|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg håper at det er lov til å bruke FP til faglige problemstillinger på jobben. Jeg skal i gang med et prosjekt hvor vi skal se på årsaken til at familier har 2 eller flere biler, og forsøke å finne ut hva som kan motivere dem til å droppe bil nr 2. Vi som skal se på dette er diverse transportetater i fellesskap.
![]() |
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Kan bare svare for egen del. Vi gikk fra to biler til én bil for litt over fire år siden. Årsaken var at mannen min byttet jobb til en med gangavstand (3,2 km). Vi bor veldig sentralt i Norges tredje største byområde, men likevel kan vi ikke basere oss på kun kollektivtransport til jobb bortsett fra hvis man jobber i sentrum, noe han nå gjør. Sist redigert av Hyacinth : 19-12-23 kl 09:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg kan starte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Borte
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?I tillegg til at det er helt hinsides tidkrevende å reise kollektivt (by sentralt på østlandet), og at jeg og mannen alltid har jobbet en mil fra hjemmet i hver vår retning, så er det en forutsetning for å kunne ha et normalt sosialt liv for min familie.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 19-12-23 kl 09:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi har to biler, ettersom vi bor relativt desentraliser i en nabokommune til en by et stykke nede på lista over norges største byer (9. plass i 2019 sier google, men så mister de litt kommuner igjen nå ved nyttår, og krymper noen tusen innbyggere...) Det går jo for all del kollektivtransport, men ikke på oslo-nivå. Vi bruker biler for å kjøre ungene på trening (der er ikke kollektiv et relevant alternativ) og for å handle (for all del, vi kan gå til nærbutikken som er bare halvannen km hjemmefra, men skal vi noe annet enn kiwi er det ikke gangavstand) og besøke familie. Det hender noen dager at bare ene bilen er i bruk dersom mannen har hjemmekontor og det ikke er en av de dagene da ungene skal på aktiviteter i hver sin ende av kommunen samtidig, men de aller fleste hverdager er begge bilene i bruk, i helgen brukes bare en.
![]() |
#6 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?For vår del er det utopisk å kun ha en bil så lenge arvingen bor hjemme. Hun er avhengig av bil både til stallen og til jobb. Vi bor egentlig ganske så sentralt i norges 3. største tettsted, men kollektivtilbudet er dårlig og dermed ikke et alternativ selv om både Løvemannen og jeg bor ganske nærme jobb (mindre enn 5 km). Vi har derimot bestemt oss for å klare oss med 2 biler, selv om det av og til kan være en utfordring..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Trøtt
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi bor i Oslo og har to biler. Vi trenger ikke lenger to biler men er ikke enige om hvilken vi skal selge dermed beholder vi begge enn så lenge. Kollektivtilbudet og reisevanene våre tilsier at en bil er tilstrekkelig nå som barna er store/større.
![]() |
#8 |
intro
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Interessant tråd. Jeg tror det ville være lettere for oss å leve uten vår eneste (19 år gamle) bil enn det er for flere her å leve uten bil nummer 2. Tankevekkende at det fungerer så dårlig med kollektivt også i forholdsvis store byer. Jeg kjører kanskje 1-2 ganger i måneden selv, og mannen et par ganger i uka.
![]() |
![]() |
#9 |
I mål
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi har bevisst valgt bare å ha 1 bil, og jeg kjenner nesten ingen som har gjort det samme valget. Heller ikke i Oslo, så lenge de har flere barn og en ganske aktiv livsstil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Erfaren
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Bosted: tettsted oppi skogen, med 2000 innbyggere ish. Har barneskole, barnehage og Rema 1000 i 2km gåavstand fra hjemmet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?
Vi er også der at vi vurderer å kvitte oss med bil nr 1, så derfor trenger jeg rett og slett litt mer forståelse for problemstillingen. Derav denne tråden.
![]() |
![]() |
#12 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi har to biler, den ene står mye på denne tiden av året, mye mindre i sommerhalvåret.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?For 2 år siden besvimte mannen min uten at legen kunne finne noen grunn, så han fikk derfor midlertidig kjøreforbud i 6 mnd, så da fikk vi testet hvordan det var med 1 sjåfør (vi behold bil nr 2 siden dette var midlertidig). Det var utrolig krevende, all kjøring og handling falt på meg. Og jeg ble veldig klar over alt man skaffer "på veien" når man er ute med bilen, kjøper mat, kjøper klær/utstyr, man bytter kanskje en vare og henter en pakke osv. Så man må ta med seg at det ikke er bare persontrafikk bilen brukes til, men alle mulige andre ærender. Om det fantes gode nok løsninger for varelevering, hadde det lettet noe, men godt levert kjører seg alltid fast i snøen og post nord sender julegavene mine til feil sted i landet, så det er nok ikke rett rundt hjørnet. Sist redigert av Galathea : 19-12-23 kl 10:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Tusen takk. Dette er veldig nyttig for meg. Og så synes jeg at jeg har en ganske spennende jobb hvor vi kan få fordype oss i slike problemstillinger.
![]() |
![]() |
#15 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi har én bil, og ingen planer om å skaffe nr 2. Ja, det krever litt planlegging til tider, særlig da Ville fortsatt gikk på korps, men vi pleide å avtale samkjøring med andre som skulle på samme øvelser.
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?
Dette er interessant. Vi opplever noe av det samme, og er det som får meg til å stille spørsmål om hvor reell problemstillingen er. For den føles helt reell for de foreldrene som velger å kjøre, selv om jeg ikke forstår hvorfor de velger det. Jeg mener at tenåringer kan å ta kollektivtransport (selvsagt gitt at det er et relativt høyfrekvent tilbud) hvis de bare trenger å ha med en moderat mengde utstyr. Men jeg ser jo at mange rundt meg velger å kjøre. Jeg føler meg kjip når jeg avviser å samkjøre og heller oppfordrer til at de reiser sammen.
![]() |
![]() |
#17 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg er enig med deg, celebelen, i at ungene må lære seg å bruke kollektivtilbudet som finnes. Vi bodde inntil nylig i en kommune hvor det var ganske bra kollektivtilbud ut og inn mot Oslo, men hvor det å reise på kryss og tvers i kommunen, krever mye tid og flere bytter. Fir svært mange barn er det ikke et reelt alternativ å reise kollektivt 1 time hver vei for å delta på aktiviteter etter skoletid.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 19-12-23 kl 10:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Vi har to biler nå, men hadde en bil fra januar til august. Og da en EL-bil av gammel modell, som ikke er så glad i kaldvær. Så vi måtte innimellom låne bil av foreldrene mine, hvis vi skulle lenger enn i området her.
![]() |
![]() |
#19 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?Jeg bor i Bergen, i en av bydelene Sør for byen. Har et par km til bybanestopp, så buss er kollektivalternativet.
![]() |
#20 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?I de periodene vi har hatt to biler har hverdagslogistikken vært betraktelig enklere. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|