|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Sykelønnsordningen er en utrolig vanskelig sak, men sett utenfra er det jo en utrolig interessant diskusjon. Klarer vi å lage en diskusjon om dette som ikke bare blir vond?
![]() |
![]() |
#2 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg klarer ikke forstå at ikke noen vil forstå at konstant underbemanning og arbeidspress fører til høyere sykefravær. Jeg savner at noen tør å satse på helsevesen og omsorgsyrker i form av kortere dager, som vil føre til høyere grunnbemanning, men på sikt vil føre til lavere vikarbruk og dermed lavere kostnader. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?I tillegg til den forskjellen du nevner, mellom «hjemmekontoreliten» og de som må fysisk på jobb, så tror jeg det også er at svært mange arbeidstakere har sykelønn som del av sin tariffavtale. Så man kan endre ordningen fra staten alt man vil, men i praksis så vil det være de aller nederst på rangstigen som rammes - rengjørere, bygningsarbeidere, og andre som allerede har et ganske utsatt arbeidsliv.
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?
Det er en del å hente på mer fleksible turnuser også, tror jeg. Så en sak der et sykehjem hadde latt de ansatte velge egen turnus, og sykefraværet stupte. Det er jo logisk. Ulike mennesker i ulike livsfaser har ulike behov.
![]() |
#5 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Polyanna har gode poenger.
![]() |
#6 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg har ikke noe å bidra med, men vil gjerne abonnere på tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
Ja, det er mye Cherry picking når man sammenlikner med Sverige. Litt på siden av dette, men allikevel med i det store bildet: De har 120 sykt barn-dager per barn i året.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Dette er et ormebol av en diskusjon, men den må tas. Jeg er enig med de som sier at det blir for enkelt å tro at alt blir fiksa med en karensdag, den vil treffe skeivt og urettferdig. Samtidig tror jeg ikke vi kommer utenom at noe må gjøres. Det er allerede kommet fram gode poenger her syns jeg.
![]() |
#9 |
ej ikke møjkets heije
|
Dette er jeg så enig i. Jeg synes hele diskusjonen er helt utrolig vanskelig, for den blir sår for veldig, veldig mange. Samtidig så mener jeg at vi må se nærmere på dette.
![]() |
![]() |
#10 |
Introvert optimist
|
For meg er det akkurat likedan. Det er liksom ikke lov å være syk lenger, for litt restarbeidsevne har man vel. Det går jo an å ta det teams-møtet i pysjen uten kamera, ikke sant?
![]() |
#11 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg svarte uten å ha lest annet enn HI.
![]() |
#12 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg klarer ikke å se annet enn at dette skaper større sosiale forskjeller, og at karensdag bare rammer de som allerede henger i stroppen på grunn av stram økonomi eller fysisk oppmøteplikt. Det lønner seg dessuten å være syk lenger for å "valuta" for karensdagen. Jeg tilhører kontoreliten og har dessuten råd til en karensdag.
Jeg er helt sikker på at en del arbeidsgivere hadde hatt godt av litt mer press for å forebygge sykdom, uten å lempe ansvaret over på den enkelte ansatte.
I like big books and I cannot lie. Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11 Sist redigert av Luftslottet : 16-01-25 kl 10:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg har ikke sett noen som klarer å begrunne at en karensdag skal få ned sykefraværet. Det forutsetter jo at folk i stor grad tar egenmelding når de egentlig er friske - og at det er et større problem enn at andre vil gå syke på jobb (og smitte videre) fordi de ikke har råd til å være hjemme.
![]() |
#14 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg tenker det er viktig å ha med i debatten at lettere psykiske plager og muskel/skjelett er hovedgrunnen til sykdom. Hvis jeg husker rett. Sistnevnte burde ihvertfall være mulig å gjøre noe med via bedre grunnbemanning innen helse og omsorg, kanskje.
![]() |
#15 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg syns karensdager, hvis det absolutt skal innføres, bare burde ramme dem som tjener over 750000 i året. Og her, som ellers, skal pisk virke på dem som har lite, mens de som tjener mye eller veldig mye, skal motiveres av gulrot.
Sist redigert av nolo : 16-01-25 kl 12:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg er livredd for innføring av karensdager, for det er ikke noe som kan "testes". Åpner man den døra, blir den ikke lukket igjen. Det er en usosial ordning som bare straffer de som har minst fra før, mest usikre jobber og som allerede sliter.
![]() |
![]() |
#17 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Det med karensdag er jeg ganske så sikker på at ikke vil løse det reelle problemet med sykefravær.
![]() |
#18 |
Tatt på
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Jeg følger statistikksjefen i NAV på LinkedIn og han har lagt ut noen interessante grafer over sykefravær.
![]() |
#19 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?En ting jeg synes er oppriktig utfordrende (jeg sitter med timelister, fravær osv) er å ivareta alle, og da spesielt de som er veldig mye borte over lengre tid, samtidig som jeg ser at det blir en stor belastning på de som er på jobb "alltid". |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Skal vi snakke om sykelønnsordningen?Input: jeg tror dessverre vi har kommet dit at enkelte velferdsgoder må ødelegges. De forrige generasjonene har vært for generøse med regelverket. Se bare på pensjonene. Det er ikke bærekraftig.
![]() |
|
|