|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Preikestolen - tips?Jeg har en knapp uke ferie helt alene i sommer, og jeg har lyst til å ta turen til Preikestolen. Kunne godt tenke meg å kombinere det med noen dager i Stavanger og en tur til Odda for å se hvor mormor vokste opp. Har knapt vært på vestlandet før, så alle tips mottas med takk!
![]() |
#2 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Preikestolen - tips?Du kan booke deg inn på Prekestolen fjellstue, det er ligger så nær som du kommer, tror jeg. Men det er heller ikke mer enn 30 min kjøring fra Stavanger. Jeg henger her for flere tips!
![]() |
#3 |
I endring
|
![]() Sv: Preikestolen - tips?Da våkner lokalguiden igjen.
2004 og 2008 Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen Sist redigert av Frøy : 01-06-21 kl 12:59. Årsak: la til linker |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Preikestolen - tips?Nå har jo de lokalkjente svart på skikkelig vis - men jeg svarer likevel. Det tar ikke så lang tid å kjøre ut. (kan det stemme at det tok ca 40 minutter?) Ikke problem å dra hjem igjen etterpå heller. Det er ikke akkurat en veldig krevende tur - det var mange med små barn som gikk.
![]() |
#5 |
I endring
|
![]() Sv: Preikestolen - tips?
Det er ingen plan om å dra i retur heller nei, men i motsetning til drømmesommeren i fjor med gratis kjøring i tunnelen så har de nå fått gang på bompengene, så om man tenker at man skal kjøre til Odda så kan du risikere å måtte gjennom tunnelen fire ganger og de skal med bombrikke ha over 150kr hver vei.
![]() |
#6 |
Tatt på
|
Eller vente til lengre ut på dagen når alle som kommer i 9-tiden skal hjem igjen. Lyset på Prekestolen skal vist også være vakrere litt på ettermiddagen.
![]() |
#7 |
I endring
|
![]() Sv: Preikestolen - tips?Ja det med parkering er jo og en greie. Om du er så uheldig at det lander på en dag med fint vær etter en lang periode med regn, så kan du nesten være trygg på at det er problemer med parkering. Om noen opplever kaos der oppe, vil jeg anbefale å snu og kjøre til Jørpelandsvågen og parkere der og ta buss opp, alternativet med å parkere langs veien og gå kilometervis på asfalt før man begynner på stien er ikke så godt.
![]() |
#8 |
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Preikestolen - tips?Vi har planer om å gå til Prekestolen i slutten av juni. Dere lokalkjente, hvordan er trafikken i den perioden? Er det tilløp til kaos, eller levelig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
I endring
|
En ettermiddag eller morgen i slutten av juni trenger ikke å være den verste tiden, som sagt så er det alltid verst på fine dager etter lang periode med dårlig vær.
![]() |
#11 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Preikestolen - tips?Hvor lang er turen? Jeg synes den ser så innmari skummel ut, særlig siste stykket frem til målpunktet. Men er jo innmari fint område!
![]() |
#12 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Preikestolen - tips?Fersk erfaring fra Preikestolen i helgen som var. Vi kjørte 9 fra Stavanger, parkeringsplassen var kanskje halvfull, så i fellesferien ser jeg for meg at jeg vill vært der enda tidligere, eller seinere på ettermiddagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
I endring
|
![]() Sv: Preikestolen - tips?De har forresten montert tellere på stien (se et lite stykke ned på siden), da vil dere kunne danne dere et bilde, det er mest naturlig å måle mot i fjor sommer da det også da var mangel på cruise turister.
![]() |
#14 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Preikestolen - tips?Skulle jeg tatt turen opp dit igjen, ville jeg tatt med telt og gått opp på ettermiddagen, og våknet på toppen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
I mål
|
Hvordan får man gjort det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Preikestolen - tips?Vi kjørte fra Stavanger på morgenen, gikk til Preikestolen, kjørte til Jørpeland og spiste pizza og overnattet på en camping i Sunndal. På vei mot Odda gikk vi nesten fri for drivstoff, så da vi kom til Odda var vi så lykkelige at vi nesten gråt.
![]() |
#19 |
finner ut av mye
|
Det er mulig, ja. Men den er veldig liten så det er lurt å bestille på forhånd. Og vær forberedt på å måtte rygge ombord. Jeg var dritnervøs første gang jeg kjørte ombord.
![]() |
#20 |
finner ut av mye
|
Man kan ta kombibåten fra Lauvvik.
![]() |
|
|