|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Introvert optimist
|
![]() SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenI denne artikkelen står det at de vil avslutte en-til-en-ordningen. Den viktigste grunnen de oppgir er personvern og bruker som eksempel at fadderbarnets bilde kan henge på kjøleskapsdøra hos fadderen. Personlig må jeg si at jeg synes det er veldig trist at ordningen avvikles.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenVi har plan fadderskap og jeg liker å få oppdatering ja. Og har vel også kanskje bilde på kjøleskapet til tider.
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenJeg tenker det er helt greit at det avvikles. Hvorfor skal vi trenge utlevering av et barn, så vi kan føle at vi bidrar helt konkret? Det burde jo virkelig aldri handle om våre følelser og vårt velbehag. Vi kan klare å finne andre måter å glede oss på? Det er et steg i rett retning, for mye som har vært klamt i sånne sammenhenger. Kanskje vi også får slutt på kjendiser på frelserturné i fattige land?
![]() |
![]() |
#4 |
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenJoda, jeg forstår prinsippet, og vi ville fortsatt å gi om plan også avsluttet altså. Men det er, om det er et barn eler en landsby eller hva det er, litt greit for mange å henge det på noe, på en måte.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenJeg støtter en hel barneby, og syns det er en veldig mye bedre ordning. Jeg får brev og derfra også, om aktiviteter de gjør og om nabolaget, men det er ikke et ensidig personfokus. Jeg syns personfokuset på hjelpearbeid er klamt med et hint av kolonisme. Det blir et slags eierskap av et annet menneske, syns jeg. Jeg ser det også opp mot annen personifisert støtte, der du må være søt nok, verdig nok og fattig nok på riktig måte for å få hjelp. Barns rett til privatliv må veie tyngre enn følelsen hos giver.
![]() |
#6 |
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenJa, det vi får av oppdateringsstatus er for hele området4, ikke spesifikt det barnet, men vi får et oppdatert bilde av ham en gang i året. vi hadde selvsagt egentlig klart oss fint ute dess mer jeg tenker over det. Hjelpen går jo uansett ikke til det ene barnet da.
![]() |
#7 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenTja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningen
Det er jeg enig i, det hadde jo egentlig vært like fint, men jeg leste ikke artikkelen sånn. Jeg forstod det mer som at SOS barnebyer ville bruke pengene der de trengtes og kanskje like gjerne til vanningsanlegg for matproduksjon i områder som trenger det, som til en barneby.
![]() |
#9 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenRealiteten er jo at man aldri har gitt penger til nøyaktig DET barnet. Pengene går i en pott, som deretter fordeles ut over det hele. Unntak for særskilte gaver.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenEr dette nytt da? Jeg har støttet SOS Barnebyer i jaffall 30 år, og sist gang «mitt» barn vokste ut av ordningen, 3-4 år siden, fikk jeg beskjed om at de hadde sluttet med fadderskap på enkeltbarn. Jeg får nå oppdateringer på hele den aktuelle barnelandsbyen. Fint det også.
![]() |
#11 |
Introvert optimist
|
Ja, det ser da vitterlig sånn ut i den artikkelen jeg lenket til.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenJeg tenker dette sitatet fra artikkelen burde være nok.
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenDet sitatet er absolutt nok, Tally. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenNettopp. Om det blir samlet inn mindre penger fordi man ikke lenger får bilder til å ha kjøleskapet og [oppdiktede] nyhetsbrev, så er det på denne siden det er noe riv, ruskende galt.
![]() |
![]() |
#15 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenJeg er på fadderbarn nr. 3 via SOS barnebyer, og synes det er helt greit å gå over til mer generell støtte når hen blir voksen. Jeg syntes også det var nyttig med de "personlige" brevene da ungene mine var i barneskolealder, men må innrømme at jeg ikke engasjerer meg så mye i dem nå. Det viktige for meg er at jeg får fortsette å støtte SOS.
![]() |
#16 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenJeg har ikke gitt til Plan nettopp pga det fokuset på det ene barnet, jeg vil heller gi til flere/en landsby.
![]() |
#17 |
Off the map.
|
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenJeg startet med et enkeltbarb da jeg fikk mitt første barn. Synes det er helt OK at de avvikler det. At man får en landsby skaper tilhørighet selv om pengene nok flyr mye mer fritt.
![]() |
#18 |
![]() Sv: SOS barnebyer avvikler fadderskapsordningenEn landsby kan jeg godt støtte, det er jo der jeg gjør gjennom plan uansett og det er hva som er gjort i området der barnet bor og iblandet generelt som står i det årlige brevet, samt noen fåsetninger om barnet sånn ca. At han har vært frisk og at han går på skole.
![]() |
#19 |
Leser
|
Da barna var små var vi PLAN fadder (aldri vært tilknyttet SOS barnebyer) og allerede da var det slik at vi ga til et område, men vi fikk vite mer om ett barn. Opplevde det som veldig konkretiserende i forhold til barna. Da de ble eldre skiftet jeg til leger uten grenser - og de brevene var så fæle at jeg aldri leste de - langt mindre delte de med barna.
![]() |
#20 |
Leser
|
Jeg mener jeg har sett statistikk over donasjoner relatert til personifisering. Hvis jeg finner den igjen skal jeg poste den i tråden
![]() |
|
|