|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fola Blakken
|
![]() JuletreI kveld skal de to yngste voksne barn og jeg pynte treet.
![]() |
![]() |
#2 |
koko
|
![]() Sv: JuletreVi har ekte tre, har gått over til edelgran da. Pyntar alltid lille julaften. (Unntak i år, då pyntar vi i dag (21.) sidan vi reiser vekk i morgon.)
![]() |
#3 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: JuletreVi har ekte edelgran. Pynter noen dager før jul, i år ble det 19. desember. Elsker å se på treet før jul. Julen hives ut 1. eller 2. januar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: JuletreJeg kjøper ikke juletre lenger, - og kunstig tre er ikke aktuelt - men pleide å pynte den 22. Det fikk ikke stå lenge, da. Var ute før nyttårsaften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: JuletreEkte tre her, type edelgran de siste årene. Pleier å pynte noen dager før jul. Det ble pyntet i går kveld. Vi er borte nå i helgen, og ny reise-bort 1.juledag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: JuletreLiten kjeglegran med lyslenke kjøpt på Coopen. Mer enn nok for oss.
![]() |
#8 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: JuletreVi har ekte tre. Pleier å pynte ca 1 uke før jul siden vi pleier å reise på hytten 1 juledag. Der har vi plasttre rett og slett av praktiske hensyn. Treet hjemme ryker ut like etter nyttårsaften.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: JuletreVi har ekte tre, men jeg skulle ønske vi hadde plast. Men vi har en liten gran i potte, den er litt over en meter høy. Liker det sånn sett veldig godt.
![]() |
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: JuletreEkte. Vi drar på en gård utenfor byen som har selvhogst, og som stiller med bål, kaffe, kakao og pepperkaker, og ponniridning for barn etc. Det har vi gjort hvert år, siste søndag før jul, siden ungene ble født (første gangen hadde mannen og jeg hver vår 2 mnd gamle baby i sjal inni jakka). De har både edelgran og vanlig norsk gran, vi bruker det siste. Pynter på kvelden lille julaften, slik at ungene ser det ferdig pyntede treet for første gang når de står opp julaftens morgen. Slik jeg selv vokste opp med. Treet fjernes som regel første eller andre helg etter nyttår, avhengig av ukedagene og når renholdsverket samler inn. I år blir det sikkert andre helg, som jo også er nærmere 20.dagen. Jeg er ikke av dem som har det travlest med å hive jula ut, jeg vil holde på den så lenge som mulig
![]() |
#11 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: JuletreVi har et kunstig tre kjøpt tidlig på 1990-tallet når vi omsider skjønte hvorfor jeg var syk hver jul. Det er fortsatt fint og gjør jobben sin. Vi pynter alltid 23.12. og tar det ned igjen rundt 20. dag jul. Jeg trenger juletre og julepynt mer i januar enn før jul. Desember er uansett fin med adventspynt og adventslys. I januar er det ingenting og den måneden kan være lang og tung, så derfor holder vi på den gamle skikken der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: JuletreEkte. For meg er noe annet utenkelig. Det hjelper ikke hvor ekte de kunstige ser ut, jeg må vite at det er ekte. Det må gjerne være litt usymmetrisk og uperfekt. Og lukte godt. Bruker som regel fjelledelgran. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Rastløs dagdrømmer
|
![]() Sv: JuletrePlasttre på grunn av allergi hos meg. Vi pynter der 22. eller 23. desember og tar det ned igjen 1. eller 2. januar. Koselig å få det opp, men enda bedre å kaste det ut igjen!
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: JuletreVi har kunstig, på grunn av allergi og fordi det er praktisk. :enkel: Har hatt det i mange år, og oppgradert til finere varianter. Vi pynter tidlig, så da står det også fint lenge. Minsten vil helst ha full jul fra 1. desember, så stort sett pynter vi da eller noen dager etter. Til gjengjeld ryker treet ganske kort etter nyttår. Jeg er oppvokst med å pynte tre lille julaften, men det er en av mange tradisjoner jeg har endret på. Synes det er koselig å ha pyntet tre i desember, det hjelper meg med julestemningen som kan være litt treg å dytte i gang.
![]() |
#16 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: JuletreVi har alltid ekte tre. Det må være vanlig gran fordi det lukter så godt (edelgran lukter jo ingenting). Vi pynter treet sammen hele familien lille julaften. Julepynten blir værende til 13. dag jul.
![]() |
#17 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: JuletreVi har alltid edelgran. Mannen mumler hvert år om kunstig tre, men det blir pussig nok ingen ting av.
![]() |
#18 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: JuletreVi hadde kunstig tre tidligere, for min eksmann er allergisk. Nå har jeg ekte tre
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Juletre
Enig angående lukt, men fjelledelgran lukter mye mer. De er dessuten ofte mye smalere enn edelgran, noe som passer bra for oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: JuletreVi har plast, allergier her og der
![]() |
|
|