|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#3 |
koko
|
![]() Sv: Meny til 17. mai?Vi har ingen tradisjon, ikkje nokon å feire i lag med heller. Men planen er som følger:
![]() |
#4 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meny til 17. mai?Vi har ingen fast meny på 17. mai, men det er nesten alltid enten grillmat eller spekemat m/diverse tilbehør. Når det gjelder kaker/dessert er Kvæfjordkake selvskreven (det er jo nasjonalkaken) og så har vi gjerne pavlova også. Vi har alltid gjester til middag og dagen er ganske avslappende etter at barnetoget er over.
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye. 2008 - 2011 - 2013 Sist redigert av Myria : 11-05-23 kl 21:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
I mål
|
![]() Sv: Meny til 17. mai?Vi er på farten fra 8 til 18 stort sett, så her er det verken gjester eller noen avansert meny. Vi prøver få dekket pent bord og hatt rundstykker / eggerøre / reker til frokost. Gjerne med en is etterpå. Utover dagen blir det som det faller seg. Noen ganger har vi fått tatt en pølse og en is hjemme. Når vi kommer hjem, er det tradisjon med pysjen på og Grandiosa og øl liggende i sofaen, før vi kanskje stapper innpå en is til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Meny til 17. mai?Ingen tradisjon her bortsett fra is i fryseren.
![]() |
#7 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Meny til 17. mai?Det blir ofte en grandiosa til kvelden, hos oss er det lunsjen som er festmåltidet den dagen. Spekemat, eggerøre, pølse i brød.
![]() |
#8 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Meny til 17. mai?Rømmegrøt, spekemat, laks, eggerøre, pølser, kransekake og is. Også sånne tørre vannkringler. Har kuttet ut sistnevnte og lagt til en del småtteri når jeg selv lager 17. mai buffet. Gleder meg sånn! Sist redigert av liefje : 12-05-23 kl 11:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Meny til 17. mai?Lite med tradisjoner her. Før skolebarn var det typisk vennelunsj med bobler og sånn. Så en del år med fullt kjør med barne- og folketog og fullt opplegg. De siste årene har vi gjerne hatt champagnelunsj med venner. Da har det enten vært grillmat eller tapas - avhengig av været. I år kan jeg fort ende opp alene. Løvemannen er hos søsteren sin for å hjelpe til med å skifte kjøkken, arvingen skal være med venner. Jeg skal passe hund og hest, men blir kanskje til at jeg treffer venner på kvelden, |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Meny til 17. mai?Vi griller hvis det er fint vær. Hvis ikke blir det ofte sodd. Dette fordi det er lettvint, fordi det har vært fullt kjør, vi hadde barneskolebarn fram til korona. De to koronaårene hadde vi fæncy koldtbordfrokost, og rester av dette sammen med pølsegrilling til middag, men det har det ikke vært tid til de andre årene, med barn i skoletog. Nå, etter at det startet opp igjen etter korona, har vi jo egentlig mulighet til å omdefinere litt, siden vi ikke trenger å følge unger rundt på skolegårdsarrangement etc. Men det blir sikkert grilling i år også. Vi får se. Tror i alle fall noen av dem skal gå i skoletoget, så frokosten blir enkel.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 11-05-23 kl 22:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() Sv: Meny til 17. mai?Daim iskake var ikke dumt, My. Den skal jeg jammen lage i helgen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Meny til 17. mai?Jeg er vant med god frokost med eggerøre, laks, spekemat og annet godt pålegg. Is og kaker i løpet av dagen og grillmat eller sodd til middag.
![]() |
#14 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Meny til 17. mai?Vi pleier å legge mest i frokosten, egentlig. Etter toget er det besøk med «lunsj», og det er loff, rundstykker, fint pålegg (litt som frokosten egentlig) og bløtkake. Vennebesøk på kvelden pleier å være kaffe og kake, mulig pølser og brød. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Meny til 17. mai?Vi har rundstykker, laks og eggerøre til frokost
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meny til 17. mai?Sodd er tradisjon her, og det er i grunnen perfekt, lettvint og det regnes som festmat i bygda vår. Mannen syns det er kjedelig, men jeg og ungene syns det er stas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Meny til 17. mai?Vi har igrunnen ikke hatt noe bedre til i korona enn de andre årene, korpsunger som har spilt uansett. Men vi har ikke vekkerunde og felles frokost med krospet da, bare oppmøte til toget, så jeg pleier ha frokost med jordbær (vi kutter opp jordbær rett på skiva og strør sukker på, superferskt syltetøy-ish, deilig" og da spiser ungene ekstra mange skiver og det er bra for de er litt lenge til den pølsa på skoleplassen.
![]() |
#18 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Meny til 17. mai?Vi har pleid å starte med fin frokost. Hjemmebakte rundstykker, eggerøre, godt pålegg etc. Og så pølser, potetmos m.m etter toget fulgt av isbuffét med alt tilbehør + kanskje ei kake.
![]() |
#19 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Meny til 17. mai?Artig å lese denne tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Meny til 17. mai?
Jeg var på et par slike frokoster den tida jeg bodde i Oslo, men ellers et relativt ukjent fenomen for meg også, mulig det er en typisk Oslo-greie? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|