|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva er en god symaskin?Jeg kjøpte noe helt utrolig enkelt for 15 år siden. Den gjorde egentlig jobben.
![]() |
![]() |
#3 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hva er en god symaskin?Det du bør tenke på er at en veldig billig maskin kjøpt på OBS fort kan ta fra deg sygleden eller motet, da det kan være vrange og vemmelige.
![]() |
#4 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hva er en god symaskin?Jeg tenker akkurat det samme som deg, Pepper!
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er en god symaskin?Kjøp heller en pent brukt eldre maskin enn en billig maskin fra matbutikk, iallfall. Mange eldre maskiner er vel så gode som de billigste fra symaskinforhandler også, så sjekk bruktmarkedet. Og selvsagt, skal du kjøpe ny maskin, så kjøp hos forhandler og ikke i matbutikken. Det handler om både kvalitet, opplæring, service og mulighet for ordentlig hjelp ved reklamasjon osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Hva er en god symaskin?Skal du sy klær? For meg er overlocken da uunnværlig. Men du trenger absolutt ikke starte der. Jeg har hatt maskiner som koster 14-15.000,-. Aaaalt for dyr for klessøm, brukte 5% av alt fænsy som fantes. En god stødig maskin som har de viktigste sømmene holder lenge. Jeg har en Brother NV50, kostet 6.000 i sin tid.
![]() |
#7 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hva er en god symaskin?Stemmer i, du skal ikke ha en maskin til en tusenlapp, den tar fra deg sygelden, herker med undertråd og alt den kan klare å herke med, sånn statistisk sett. Men du trenger ikke en datamaskin med nål heller, antakelig. Mulig dersom du blir helt hekta og syr mye etterhvert at det vil være kjekt.
![]() |
#8 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Hva er en god symaskin?Janome Easy Jeans syns jeg er helt super som nybegynnermaskin. Jeg starta med den, og den holdt i massevis lenge. Jeg avanserte til samme lille vidunderet som Tjorven og Mams har, men tar meg til stadighet i å savne Easy Jeansen til enkelte ting, spesielt om jeg syr tjukkere lag av tøy. (Har solgt den.)
![]() |
#9 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Hva er en god symaskin?Jeg har en enkel singer men den vil bare sy baklengs dessverre og jeg forstår ikke hva som skjer så jeg syr på mamma sin gamle…
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva er en god symaskin?Jeg elsker symesterskapet! Jeg lærte meg å sy på en gammel Singer sveivemaskin, så jeg syns det var veldig gøy å se episoden der de måtte bruke sånne.
![]() |
#12 |
![]() Sv: Hva er en god symaskin?
Man MÅ ha en vanlige maskin. Overlock syr kun sammen med en spesiell søm, man kan ikke gjøre andre ting med den. Overlock er maskin nr 2 og man klarer seg veldig godt uten. Jeg sydde klær i 25 år før jeg kjøpte overlock og det gikk helt fint. Det er selvsagt veldig gøy med en overlock, men kjøp vanlig symaskin først og lær å bruke den ordentlig. Så kan man eventuelt utvide maskinparken til med overlock og kanskje til og med en coverlock hvis man blir ordnelig bitt av basillen. Og det gjør men jo gjerne, jeg tror mange, meg inkl, gjerne blir like glad i å shoppe systæsj og stoffer som å sy! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hva er en god symaskin?Takk for gode innspill! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
![]() Sv: Hva er en god symaskin?Typisk er de der til rundt tusenlappen og sånn sånne som ikke er så gøy fordi de herker en del. Du kan jo være heldig, men de fleste jeg kjenner som har en sånn, syr ikke likevel.
![]() |
#16 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Hva er en god symaskin?En forhandler jeg kjente anbefalte ikke billigste modell av sitt merke, det var de de store merkene. Utover det tror jeg det meste duger hvis den holder jevn søm. Jeg har en 20 år gammel modell og bruker bare de enkleste sømmene.
![]() |
#17 |
![]() Sv: Hva er en god symaskin?Du finner mange gode symaskiner til fin pris på finn.no, altså. Eldre maskiner er ofte svært solide og langt bedre å sy på enn nye til tilsvarende pris. Jeg anbefaler deg å søke opp på finn.no en symaskinguru på Hamar som heter Tore Nohr, han tror jeg selger en del eldre gode maskiner som han har overhalt og som har god pris. Betaler du 2000 for en eldre brukt maskin, får du en mye bedre maskin enn en ny til samme pris. Eldre Husqvarna, Pfaff og Brother feks er nesten uslitelige og fungerer fint til både klær og andre ting. Så kan du jo heller legge mer penger i en maskin senere hvis du finner ut at dette er en hobby for deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Hva er en god symaskin?Jeg kjøpte en Singer for 5000 i 1995 og den er helt fantastisk fremdeles. Vi har også et par "OBS-maskiner" for rettsøm, men de er ikke bra - selv om vi ikke har gått for de billigste.
![]() |
#19 |
![]() Sv: Hva er en god symaskin?Meget mulig du kan finne easy jeans på finn.
![]() |
#20 |
Trøtt
|
![]() Sv: Hva er en god symaskin?
Si fra om du ender opp med en maskin fra han her da, Pepper. Jeg skal til Hamar på torsdag med bil og kan plukke opp. Sy, derimot, det kan jeg ikke.
![]() |
|
|