|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Ordet "senn" i dette samiske diktetJeg skal bruke et dikt av den samiske dikteren Paulus Utsi i undervisningen min, og lurer på hvordan jeg bør forklare ordet "senn".
Hva slags snøre er det snakk om? Elevene mine har ikke norsk som morsmål, så ordet snøre må også forklares, og da er det jo fint å kunne være mer konkret på betydningen i denne konteksten.
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Ordet "senn" i dette samiske diktetEt annet spørsmål. Hva betyr ordene "kløv" og "kløvsadel" i disse verselinjene?
![]() |
![]() |
#4 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ordet "senn" i dette samiske diktetVil tro det er fiskesnøre det er snakk om; kalles i hvert fall sene/senne i Vesterålen.
![]() |
#5 |
Tatt på
|
![]() Sv: Ordet "senn" i dette samiske diktetSenn kan bety fiskesnøre på Nordmøre også, i alle fall et snøre at samme materiale og er slitesterkt.
Pie (2007) og Gut (2010) Sist redigert av Fersken : 03-01-24 kl 23:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: Ordet "senn" i dette samiske diktet
Så med "halve kløv" mener han den ene siden? Jeg vet hva ordet kløv betyr, men ble usikker av at det står "halve kløv".
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Ordet "senn" i dette samiske diktetInteressant. Jeg har aldri hørt det med dobbelt konsonant før. Selv sier jeg fiske-sene, men tenkte ikke på at det kunne være det samme.
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Ordet "senn" i dette samiske diktetJa, sen som fiskesnøre, med dobbel konsonant e det ukjent for meg også, men jeg er jo også sunnøring da
![]() |
#10 |
heimføing
|
![]() Sv: Ordet "senn" i dette samiske diktetHar du tittel på dette diktet? Evt link til på samisk? Finnes det i svensk oversettelse også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: Ordet "senn" i dette samiske diktetDiktet heter Mitt land på norsk, og Mitt hemland på svensk. Det er fra denne boka, men det ser ikke ut som den kan leses på NB uten spesiell tillatelse. Om jeg ikke tar helt feil heter det Goahtueanan på samisk. Den norske oversettelsen kan du lese her.
![]() |
![]() |
#12 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Ordet "senn" i dette samiske diktetMen heter ikke det gresset som blir brukt til isolasjon i skaller senna gress? Kan senn være snøre laget av det gresset?
![]() |
#13 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ordet "senn" i dette samiske diktetSamene bruker sennatråd når de syr klær og kommager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
heimføing
|
![]() Sv: Ordet "senn" i dette samiske diktetTenker at Lyppa er inne på det. Svensk versjon av diktet bruker ordet senlina, og det er vel senetråd, som man syr skinn(klær) med. Senetråd lages av rein, og ikke gress.
(Her brukes sørsamiske ord. Sist redigert av -ea- : 05-01-24 kl 22:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
![]() Sv: Ordet "senn" i dette samiske diktetJeg også, Polyanna!
![]() |
![]() |
#17 |
heimføing
|
![]() Sv: Ordet "senn" i dette samiske diktetDet er mer snøre, i dette diktet. Men ikke lasso heller. Sener til å binde fast utstyr til kløven, f.eks redskaosveske som den norske versjonen nevner, eller reiseveske/taske der man har sakene sine. Det kan også være komsa der det lille barnet ligger, som er bundet fast med sener til "den halve kløven" dvs langs den ene sida av reinen. Litt større småbarn kunne sitte oppå kløven (ryggen) og holde seg fast. Kløvsadel, som diktet sier. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|