|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Jeg er litt fasinert over at renteøkingen ikke virker, jeg merker den i alle fall. Og de fleste jeg kjenner merker den (har jo ikke snakket med absolutt alle som jeg kjenner, da!
![]() |
#2 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Jeg tror det fortsatt er større krefter i sving enn folks personlige forbruk som driver prisveksten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Leser
|
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?
Hva er det da? Strømeksport? Jeg vet at Norge som stat tjener mye, men har ikke inntrykk av at sittende storting er prisdrivende?
![]() |
#4 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Er det ikke sånn at mange har god råd og ikke merker noe, mange har det greit og merker det litt, men ikke nok til at det påvirker forbruket, og noen få merker mye/ veldig?
![]() |
#5 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Jeg leste det var økt bruk av kreditt og sparepenger, blant annet. Fremfor å begrense forbruk.
![]() |
#6 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Vi merker også prisveksten godt, men ikke nok til å dramatisk endre handlingsmønster. Vi kjøper noe rimeligere varianter og kjøper litt mindre takeaway. Noe fordi vi ikke hadde høyt forbruk tidligere heller. Mange rundt meg som har hatt og fortsatt har veldig mye bedre råd enn meg ser definitivt ikke ut til å ha endret forbruksmønster på reiser, innkjøp, oppussing og liknende.
![]() |
#7 |
Klar
|
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Jeg tror jeg har lest at ca 1/3 av oss har høy lånebelastning. Veldig mange har nedbetalt lån, lavt lån eller høy nok lønn til at økte renter ikke biter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Vi merker det jo.
![]() |
#9 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Vi merker det godt.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jeg også. Det merkes godt.
![]() |
#13 |
Borte
|
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?De må vel ha litt høyere ledighet for å stagge inflasjonen. Og når det skjer, så stiger ikke antakelig ikke renten lenger. Sikkert mange som ikke syns det er så mye bedre å være arbeidsledig men..,
![]() |
#15 |
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Jeg synes folk snakker mer om det, for selv for de som ikke har problemer, så gir jo totalen av økte renter, økte mat-, drivstoff- og strømpriser en redukson i det som er disponibelt for de fleste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Tja, jeg vet ikke hvem de er. Selv ser jeg av regnskapet at vi ikke har forbrukt mer enn vanlig. Eller, vent nå litt. Vi hadde en skikkelig luksus ukesferie vi påspanderte avkommet og deres andre nære. Jeg tipper det ikke er avgjørende for prisveksten i år. De ble avtalt i fjor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Det bør jo bli litt mer arbeidsledighet slik at det offentlige kanskje snart kan klare å rekruttere arbeidskraft igjen uten å betale dobbel pris til vikarbyråer i hvert fall.
![]() |
#18 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Men økte renter vil vel også etterhvert ramme bedriftene, føre til flere konkurser, høyere anrbeidsledighet osv. Men det tar vel litt lenger tid. Vet at flere bransjer sliter mer feks møbelbransjen.
![]() |
#19 |
I mål
|
Vi lever ikke som før. Har kuttet kraftig ned på uteliv, innkjøp av klær og utstyr, opplevelser etc. Primært til de voksne, men også til barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hvem er disse folkene som driver prisveksten?Boligprisene øker, men det er vel de rimeligere boligene som øker, de over 10 mill er litt tunge å selge. Jeg tror også at mange har mye penger, gode tider for de som ikke har tatt gjeld siste 20 årene. Det har vært snakk om rentetopp, men den har ekspertene akkurat avlivet, det er ingen topp. Kanskje mange har vært optimistiske og litt struts, og tenkt at dette er forbigående og kan finansieres med avdragsfrihet og kredittkort. Jeg tror bare at det tar lengre tid å få brems i forbruket. Prisvekst mat vil det fortsatt være, påvirkes av import og prisøkning i utlandet, av mangler på råvarer og dyr transport og strøm.
![]() |
|
|