Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Har du opplevd veggedyr på reise?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-24, 16:22   #1
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Har du opplevd veggedyr på reise?

De siste årene har det jo blitt mer og mer fokus på dette og jeg er virkelig livredd for å få sånt med meg hjem.

Jeg har dog aldri opplevd det. Det er riktignok bare kanskje de 5 siste årene jeg har vært bevisst på det. Synes det kan være litt vanskelig å sjekke senger, men tar alltid en rask titt.

Å sette koffert i badekar etc funker ikke så godt i praksis når man er en hel familie, ungene ligger i senga med klærne osv.

Vi har vært borte 2 uker, en uke på hvert sted. Ikke sett veggedyr eller merket bitt. Har derfor bare pakket ut som vanlig. Leilighetene var ganske nye, sengene så helt nye ut.

Hvor vanlig er dette? Hvilke tiltak gjør du for å sjekke/ unngå?

Gammel 04-08-24, 16:25   #2
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du opplevd veggedyr på reise?

Aldri opplevd. Sjekket senger osv da vi ankom hotellet på Rhodos etter nyhetsinnslag på NRK.

Gammel 04-08-24, 16:59   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei det har jeg aldri opplevd.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-24, 17:57   #4
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fant veggedyr på et hotellrom for noen år siden. Heldigvis fikk jeg ikke med noen hjem. Denne sommeren har vi fått hjelp av veggedyrhunder på Gardermoen. Utrolig bra tilbud! Heldigvis fant de ikke noen

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-24, 18:13   #5
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg oppdaget på hotellrommet i Amsterdam i 2022. Det gikk en over dyna da jeg satt under den og strikket
All bagasje i fryseboks da jeg kom hjem. Fikk ikke problemer/noen med hjem.

Gammel 04-08-24, 18:28   #6
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, i 2016 på jobbtur i Paris. Oppdaget det der nede, surret kofferten inn i plast og sendte den rett til en frysecontainer da jeg kom hjem. Fikk ikke med veggedyr hjem, heldigvis, men har faktisk tidvis mareritt om det.

Gammel 04-08-24, 18:33   #7
Isprinsessen
Vinter

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Har bestandig koffert og bag på trappa når vi kommer vi kommer hjem, om det er fra ferie eller fotball/håndball cuper med skole overnatting. Klær ristes og bæres i pose og tømmes i vaskemaskinen.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-24, 18:36   #8
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Nei, det har jeg ikke opplevd, i hver fall ikke som jeg husker. Jeg har forholdt meg til vanlige råd og så kommer litt flaks med i bilder også antar jeg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-24, 18:37   #9
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Nei aldri, og jeg har ikke vært flink å sjekke heller. Skal jammen bli flinkere å sjekke heretter.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-24, 18:47   #10
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Nei aldri, og jeg har ikke vært flink å sjekke heller. Skal jammen bli flinkere å sjekke heretter.

Samme her. Aldri opplevd.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-24, 18:48   #11
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Nei, det har jeg ikke. Jeg har glemt litt å være obs på det, men nå er jeg på vei ut på ferietur, så da skal jeg huske på å sjekke sengene.

Er det noen land/steder det er større sannsynlighet for å møte dem?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-24, 18:53   #12
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har aldri opplevd det nei. Denne gangen var vi (for første gang) forsiktige, på grunn av alt fokuset. Satte koffertene på terrassen under tak, plukket ut alle klærne og studerte dem nøye, finkjemmet de tomme koffertene (inkludert inni foret, som kan åpnes med glidelås). Fant ingenting.

Sjekket ikke spesifikt etter veggdyr der vi overnattet, til tross for at det var et gammelt, rustikt hus, muligens en ombygget låve e.l., bare sånn passe rengjort, med spindelvev i krokene og lagret skrot i den andre delen av huset, langt utpå landsbygda i Spania, med kyr og hester rett utenfor. Tenkte rett og slett ikke på det, kanskje fordi det var såpass mye annet (som at jentungen fant en firfirsle i senga si den ene dagen). Uansett, veggdyr var det tydeligvis ikke, de vi bodde sammen med har heller ikke fått med seg noe. Kanskje det er mer vanlig i byene?

Sist redigert av My : 04-08-24 kl 19:06.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-24, 19:09   #13
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Nei, det har jeg ikke. Jeg har glemt litt å være obs på det, men nå er jeg på vei ut på ferietur, så da skal jeg huske på å sjekke sengene.

Er det noen land/steder det er større sannsynlighet for å møte dem?

Fra NHI:
Veggedyrene finnes over hele verden, og det er typisk at de er i de store byene som mange mennesker besøker. Det spiller ingen rolle hvilket land man er i, veggedyr kan man finne over alt.

Jeg har aldri truffet på veggedyr, og har aldri tenkt på se etter de heller. Men om jeg skulle reist vekk nå hadde jeg nok gjort det.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-24, 19:18   #14
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Fra NHI:
Veggedyrene finnes over hele verden, og det er typisk at de er i de store byene som mange mennesker besøker. Det spiller ingen rolle hvilket land man er i, veggedyr kan man finne over alt.

Jeg har aldri truffet på veggedyr, og har aldri tenkt på se etter de heller. Men om jeg skulle reist vekk nå hadde jeg nok gjort det.

Det kan vel ha vært med på å minske sjansen for veggdyr blant det ellers rikholdige dyrelivet som var i og rundt vår innkvartering i sommer. Men det var jo leid på Airbnb, og man kan aldri vite hvor folk som har vært der før oss har reist, og hva de har hatt med seg i sin bagasje. Så man kan jo aldri være sikker.

Eldstejenta kommer om kort tid hjem fra en seks ukers ferie i Thailand, hvor de stort sett har bodd i Bangkok, i leiligheta som familien til venninnen eier. I tillegg har de vært på noen kortere turer og overnattet andre steder, blant annet Phuket, Pattaya og Chiang Mai. Der er det vel også lurt å være obs, til tross for at de for det meste har bodd privat. Tror vi setter hennes bagasje også i karantene på terrassen og pakker ut gradvis og med omhu. Krysser fingrene for at hun ikke har fått med seg noen blindpassasjerer.

Gammel 04-08-24, 20:10   #15
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det kan vel ha vært med på å minske sjansen for veggdyr blant det ellers rikholdige dyrelivet som var i og rundt vår innkvartering i sommer. Men det var jo leid på Airbnb, og man kan aldri vite hvor folk som har vært der før oss har reist, og hva de har hatt med seg i sin bagasje. Så man kan jo aldri være sikker.

Eldstejenta kommer om kort tid hjem fra en seks ukers ferie i Thailand, hvor de stort sett har bodd i Bangkok, i leiligheta som familien til venninnen eier. I tillegg har de vært på noen kortere turer og overnattet andre steder, blant annet Phuket, Pattaya og Chiang Mai. Der er det vel også lurt å være obs, til tross for at de for det meste har bodd privat. Tror vi setter hennes bagasje også i karantene på terrassen og pakker ut gradvis og med omhu. Krysser fingrene for at hun ikke har fått med seg noen blindpassasjerer.

Hvis hun lander på Gardermoen anbefaler jeg å ta turen innom veggedyrhundene. Gratis tilbud!

Gammel 04-08-24, 20:16   #16
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Hun landet nettopp på Værnes, etter flybytte i Helsinki. Mannen henter henne, de er på vei hjem i bil nå. Så det som eventuelt er med i bagasjen må vi nok håndtere her.

Gammel 04-08-24, 20:18   #17
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Standard

Hun landet nettopp på Værnes, etter flybytte i Helsinki. Mannen henter henne, de er på vei hjem i bil nå.

Fint å få henne hjem da! Forhåpentligvis også uten veggedyr i bagasjen!

Gammel 04-08-24, 20:20   #18
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ja

Gammel 04-08-24, 20:24   #19
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Ja

Haha, jeg scrollet rett til bunns til siste svar i denne tråden, og leste svaret ditt, og tenkte det var makan til lykkelig menneske for å ha opplevd veggdyr .

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-24, 21:36   #20
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Er veggedyr-hundene på Gardermoen hele tiden? Har ei datter som lander der om et par dager.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:15.