|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Introvert optimist
|
![]() Offentlig sektor på nesten 62 %I følge Finansavisen utgjør nå utgiftene til offentlig norsk sektor 61,9 % av BNP. Norge ligger 10 prosentpoeng eller 20 prosent over dem det er normalt å sammenlikne seg med.
Nenne Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04) Sist redigert av Nenne : 05-02-24 kl 12:41. Årsak: Feil i fakta som måtte rettes! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %Det er også viktig å huske på at det meste av økningen her, er ikke sykepleiere, lærere, NAV-folk ute med brukerkontakt eller barnevernsansatte. Det er utredere, folk som rapporterer, kontrollerer, søker og innvilger. Det er enormt mange direktører. Utvalg, råd, tilsyn, rutiner.
![]() |
#3 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %Jeg tenker at Gjems Onsdag ikke preker objektiv sannhet her, og at bildet er nyansert. Og "varme hender"-begrepet provoserer meg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %Professoren sier slett ikke at 62 % av de sysselsatte jobber i offentlig sektor, det er offentlig sektor som utgjør av 62 % av utgiftene i BNP. Sist redigert av Galathea : 05-02-24 kl 13:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %
Viktig presisering! Takk. Jeg retter i hovedinnlegget, så diskusjonen handler om det den skal handle om.
![]() |
#6 |
Introvert optimist
|
Det er akkurat det! Fleipen angående Utdanningsdirektoratet er at det er så stort at det har sitt eget postnummer. Det samme tror jeg man kan si om Skatteetaten.
![]() |
#7 |
Permakulturell
|
Dette er noe vi absolutt bør ta tak i, og det er jeg sikker på at de fleste partiene egentlig er enig i. I hvert fall grasrota hos de fleste!
![]() |
#8 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %Men økningen i antall offentlig ansatte er ikke stor, den er på 0,82 % på 20 år! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %Dette er viktig, Galathea.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %Uten et offentlig, skattefinansiert helsevesen, hadde jeg aldri hatt råd til innleggelsen i fm hoven milt i 1984, da hadde det at den sprakk hemmet meg. Jeg hadde neppe hatt råd til blindtarmoperasjonen i 1991. Uten de to oppholdene hadde jeg aldri klart å fortsette å være skatteyter. Jeg vil påstå at de to innleggelsene var verdiskapning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %Hvor mye av de offentlige utgiftene går til å kjøpe tjenester av private av type barnehage, helsetjenester etc som kunne vært drevet sv det offentlige?
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %Som mange viktige debatter blir også denne forkludret av at vi har et dårlig begrepsapparat for å diskutere. "Verdiskaping" betyr "skatteinntekter " i denne sammenheng. Verdiskapning betyr ikke at arbeidet i skole- eller helsevesen ikke er verdifullt eller nødvendig for å skape skatteinntekter (verdiskaping) på sikt. Det tror jeg de fleste forstår. Sist redigert av daffy : 05-02-24 kl 17:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Introvert optimist
|
Men er det blitt en vridning i hvor folk er ansatt? Færre i tjenesteytende stillinger i kommunene og flere i styre og stell i stat og fylkeskommune? Det skulle jeg likt å vite, for på meg virker det sånn.
![]() |
#14 |
Tatt på
|
![]() Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %Her er noen tall fra kommunal sektor (kommune, fylkeskommune og kommunale foretak).
![]() |
#15 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Det er fint å diskutere offentlig sektor, men det er enda finere om diskusjonen bygger på fakta. Utdanningsdirektoratet har ca 300 ansatte og er et helt gjennomsnittlig direktorat i størrelse. Faktisk er det ganske lite sett i lys av størrelsen på sektoren det betjener. Til sammenligning har helsedirektoratet omtrent det dobbelte. Skatteetaten har imidlertid ca 7000 tilsatte. Om det er for mye eller for lite, har jeg ikke grunnlag for å uttale meg om.
![]() |
#16 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %Zulu, det er i hvert fall fakta at vi bruker 20 % mer på offentlig sektor enn andre land vi vanligvis sammenlikner oss med.
![]() |
#17 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %Som byråkrat opplever jeg stadig større krav til grundighet, faglighet og notoritet for beslutninger. Stadig mer komplekse saker der man trenger store prosesser for medvirkning, høring og samarbeid på tvers. Enorme ulikheter i vedtak nå ig for 20 år siden, uten endringer i lovverket. Økende krav til gdpr, folkehelse i alt, dokumentasjon, anskaffelser osv. Ikke rart om det øker.
![]() |
#18 |
Tatt på
|
![]() Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %Denne kommentaren i Aftenposten fra i sommer nyansere tallene litt
![]() |
#19 |
can-jur
|
Nå spør jeg fordi jeg ikke forstår, ikke for å kverulere.
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Offentlig sektor på nesten 62 %Det er vel det at skolen ikke betaler skatt, som menes ?
![]() |
|
|