|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
Se resultatene: Sier du "takk for det gamle?? | |||
Ja, er fra vestlandet |
![]() ![]() ![]() ![]() |
19 | 28,79% |
Ja, er ikke fra vestlandet |
2 | 3,03% |
Nei, er fra vestlandet |
8 | 12,12% |
Nei, er ikke fra vestlandet |
22 | 33,33% |
De gamle sier det, men ikke jeg og jeg er vestfra |
1 | 1,52% |
Jeg har aldri hørt noen si det ever! |
4 | 6,06% |
Det er da ikke bare vestlendinger som sier dette, og jeg spesifiserer i tråden! |
7 | 10,61% |
Waldorfsalat |
3 | 4,55% |
Deltakere: 66. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Introvert textrovert
|
![]() POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Jeg diskuterer med flere av mine venner og familie fra Trønderhovedstaden. Ingen av de sier "takk for det gamle" før nyttår. Når vi skilles ad før nyttår i romjulen (eller mellomjula, som de sier), sier de "godt nyttår!" til hverandre.
Guttene 02 og 05. On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier. Sist redigert av Karamell : 31-12-23 kl 00:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?«Takk for det gamle» FØR nyttår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Men jeg sier det bare til folk jeg kjenner. Sier ikke «takk for det gamle» til fremmede folk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?
Ja, samme her. Og sønnen min påpekte at jeg sier jo god jul, før jul ...
Nei, ikke til fremmede.
![]() |
#5 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Mine østlandsforeldre sa alltid dette, i stor-Oslo. Deres foreldre er fra Oslo. Jeg sier det sjelden pga så få her har hørt det.
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Jeg har lært… etterhvert… at det er det riktige i enkelte settinger. Men nei.
![]() |
#7 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Nei, jeg sier egentlig ikke det, men sier det på nyttårsaften da vi ønsker hverandre godt nytt år ved midnatt. Da takker vi for det gamle året, og gleder oss over det nye.
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Nei, nordvestlending som jeg er så sier jeg ikke det sånn egentlgi, men jeg kan vel akkurat på nyttårsaften si "godt nyttår og takk for det gamle" i en og samme setning, men ikke sånn alene for seg selv, det har jeg knapt hørt.
![]() |
#9 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Det er da for fanken ikke bare vestlendinger som sier "takk for det gamle" i fm nyttårsaften. Jeg og mine foreldre og Broder'n har alltid sagt det. Resten av slekta også. Det er først i nyere tid at vestlendinger har egla seg innpå oss. Slekta er fra nord for Tromsø |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Jeg har aldri sagt det og knapt hørt noen si det. Men så har jeg bare vært på Vestlandet en håndfull ganger i mitt liv.
![]() |
#11 |
ctrl+z
|
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Nei, det sier jeg nok ikke.
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Egentlig burde jeg ikke bli så paff over å bli ønsket godt nyttår før nyttår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Jeg er vokst opp med å si god jul til og med julaften, gledelig jul i romjul, takk for det gamle rett før nyttår og godt nyttår etter midnatt på nyttårsaften. Er ikke så veldig nøye på det nå lenger. Bergenser. Sist redigert av liefje : 31-12-23 kl 09:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Jeg sier godt nytt år (nordlending) og det gjør mannen min (vestlending) også.
![]() |
#15 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?
Ja, det er jeg også vant med fra oppveksten, og min morfar sa sågar gledelig høytid første juledag.
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Jeg sier det aldri. Men jeg blir også sånn «Åja, det skal man jo si» hver gang noen sier takk for sist til meg. Jeg er elendig på sosiale normer.
![]() |
![]() |
#17 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Jeg har aldri sagt det, og kan ikke aktivt huske å ha hørt det heller før denne tråden.
![]() |
#19 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Jeg er vestlending, og kan godt finne på å takke for det gamle før nyttår.
![]() |
![]() |
#20 |
Tatt på
|
![]() Sv: POLL: Sier du "takk for det gamle" før nyttårsaften?Er nordvestlending på grensen til trøndelag, men bosatt på sørvestlandet og kan finne på å si "godt nyttår og takk for det gamle" på nyttårsaften. Veldig sjeldent før nytt år. Etter nyttårsaften er det "godt nytt år" et par uker når jeg møter folk igjen.
![]() |
|
|