|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Hvordan lager man god omelett?Jeg har alltid trodd at jeg ikke liker omelett, men fikk det servert på restaurant for noen uker siden, og ble veldig positivt overrasket.
![]() |
![]() |
#2 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan lager man god omelett?Hvis du har vanlig stor stekepanne ville jeg valgt minst 3 egg. Pisk sammen med litt vann ( 1 ss per egg) eller fløte, salt pepper/ krydder etter ønske. Smelt smør i middels varm panne, hell over eggene og legg på det du vil ha ekstra på den ene siden. Skru ned til minste varme og hiv på et lokk. Stek til overflaten er nesten tørr, brett omeletten i to og stek evt. litt til på hver side hvis du ikke ønsker "fuktig" omelett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Hvordan lager man god omelett?Fransk omelett skal være så godt, men det krever litt øving. Jeg har ikke fått det til enda, men jeg har ikke så mye tålmodighet med sånt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
can-jur
|
![]() Sv: Hvordan lager man god omelett?Lav varme og lokk.
![]() |
![]() |
#5 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hvordan lager man god omelett?Jeg synes den blir best om en bruker svak varme i panna, så den ikke blir brent under. Vi lager av og til omelett i en ildfast form i ovnen, og da har vi til lunch et par dager. Jeg tror mannen min har i litt bakepulver faktisk, han får fluffy og fin omelett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvordan lager man god omelett?
Og skikkelig god pisking for å få inn luft, ikkje nok med litt røring med gaffel.
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Hvordan lager man god omelett?Jeg syns det går fortest og blir best om jeg "drar den" inn mot midten mens jeg steker. Da blir den luftig og fin. Pleier legge på ost, skinke og annet nam når overflate har blitt hard-ish, og bretter så omeletten på midten så den blir halv liksom.
![]() |
#8 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hvordan lager man god omelett?Jeg putter rester fra kjøleskapet i, har gjerne fire egg, vann (evnt melk) og krydder. Lav varme i stekepanne først (til den stivner) og inn i varm ovn de siste seks, sju minuttene.
![]() |
#10 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Hvordan lager man god omelett?Jeg hiver først oppi det jeg vil steke, feks løk og salami/skinke-biter. Mens det steker, så pisker jeg to egg og heller over, med litt revet ost/oskeskiver. Deler den etterhvert i 4 biter og snur disse. Da går det fort.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 08-06-23 kl 13:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Hvordan lager man god omelett?Takk for mange gode tips! Jeg pisket den mer enn før, og stekte under lokk. Det hjalp betraktelig! Burde sikkert skjønt av meg selv at det som gjelder for eggerøre også gjelder for omelett, men som sagt er jeg dårlig på matlaging.
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Hvordan lager man god omelett?Knekk 1 eller 2 egg i en liten skål |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Hvordan lager man god omelett?Har du airfryer..?
![]() |
#14 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvordan lager man god omelett?Her i huset bruker vi også ost på, og bretter den sammen helt på slutten. Da blir den enda mer saftig.
![]() |
#15 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hvordan lager man god omelett?Her brukes også litt blå Farris oppi, blir fluffy av det. Leste det i en oppskrift engang fra en kjendis kokk. ( husker ikke hvem da).
![]() |
#16 |
|
Ja, men har aldri brukt den.
Ost er en nødvendighet. I dag hadde jeg både mozzarella og Selbu blå.
![]() |
![]() |
#18 |
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan lager man god omelett?Mannen så Jamie Oliver sin omelett-video på You Tube, som skal ta 20 sekund, og har blitt hekta. Den er helt fantastisk! (Jamie Oliver 20 sec omelette)
![]() |
#19 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den lager jeg mye også, knallgod!
![]() |
#20 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
Jeg lager omelett i airfryeren. Da blir de veldig ofte luftige. Har ulike grønnsaker oppi og gjerne litt revet ost på toppen
![]() |
|
|