Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Husmor-/husfarskole

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-24, 17:15   #1
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Husmor-/husfarskole

Vårt lakkerte trapperekkverk i tre har fått betydelige mengder avsetninger med tiden. "Hudfettt / skitt er det jeg tenker, men egentlig vet jeg ikke. Kan det være lakken som har gått i oppløsning? Har dere noen lure "indretjeneste-råd" (var det ikke dét det ble kalt i "mannarbeid"-tråden?) for dette?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-24, 17:34   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husmor-/husfarskole

Jeg endte opp med å "skure" vårt rekkverk i lakket furu eller gran, med kjøkkenskuresvamp, grov side.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-24, 18:08   #3
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Vaske grundig med salmiakk?

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-24, 22:08   #4
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fikk vårt sånn gelender rent med malevask, sånn man vasker vegger med før man maler.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-24, 09:50   #5
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Men med alle disse løsningene må man vel lakke på nytt, eller? Jeg hadde håpet på en kvikk-fiks med vasking og vips! at lakken så ut som ny. :naiv: Eller, for å understreke, jeg er ikke så interessert i "mannearbeid"-delen. Jeg vil bare vaske og at det blir fint.

Gammel 03-12-24, 09:57   #6
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Hvis lakken har gått i oppløsning, må du nok lakke på nytt.

Gammel 03-12-24, 09:58   #7
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Har du prøvd å gå over med fuktig mikrofiberklut? Det gjør jeg på vår malte rekkverk i trappa. Skitten forsvinner.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-24, 10:07   #8
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Har du prøvd å gå over med fuktig mikrofiberklut? Det gjør jeg på vår malte rekkverk i trappa. Skitten forsvinner.

Dette er mitt tips også. Forsøkt dette først og se om det ikke blir bedre.

Gammel 03-12-24, 11:30   #9
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Først vaske, gjerne med litt fuktig mikrofiberklut for å få vekk fettet. Så kan du pusse med joni etterpå, dersom lakken ikke faktisk er ødelagt.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-24, 11:34   #10
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vask med microfiber pleier hjelpe på der alle kan se at åpenbart alle holder på visse steder i trappa vår i alle fall

Gammel 03-12-24, 12:26   #11
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Vaske grundig med salmiakk?

Salmiakk løser fett, så hvis problemet et er at du har fått fett på rekkverket, så vil en fettløsende vaske hjelpe på. (Hvis lakken er gått av kan det være at fettet har trengt ned i treet, og da kan det nok bli vanskelig å vaske det vekk, men da kan det hjelpe å slipe vekk de delene som er misfarget med sandpair)

Phu! Endelig noe jeg kan litt om!

Gammel 03-12-24, 13:03   #12
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Jeg vaska med mikrofiber og lunkent vann i går. Og fett går av altså, men jeg tror lakken går av også. Det er en litt "hvittet" lakk, eller i allefall trodde jeg det, men nå ser det ut som det lyse/hvite laget ligger under en overlakk, og det hvite smitter til kluten. Og da har vel overlakken blitt "dårlig".

Jeg lurer på om lakk kan gå i oppløsning av avsetninger fra hender over mange år? :sjuske: Joda, jeg burde ha vært mye nøyere med å vaske det rekkverket , men det er mye gøyere å være på jobben og å gjøre ting med ungdommene mine og å løpe rundt i skogen og sånt enn å være husmor.

Kanskje den der Joni'en kan midlertidig redde det hele?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Salmiakk løser fett, så hvis problemet et er at du har fått fett på rekkverket, så vil en fettløsende vaske hjelpe på. (Hvis lakken er gått av kan det være at fettet har trengt ned i treet, og da kan det nok bli vanskelig å vaske det vekk, men da kan det hjelpe å slipe vekk de delene som er misfarget med sandpair)

Phu! Endelig noe jeg kan litt om!

Men løser ikke salmiakken opp lakken og?

Gammel 03-12-24, 13:04   #13
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Ein gelenderlakk kan'kje vara evig, veit du!

Da er det bedre å kose seg så lenge den varer og heller gjøre drittjobben med å lakke på nytt av og til. (Det tar ikke så lang tid hvis du vasker med malersåpe først.)

Gammel 03-12-24, 13:06   #14
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Ein gelenderlakk kan'kje vara evig, veit du!

Da er det bedre å kose seg så lenge den varer og heller gjøre drittjobben med å lakke på nytt av og til. (Det tar ikke så lang tid hvis du vasker med malersåpe først.)

Det er bl.a. sånt jeg har mannen til, er det ikke? :håper:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.