|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Baneheiasaken etter snart 20 årDenne saken har ikke vært mye diskutert her inne. Jeg har sett og hørt serie og podcast og vet ikke helt hva jeg skal mene og tro om utviklingen i saken over alle disse årene. (Minst) en av de to snakker usant. Nå blir saken åpnet igjen. Det er lett å "holde med" Viggo Kristiansen-siden i denne saken siden det er den siden av saken som kommer frem i media nå. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal tro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årEnig i at en gjenåpning er riktig. Jeg gruer meg veldig til at saken skal få mye medieoppmerksomhet igjen. Det er en fryktelig tung sak, på alle måter. Tenker på foreldre og familie til de to jentene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg har sett serien, og hørt podcasten, og tenker det er riktig at saken blir åpnet igjen.
![]() |
![]() |
#4 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 år
Men de overgrepene han innrømmet hadde jo ingenting med Baneheiasaken å gjøre. Hvis han innrømmer å være gjerningsmann i Baneheiasaken har han ingenting å komme ut til. Hvis han virkelig er uskyldig forstår jeg at han ikke innrømmer noe, altså. Selv om han innrømmet overgrep han faktisk utførte på ei annen jente tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Klar
|
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg har hørt podcasten og lest ulike artikler, blant annet om basestasjoner og mobiltelefonbruk. Sist redigert av Timar : 18-02-21 kl 13:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Ja, jeg vet at det ikke har noen sammenheng.
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg tenker dette er viktig for rettsikkerheten. Jeg tenker også at det må være i alles interesse at de dømte virkelig er skyldige og man får bedre vilkår til å få bevise eller motbevise det.Bruke den nye teknologien man kan ta i bruk.
![]() |
![]() |
#8 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg synes også dette er bra for rettssikkerheten. Det det ropes høyest om er jo at han er uskyldig og de bevisene som legges fram går i hans favør, så vi vet jo ikke så mye om bevisene som førte til dommen. Om han faktisk er uskyldig eller ikke er jeg ikke så sikker på om vi får vite, det som kan skje er vel bare at det ikke finnes tilstrekkelig bevis for at han er skyldig.
![]() |
#9 |
can-jur
|
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg tror det er bra saken kommer opp på nytt og tror han blir dømt på nytt.
![]() |
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg er usikker. Jeg har ikke hørt og lest alt som er laget om saken i det siste, fordi jeg oppfatter det som ekstremt biased, og laget av lekmenn som verken er politi, etterforskere, eller jusseksperter. Jeg oppfatter det som kampanjejournalistikk som (bevisst eller ubevisst) utelater informasjon som ikke støtter deres sak, og som også mistolker bevis.
![]() |
#11 |
Har ingen tittel
Kan du utdype litt det jeg har uthevet? I Baneheia-saken kan han vel være en uskyldig dømt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årDet er helt riktig at saken tas opp igjen, så lenge det kan være tvil om bevisene. Noe annet vil jo være hinsides. Det har jo blitt begått justismord før. Uten at jeg har noe som helst grunnlag for å mene noe om denne saken, siden jeg ikke har hørt podden eller sett dokumentaren. At fyren ikke var mors beste barn er det vel liten tvil om. Men man kan jo ikke dømmes til fengsel for all fremtid basert på det, om man ikke har gjort det man stod tiltalt for.
![]() |
#13 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg nekter å tro at det er så enkelt som at man sitter i forvaring til evig tid, kun fordi man ikke innrømmer. Det skal mer til.
![]() |
#14 |
can-jur
|
Ja. Det skriver jeg vel også. Men han er dømt for ting han har innrømmet.
![]() |
![]() |
#15 |
Har ingen tittel
Ja, ok. Jeg mener at saken er mer nyansert enn det, all den tid jeg forutsetter at vi snakker om Baneheiasaken. Dersom han ikke er gjerningsmannen [i den saken] er han i mine øyne uskyldig dømt [i den saken]. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årEr det riktig eller ikke å gjennoppta en sak etter 20 år? Iogmed at kommisjonen var delt, har det jo både vært gode argumenter mot og for. Og da blir det mest riktig å gjenoppta. Det som er helt sikkert er at Viggo K var utsatt for massiv forhåndsdømming i pressen, men ikke sikkert at det hadde betydning for utfallet i dommen den gang.
![]() |
#17 |
Shake it out!
|
Man blir jo dømt på grunnlag av de bevisene som forelå på det tidspunktet man blir dømt, men om det kommer opp nye bevis, så vil jo ting kunne endre seg. Så vidt jeg leser av det som står i avisene, så er det DNA-sporene som er årsaken til at saken blir gjenopptatt.
![]() |
#18 |
|
Ja, altså jeg skrev mens jeg gjorde noe annet. Og forklarte nok litt dårlig.
![]() |
![]() |
#19 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årDet skal jo gjøres en sikkerhetsvurdering. Er det fare for gjentakelse, kan fengselstiden forlenges.
![]() |
#20 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Baneheiasaken etter snart 20 årJeg er en varm tilhenger av forvaring for mennesker man helst ikke bør slippe løs i samfunnet igjen.
![]() |
|
|