Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Opplevelser i Oslo

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-21, 22:36   #1
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opplevelser i Oslo

Da har vi booket overnatting i Oslo. 2 netter på Thon hotell Slottsparken.
Vi kommer tidlig onsdag og reiser på sen ettermiddag fredag.
Så nå lurer jeg på om dere har forslag til opplevelser og gjerne noen litt rimeligere spisesteder rundt omkring?
Vi har bil med oss og kan lett komme oss rundt (om vi finner fram...det er en annen sak!) og vi er glad i kultur, kunst, naturopplevelser, koselige steder å ta en is osv. "Vi" er mor = 48, far = 56, guttelabb1 og 2 = 11 år.

Hvis dere har noen veldig spennende opplevelser i Telemark tar vi i mot det også. Der skal vi være før og etter Oslo.

Gammel 16-06-21, 23:18   #2
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Opplevelser i Oslo

Botanisk hage og utstillingene der. Ikke alle er åpne, men i følge nettsiden er både zoologisk og geologisk åpent.
Mulig å ta med egen mat og ha piknik på gresset.

Akershus festning.

Gammel 16-06-21, 23:24   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om dere ikke synes det er for langt ville jeg tatt en tur til Kistefos. Der er det virkelig utrolig kult.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-21, 23:24   #4
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Drikke brus i hotellbaren i 21 etg på Holbergs plass, med flott utsikt. Akershus festning. Pincho Nation er gøy spisested for barn.

Gammel 17-06-21, 00:26   #5
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Reptilparken er spennende hvis man ikke har fobi mot slanger eller taranteller.
https://m.facebook.com/osloreptilpark

Og på Vippa får man mye spennende mat.
https://m.facebook.com/vippaoslo/

Butikken i botanisk hage har forøvrig altfor mye fint så hold godt på lommeboka om dere skal dit.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 01:07   #6
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mine unger likte godt oslo street food når vi var der i fjor.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 07:29   #7
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sjøbadet på Sørenga.

Gammel 17-06-21, 09:06   #8
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Teknisk museum. Jeg ville latt bilen stå mest mulig, med mindre dere skal ut av byen. Ta trikk eller rusle omkring. Bad på Tjuvholmen hvis været er fint.

Gammel 17-06-21, 09:11   #9
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Tidlig morgenbad på Sørenga! Ev. booke dere inn på badstu ved Sukkerbiten, hvis dere liker den slags: https://oslobadstuforening.no/dropin-sukkerbiten/
Det er virkelig min ultimate måte å starte dagen på.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 09:18   #10
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Roseslottet. Jeg har ikke fått det til selv ennå, men har veldig lyst, og mange her inne har nevnt det. Dra til Oslobukta, over gata fra Barcode. Artig arkitektur, gode spisesteder - smultringer fra Talormade anbefales. Og nye hovedbiblioteket ved siden av, som er morsommere enn man tror. Man kan prøve seg bl.a. på instrumenter. Drar man opp i høyden kan man slappe av med god utsikt.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 09:24   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville lagt inn et måltid på Oslo Street Food. Midt i sentrum og noe for enhver smak. Både de som liker nye ting og de som kjører safe.

Morgenbad på Sørenga slik Rajraj foreslår er en strålende idé, for utover dagen blir det VELDIG fullt. Selv nå i koronatider.

Hvis teknisk museum er åpent, så ville jeg reist dit. Særlig kjelleren er spennende.

Ellers er det veldig fint å ta t-banen til Nydalen og gå ned langs Akerselva. Aller helst bør en av dere voksne lese dere opp på norsk arbeider-/industrihistorie, for langs veien har det skjedd mye rart. Men det en fin tur uansett. Og bare nedover, slik at det er veldig overkommelig.

Gammel 17-06-21, 09:25   #12
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Viss de liker Stolpejakten, er karta Middelalderparken, Sentrum, St. Hanshaugen og Grünerløkka kart som gir fine rundturer i byen, med mange fine stoppestader underveis. Åtteåringen min synes det er veldig gøy.

Stovnertårnet har nydelig utsikt over byen, viss de vil ta ein t-banetur. Det går òg an å stoppe ved Linderud gård og besøke klatreparken der. Ingen av desse koster noko.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 09:32   #13
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Slottet har kanskje åpent for omvisninger i sommer? Hvis dere bor ved Slottsparken er det jo rett i nærheten. Det er heller ikke langt til Frognerparken og Vigelandsanlegget. Der har dere også Bymuseet og Frogner hovedgård, hvis det er interessant. Hvis dere besøker hovedgården, kan dere kaste et blikk på den bittelille portnerboligen og tenke på at der bodde oldeforeldrene mine med 6 barn - det må ha vært trangt!

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 11:04   #14
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Ekeberg skulpturpark.

Operastranden, hvis den har åpnet når dere er her.

Jålebeinet er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 11:23   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Ekeberg skulpturpark var et veldig godt forslag. Kunsten er så mangfoldig at det slettes ikke føles som å gå å se på «kunst». Bare pass dere for den lydinstallasjonen som plutselig hvisker til deg når du går forbi. Jeg blir like skremt hver gang (selv nå som jeg vet den er der).

Gammel 17-06-21, 12:55   #16
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ja. Ekeberg skulpturpark var et veldig godt forslag. Kunsten er så mangfoldig at det slettes ikke føles som å gå å se på «kunst». Bare pass dere for den lydinstallasjonen som plutselig hvisker til deg når du går forbi. Jeg blir like skremt hver gang (selv nå som jeg vet den er der).

Det var godt du sa! For sånt kan skremme livskiten ut av både meg og ene poden!

Tusen takk for mange kjempegode tips! Her er det mye jeg skal ta med meg! Bading blir det nok ikke....vi er ikke badenymfer noen av oss egentlig.
Vi satser på å la bilen stå mest mulig, gutta har aldri tatt trikk så det må vi legge inn i programmet. Jeg tar gjerne i mot flere barnevennlige spisesteder!

Gammel 17-06-21, 13:06   #17
Frk_Fryd
i tåka

Frk_Fryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi var i Oslo i fjor med gutter på samme alder, og de har veldig lyst tilbake!
Våre syns det var gøy å bare ta inn bylivet. Spasere rundt, kjøpe is, stoppe på en lekeplass og leie el-sparkesykkel på slottsplassen. 10 åringen hadde et stort ønske om omvisning på NRK, men det var dessverre lukket for publikum.

Av serverdigheter var vi på Teknisk museum (her var mange av aktivitetene stengt pga covid), Botanisk hage (mest gøy for de voksne) og Holmenkollen (tjukk tåke og pøsregn, så ikke en dritt ).

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 13:15   #18
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Nå ser jeg at bading ikke er på planen, men i tilfelle andre leser denne tråden, bør det nevnes at den nye stranden ved Operaen/Munchmuseet skal åpne i begynnelsen av juli. Sånn det ser ut, kan den passe bedre enn Sørenga for familier siden det virkelig er strand der og ikke bare brygger. Ellers har jeg hørt at det ofte er mye bedre plass på stranden ved Astrup Fearnley museet enn det der på Sørenga, men det nye strandområdet ser både større og finere ut.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 13:17   #19
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Og som jeg har sagt mange ganger før: Den beste softisen får man hos Gutta på (St. Hans) Haugen i den "vognen" som står på plassen rett nedenfor parken. Parken må såklart sees siden den er blitt viden kjent for festingen i Osloparker den senere tid "takket være" pressens evige omtale. Og isen er HIMMELSK. De varierer toppinger fra uke til uke i tillegg til å tilby noen faste.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-21, 13:32   #20
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Olivia er et barnevennlig spisested. Ikke direkte billig, men et godt alternativ til mye annet om man ønsker spise på Tjuvholmen. Døgnvill også, gode burgere enten der eller oppe på Vulkan, om dere vil opp på Løkka.
Det er fint å ta båten til Hovedøya eller en annen øy. Koster bare vanlig kollektivbillett. Lang kø på badedager, men dersom dere uansett ikke er så interesserte i å bade, kan man jo dra i litt dårligere vær. Fint å rusle rundt, slappe av på stranda etc.

Sist redigert av apan : 17-06-21 kl 13:46.
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:32.