Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Juletre

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-24, 17:25   #1
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Juletre

I kveld skal de to yngste voksne barn og jeg pynte treet. Det er et grantre vi har kjøpt hos de juletreselgerne vi går til hvert eneste år. Da vi var på vei for å handle juletre, sa yngste at kompisene hans syns det var rart at vi skulle av sted og handle gran, for det viser seg at de fleste av dem har kunstig tre.

Det jeg lurer på da, er hvordan er det hos familien FP? Hvilket tre har dere? Når pynter dere, og når rydder dere julen vekk?

Vi pynter enten 21. eller 22. desember, og det lempes ut nokså kort tid etter nyttårsaften.

Gammel 21-12-24, 17:27   #2
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juletre

Vi har ekte tre, har gått over til edelgran da. Pyntar alltid lille julaften. (Unntak i år, då pyntar vi i dag (21.) sidan vi reiser vekk i morgon.)

Jula ryk ut like over nyttår.

Gammel 21-12-24, 17:44   #3
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Vi har ekte edelgran. Pynter noen dager før jul, i år ble det 19. desember. Elsker å se på treet før jul. Julen hives ut 1. eller 2. januar.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-24, 17:47   #4
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjøper ikke juletre lenger, - og kunstig tre er ikke aktuelt - men pleide å pynte den 22. Det fikk ikke stå lenge, da. Var ute før nyttårsaften.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-24, 17:51   #5
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Vi har kunstig tre pga min allergi. Vi pyntet det midt i desember en gang, og rydder det vekk litt ut i januar.

Gammel 21-12-24, 17:52   #6
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Ekte tre her, type edelgran de siste årene. Pleier å pynte noen dager før jul. Det ble pyntet i går kveld. Vi er borte nå i helgen, og ny reise-bort 1.juledag.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-24, 18:00   #7
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Liten kjeglegran med lyslenke kjøpt på Coopen. Mer enn nok for oss.
Pynter vanligvis lille julaften, men gjør et unntak i år og er godt i gang as we speak. Kaster ut jula en av de første dagene i januar, da er jeg mett på jul og klar for lysere dager.

Gammel 21-12-24, 18:02   #8
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har ekte tre. Pleier å pynte ca 1 uke før jul siden vi pleier å reise på hytten 1 juledag. Der har vi plasttre rett og slett av praktiske hensyn. Treet hjemme ryker ut like etter nyttårsaften.

Gammel 21-12-24, 18:13   #9
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ekte tre, men jeg skulle ønske vi hadde plast. Men vi har en liten gran i potte, den er litt over en meter høy. Liker det sånn sett veldig godt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-24, 18:48   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ekte. Vi drar på en gård utenfor byen som har selvhogst, og som stiller med bål, kaffe, kakao og pepperkaker, og ponniridning for barn etc. Det har vi gjort hvert år, siste søndag før jul, siden ungene ble født (første gangen hadde mannen og jeg hver vår 2 mnd gamle baby i sjal inni jakka). De har både edelgran og vanlig norsk gran, vi bruker det siste. Pynter på kvelden lille julaften, slik at ungene ser det ferdig pyntede treet for første gang når de står opp julaftens morgen. Slik jeg selv vokste opp med. Treet fjernes som regel første eller andre helg etter nyttår, avhengig av ukedagene og når renholdsverket samler inn. I år blir det sikkert andre helg, som jo også er nærmere 20.dagen. Jeg er ikke av dem som har det travlest med å hive jula ut, jeg vil holde på den så lenge som mulig for januar er så lang og mørk.

Gammel 21-12-24, 18:57   #11
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Vi har et kunstig tre kjøpt tidlig på 1990-tallet når vi omsider skjønte hvorfor jeg var syk hver jul. Det er fortsatt fint og gjør jobben sin. Vi pynter alltid 23.12. og tar det ned igjen rundt 20. dag jul. Jeg trenger juletre og julepynt mer i januar enn før jul. Desember er uansett fin med adventspynt og adventslys. I januar er det ingenting og den måneden kan være lang og tung, så derfor holder vi på den gamle skikken der.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-24, 19:01   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ekte. For meg er noe annet utenkelig. Det hjelper ikke hvor ekte de kunstige ser ut, jeg må vite at det er ekte. Det må gjerne være litt usymmetrisk og uperfekt. Og lukte godt. Bruker som regel fjelledelgran.

Foreldrene mine sluttet med tradisjonelt tre for årevis siden. Mest pga allergi, men jeg tror ikke moren min liker juletrær så godt heller. Hun tar inn en diger kvist (gjerne type 150 cm, minst), putter det i en urne med sand i og pynter det med lys og litt kuler. Det ser litt interiørmagasin ut, men selv om jeg interesserer meg for interiør, så foretrekker jeg et grønt tre.

Hvis jeg derimot skulle bli allergisk, tror jeg muligens jeg ville gått for foreldrene mine sin løsning.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-24, 19:19   #13
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Plasttre på grunn av allergi hos meg. Vi pynter der 22. eller 23. desember og tar det ned igjen 1. eller 2. januar. Koselig å få det opp, men enda bedre å kaste det ut igjen!

Gammel 21-12-24, 19:19   #14
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi har kunstig, på grunn av allergi og fordi det er praktisk. :enkel: Har hatt det i mange år, og oppgradert til finere varianter. Vi pynter tidlig, så da står det også fint lenge. Minsten vil helst ha full jul fra 1. desember, så stort sett pynter vi da eller noen dager etter. Til gjengjeld ryker treet ganske kort etter nyttår. Jeg er oppvokst med å pynte tre lille julaften, men det er en av mange tradisjoner jeg har endret på. Synes det er koselig å ha pyntet tre i desember, det hjelper meg med julestemningen som kan være litt treg å dytte i gang.

Gammel 21-12-24, 19:25   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ekte, plast er helt uaktuelt av miljøhensyn. Skulle det bli slik at vi ikke kan ha ekte tre dropper vi det. Da får vi pynt en av plantene i stedet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-24, 19:35   #16
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi har alltid ekte tre. Det må være vanlig gran fordi det lukter så godt (edelgran lukter jo ingenting). Vi pynter treet sammen hele familien lille julaften. Julepynten blir værende til 13. dag jul.

Gammel 21-12-24, 19:39   #17
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har alltid edelgran. Mannen mumler hvert år om kunstig tre, men det blir pussig nok ingen ting av.

Vi pynter stort sett 23., men i år tror jeg det blir 22., så kan julefreden senke seg.

Vi blir 10 tilbords lillejulaften, julaften kommer min søster med sin familie til sen julefrokost og på kvelden blir vi 9 tilbords igjen. Godt vi har oppvaskmaskin.

Gammel 21-12-24, 19:46   #18
Molly

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi hadde kunstig tre tidligere, for min eksmann er allergisk. Nå har jeg ekte tre Pynter det 1-2 uker før jul mens barna er hos meg. Også pakker jeg vekk julen rett over nytttår.

Gammel 21-12-24, 19:49   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Vi har alltid ekte tre. Det må være vanlig gran fordi det lukter så godt (edelgran lukter jo ingenting). Vi pynter treet sammen hele familien lille julaften. Julepynten blir værende til 13. dag jul.

Enig angående lukt, men fjelledelgran lukter mye mer. De er dessuten ofte mye smalere enn edelgran, noe som passer bra for oss.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-24, 20:07   #20
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har plast, allergier her og der

Det pyntes i morgen. Det varierer litt fra år til år når vi gjør det. Gjerne sistr søndag før jul.

Jula kastes ut helgs mellom 13. Og 20. Dag jul. Eller noe sånn

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.