fadderskap og jeg liker å få oppdatering ja. Og har vel også kanskje bilde på kjøleskapet til tider.
.jeg vet at pengene brukes i hele lokalsamfunnet, ikke på den ungen, selvsagt. Men det er noe pedagogisk rundt å ha den ene ungen

Gammel 14-08-24, 13:28   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker det er helt greit at det avvikles. Hvorfor skal vi trenge utlevering av et barn, så vi kan føle at vi bidrar helt konkret? Det burde jo virkelig aldri handle om våre følelser og vårt velbehag. Vi kan klare å finne andre måter å glede oss på? Det er et steg i rett retning, for mye som har vært klamt i sånne sammenhenger. Kanskje vi også får slutt på kjendiser på frelserturné i fattige land?

Gammel 14-08-24, 13:56   #4
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Joda, jeg forstår prinsippet, og vi ville fortsatt å gi om plan også avsluttet altså. Men det er, om det er et barn eler en landsby eller hva det er, litt greit for mange å henge det på noe, på en måte.

Men disse kjendisene på tur, det er ikke noe særlig synes jeg

Gammel 14-08-24, 13:56   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg støtter en hel barneby, og syns det er en veldig mye bedre ordning. Jeg får brev og derfra også, om aktiviteter de gjør og om nabolaget, men det er ikke et ensidig personfokus. Jeg syns personfokuset på hjelpearbeid er klamt med et hint av kolonisme. Det blir et slags eierskap av et annet menneske, syns jeg. Jeg ser det også opp mot annen personifisert støtte, der du må være søt nok, verdig nok og fattig nok på riktig måte for å få hjelp. Barns rett til privatliv må veie tyngre enn følelsen hos giver.

I tillegg gir jeg også generell støtte, som SOS barnebyer kan distribuere der det trengs mest.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-24, 13:58   #6
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ja, det vi får av oppdateringsstatus er for hele området4, ikke spesifikt det barnet, men vi får et oppdatert bilde av ham en gang i året. vi hadde selvsagt egentlig klart oss fint ute dess mer jeg tenker over det. Hjelpen går jo uansett ikke til det ene barnet da.

Gammel 14-08-24, 14:01   #7
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja.

Vi er SOS faddere og jeg skal innrømme at så lenge vi hadde små barn så var det at vi hadde ett konkret barn vi hjalp så gjorde det saken mer håndgripelig. Og for meg så oppleves det som viktig at vi har hjulpet en jente fra Filippinene når vi vet hva som kunne skjedd med henne ellers.

Jeg har satt pris både på bildet på kjøleskapet og på det årlige brevet med litt oppdatering. Men, om vi kunne være mer generelle givere til denne barnelandsbyen og få litt oppdatering fra hele stedet så hadde jeg absolutt fortsatt å gi.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-24, 14:05   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Men, om vi kunne være mer generelle givere til denne barnelandsbyen og få litt oppdatering fra hele stedet så hadde jeg absolutt fortsatt å gi.

Det er jeg enig i, det hadde jo egentlig vært like fint, men jeg leste ikke artikkelen sånn. Jeg forstod det mer som at SOS barnebyer ville bruke pengene der de trengtes og kanskje like gjerne til vanningsanlegg for matproduksjon i områder som trenger det, som til en barneby.

Gammel 14-08-24, 14:16   #9
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Realiteten er jo at man aldri har gitt penger til nøyaktig DET barnet. Pengene går i en pott, som deretter fordeles ut over det hele. Unntak for særskilte gaver.

Gammel 14-08-24, 14:25   #10
Ellisiv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er dette nytt da? Jeg har støttet SOS Barnebyer i jaffall 30 år, og sist gang «mitt» barn vokste ut av ordningen, 3-4 år siden, fikk jeg beskjed om at de hadde sluttet med fadderskap på enkeltbarn. Jeg får nå oppdateringer på hele den aktuelle barnelandsbyen. Fint det også.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-24, 14:33   #11
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Er dette nytt da? Jeg har støttet SOS Barnebyer i jaffall 30 år, og sist gang «mitt» barn vokste ut av ordningen, 3-4 år siden, fikk jeg beskjed om at de hadde sluttet med fadderskap på enkeltbarn. Jeg får nå oppdateringer på hele den aktuelle barnelandsbyen. Fint det også.

Ja, det ser da vitterlig sånn ut i den artikkelen jeg lenket til.

Vi hadde også ett barn som vokste ut av fadderskapet for noen år siden og da ble hans andel (vi har flere fadderskap) gjort om til et beredskaps-fadderskap i stedet. Penger som kan settes inn i mer akutte situasjoner. Så det kan jo godt tenkes at dette har vært på trappene lenge og i noen grad blitt gjort om, men nå gjelder det alle.

Gammel 14-08-24, 15:30   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker dette sitatet fra artikkelen burde være nok.

Sitat:

– Barn som har vokst opp i barnebyene våre har uttrykt at de ikke ønsket merkelappen «SOS-barn». Det kan ha handlet om brevvekslingen eller bildene de sendte til sine faddere eller om å være et SOS-ansikt til verden. Det skal de slippe, sier Skjefstad.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-24, 15:37   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det sitatet er absolutt nok, Tally.

Jeg synes det er positivt at den personlige integriteten til barna som har blitt brukt som posterkids for å få flere donasjoner nå blir respektert. Målet helliger ikke alltid middelet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-24, 15:42   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp. Om det blir samlet inn mindre penger fordi man ikke lenger får bilder til å ha kjøleskapet og [oppdiktede] nyhetsbrev, så er det på denne siden det er noe riv, ruskende galt.

Gammel 14-08-24, 19:01   #15
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er på fadderbarn nr. 3 via SOS barnebyer, og synes det er helt greit å gå over til mer generell støtte når hen blir voksen. Jeg syntes også det var nyttig med de "personlige" brevene da ungene mine var i barneskolealder, men må innrømme at jeg ikke engasjerer meg så mye i dem nå. Det viktige for meg er at jeg får fortsette å støtte SOS.

Gammel 14-08-24, 19:20   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke gitt til Plan nettopp pga det fokuset på det ene barnet, jeg vil heller gi til flere/en landsby.
Jeg var ikke klar over at SOS barnebyer også hadde den slags, jeg gav lenge til den barnebyen i Angola som Fagforbundet bygget så har ikke tenkt tanken på å støtte «enkeltperson».

Gammel 14-08-24, 20:28   #17
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg startet med et enkeltbarb da jeg fikk mitt første barn. Synes det er helt OK at de avvikler det. At man får en landsby skaper tilhørighet selv om pengene nok flyr mye mer fritt.

Gammel 14-08-24, 20:52   #18
Malama

Malama sin avatar

Standard

En landsby kan jeg godt støtte, det er jo der jeg gjør gjennom plan uansett og det er hva som er gjort i området der barnet bor og iblandet generelt som står i det årlige brevet, samt noen fåsetninger om barnet sånn ca. At han har vært frisk og at han går på skole.
Favorittfag har vi fått vite en gang også.

Men ja, bildet av ham trenger jeg ikke, utlevering av barnet. Har ikke tenkt på det slik, men tråden "vekket"meg.

Vel, vi sier jo ikke opp plan ungen vår uansett da. Eller altså den delen av Boliva vi støtter. De gjør jo mye bra for hele området, ikke spesifikt den ungen

Gammel 14-08-24, 21:29   #19
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Vi er SOS faddere og jeg skal innrømme at så lenge vi hadde små barn så var det at vi hadde ett konkret barn vi hjalp så gjorde det saken mer håndgripelig.

Da barna var små var vi PLAN fadder (aldri vært tilknyttet SOS barnebyer) og allerede da var det slik at vi ga til et område, men vi fikk vite mer om ett barn. Opplevde det som veldig konkretiserende i forhold til barna. Da de ble eldre skiftet jeg til leger uten grenser - og de brevene var så fæle at jeg aldri leste de - langt mindre delte de med barna.

Tenker at det er viktig å være konkret nok hvis man skal oppleve denne type forståelse hos barn, men som voksen betyr det ingenting for meg (vi ga jo ikke til ett barn)

Gammel 14-08-24, 21:30   #20
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nettopp. Om det blir samlet inn mindre penger fordi man ikke lenger får bilder til å ha kjøleskapet og [oppdiktede] nyhetsbrev, så er det på denne siden det er noe riv, ruskende galt.

Jeg mener jeg har sett statistikk over donasjoner relatert til personifisering. Hvis jeg finner den igjen skal jeg poste den i tråden

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.