Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Korona: Planlegging av utenlandsferie i sommer

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-06-21, 03:05   #1
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Korona: Planlegging av utenlandsferie i sommer

Dere som planlegger utenlandsferie i sommer, hva tenker dere på? Eldste planlegger ferie med venner til sør-Europa i midten av juli, og alt av tips, råd og vink tas i mot med takk. Det er ikke pakketur, men de kommer til å bestille fly og høyst sannsynlig bruke booking.com e.l. til booking av overnatting. De ser også på AirBnB. Noen som har satt seg inn i avbestilling i disse coronatider? De er vaksinerte, dose 1, og ved avreise er det over 3 uker siden vaksinering.

Gammel 22-06-21, 08:24   #2
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Korona: Planlegging av utenlandsferie i sommer

Vi skal ned til leiligheten vår i Spania i midten av juli. Jeg er fullvaksinert, Løvemannen har fått en dose, vet enda ikke med arvingen. Satser på at vi ikke trenger negativ test ved innreise, men det må vi sjekke når det nærmer seg.

Ellers tenker jeg at man må rett og slett bare følge med og sette seg inn i hvilke regler som gjelder - det endrer seg jo fra dag til dag. Ville absolutt bestilt overnatting som kan avbestilles.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 08:46   #3
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi lurer på å ta ei veke på Kreta i august, men eg blir ikkje klok på desse koronasertifikat- reglane. Både eg og mannen får første dose i dag. Det fører til at den norske delen av koronasertifikatet blir grønt. Men såvidt eg kan sjå gjelder ikkje dette ved innreise til Norge. Det gjelder berre internt i Norge på arrangement og lignande. Så dersom Hellas fortsetter å ligge på samme nivå som no vil det blir karantene når vi kjem tilbake. Men vi kan teste oss ut av denne etter tre dagar.

Innreise i Hellas er ikkje spesielt problematisk. Då treng vi berre ein negativ test som ikkje er eldre enn 72 timar for å sleppe inn uten karantene. Men eg er veldig i tvil om kva som skjer når vi kjem tilbake til Norge slik reglane er no.
Kurvene i Hellas går nedover, så mest sannsynlig vil Hellas vere grønt i begynnelsen av august. Men sikker kan ein aldri vere! Så eg trur ikkje eg tør å bestille tur no. Det får heller bli ein restplass! Og det blir også berre eg, mannen og minstemann. Dei to eldste blir heime i tilfelle det plutselig blir innført ti dagers karantene igjen. Litt viktigare å unngå fravær ved skulestart for dei enn for minstemann.

Spania ser ut til å vere meir usikkert enn Hellas. Der har kurvene flata litt ut og det ser ut til at dei slit litt med å komme seg lengre ned i antall smitta per 100 000. Der gjekk det jo plutselig opp igjen i fjor sommar også. Så eg satsar på Hellas!

Gammel 22-06-21, 08:48   #4
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vær i alle fall fleksibel og vær klar over at regler, smittesituasjon osv. kan endre seg.

Gammel 22-06-21, 08:50   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi håper på tur i høstferien, vi - planlegger sommerferie i Norge. (ikke er vi fullvaksinerte heller - jeg antar at jeg får første dose neste uke)

Gammel 22-06-21, 09:25   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, så det «går an» å reise nå, altså? Jeg har liksom tenkt at det ikke er en option, må jeg innrømme…

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 09:30   #7
Anne C

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hm, så det «går an» å reise nå, altså? Jeg har liksom tenkt at det ikke er en option, må jeg innrømme…

Nei ikke jeg heller.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 09:43   #8
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utlandet høres for uforutsigbart ut for meg. Jeg som sliter med å lande Norges-ferien, og vi har tenkt oss til Bergen, liksom. Små og store lokale utbrudd i Norge, med påfølgende restriksjoner og begrenset moro gjør meg "stressa" nok. Hadde ikke orket tanken på endrede inn/utreise regler, karantenehotell og alle mulige andre stress-faktorer.

Det selv om vi voksne i familien er fullvaksinerte, 18-åringen har fått en dose, men ikke 16-åringen. Vi bor jo i Oslo øst, så det å leve tett på smitten er vi drillet på, men jeg er åpenbart så lei og sliten at jeg velger mest mulig trygghet og forutsigbarhet i ferien i år.

Det var nå ikke det du spurte om, men de tankene som strømmet på da jeg leste innlegget.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 09:47   #9
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

- test for å reise inn i nytt land + attest på engelsk med negativt resultat
- innreiseregler i nytt land
- smittesituasjonen i nytt land
- eventuelle karanteneregler i nytt land

- innreiseregler til Norge (test og attest)
- karanteneregler ved innreise / karantenehotell

- pålitelige flyselskap. Skal flyet i det hele tatt fly eller selges bare billetter for å dra inn cash

REISEFORSIKRING SOM GJELDER.

Sikkert masse mer, jeg bruker masse tid på å sette meg inn i det, og alt man må tenke på.

Sist redigert av Musemus : 22-06-21 kl 10:09.
Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 09:48   #10
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Ser de som resier til Italia må dokumentere negativ test som ikke kan være eldre enn 48 timer, uansett vaksinering. De reisende må inn å lese på hvert enkelt lands nasjonale covid regler,
både for innreiseregler, munnbind og avstands regler på stedet. De må regne med å ta private covid tester på apotek for å kunne reise til nye steder.

Musemus var før meg, godt oppsummert. ��.

Gammel 22-06-21, 10:04   #11
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Mannen er veldig på utenlandsferie - vi blir fullvaksinerte i midten av Juli, men kidsa er jo ikke vaksinert. Jeg har sagt at jeg bestiller ingenting før tidligst en uke før, så vi får se. Jeg har også lyst på sol og varme, men er redd det blir mer pes enn det er verdt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 10:16   #12
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Vi har utsatt ferien til august/september, mulig enda lenger. Jeg gidder ikke ta noe ferie da jeg egentlig ikke har lyst å reise noen plass innad i Norge heller. Kanskje på hytta på fjellet eller som nå, ha en ukes høttekontor på jobbens lekre hytte ikke langt fra jobb. Vi koser oss ettermiddag og kveld, og jobber på dagtid.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 10:19   #13
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Fra 5. juli oppheves reiserådet for trygge land i Europa. Men det kan jo fort endres igjen.
https://www.regjeringen.no/no/aktuel...mer/id2862254/

Men det er ikke mange land som er grønne for øyeblikket.
https://www.fhi.no/nettpub/coronavir...s-coronavirus/

Jeg følger litt med pga. mulighet for besøk fra/reise til England.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 10:22   #14
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mannen min vil veldig gjerne reise utenlands i sommer. Ikke som ferie egentlig, men for å besøke og hjelpe sin meget tilårskomne mor. VI drev og diskuterte om våre barn skulle bli med for å få tid med sin bestemor. Vi landet til slutt på at han reiser alene på kort varsel om det blir mulig uten å komme i karantene. For å minimere smitterisiko velger han å kjøre istedenfor å ta fly feks. Det er mange risiko nivåer å ta hensyn til.

Gammel 22-06-21, 10:53   #15
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper på en tur med venninner i slutten av september når alle er fullvaksinerte to uker før avreise.

Jeg har ikke satt meg inn i hva som kreves av ev. tester m.m. da. Jeg håpet vel strengt tatt at fullvaksinert skulle holde og at vaksinepass var nok.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 13:22   #16
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Musemus, her.

- test for å reise inn i nytt land + attest på engelsk med negativt resultat
- innreiseregler i nytt land
- smittesituasjonen i nytt land
- eventuelle karanteneregler i nytt land

- innreiseregler til Norge (test og attest)
- karanteneregler ved innreise / karantenehotell

- pålitelige flyselskap. Skal flyet i det hele tatt fly eller selges bare billetter for å dra inn cash

REISEFORSIKRING SOM GJELDER.

Sikkert masse mer, jeg bruker masse tid på å sette meg inn i det, og alt man må tenke på.

Super liste, musemus! Tusen takk. Kommer du på mer er det bare å legge inn

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Ser de som resier til Italia må dokumentere negativ test som ikke kan være eldre enn 48 timer, uansett vaksinering. De reisende må inn å lese på hvert enkelt lands nasjonale covid regler,
både for innreiseregler, munnbind og avstands regler på stedet. De må regne med å ta private covid tester på apotek for å kunne reise til nye steder.

Musemus var før meg, godt oppsummert. ��.

Det er Italia som er mest aktuelt for dem, så dette er absolutt relevant. Hvor har du funnet disse reglene for Italia? Super med link, så kan vi holde oss oppdaterte fremover

Gammel 22-06-21, 13:23   #17
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Fra 5.juli så oppheves regelen om kun nødvendige reiser innad i EØS/Schengen.

Gammel 22-06-21, 13:25   #18
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Se her Izzi. https://www.regjeringen.no/no/tema/u...jon/id2413163/

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-06-21, 13:31   #19
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Utlandet høres for uforutsigbart ut for meg. Jeg som sliter med å lande Norges-ferien, og vi har tenkt oss til Bergen, liksom. Små og store lokale utbrudd i Norge, med påfølgende restriksjoner og begrenset moro gjør meg "stressa" nok. Hadde ikke orket tanken på endrede inn/utreise regler, karantenehotell og alle mulige andre stress-faktorer.

Det selv om vi voksne i familien er fullvaksinerte, 18-åringen har fått en dose, men ikke 16-åringen. Vi bor jo i Oslo øst, så det å leve tett på smitten er vi drillet på, men jeg er åpenbart så lei og sliten at jeg velger mest mulig trygghet og forutsigbarhet i ferien i år.

Det var nå ikke det du spurte om, men de tankene som strømmet på da jeg leste innlegget.

Helt greit, for jeg er også der Helt uaktuelt for meg/oss som familie å planlegge utenlandstur - altfor uforutsigbart for min smak (samt at vi har to barn som ikke er vaksinerte). MEN jeg ser ingen grunn for å holde igjen 18-åringen. Jeg reiste selv mye alene fra jeg var 17 år, og har opplevd mange uforutsette og problematiske hendelser. Sånt vokser man på, lærer seg god problemløsning og det er faktisk hakket enklere nå både med mobiltelefon og internett Jeg vet at Eldste er veldig lik meg slik, oppstår det noe så er hun i problemløsningsmodus umiddelbart. Det er flere i gjengen som er likedan, og noen som er mer avhengige av at andre tar ansvar. Så når det nå åpnes opp for fritidsreiser fra 5.juli og at de er vaksinerte, så tenker jeg at det er helt fint å reise

Gammel 22-06-21, 13:31   #20
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Se her Izzi. https://www.regjeringen.no/no/tema/u...jon/id2413163/

Tusen takk, frukt

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:20.