Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Male innedører?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-25, 15:47   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Male innedører?

I huset jeg snart flytter til får jeg en lang og smal gang, med ikke mindre enn 6 dører. I dag er gangen malt grå, mens dørene og listene rundt er trefarget. Jeg tror jeg vil ha en annen farge på dørene og bytte dørvriderne.

Men jeg har aldri malt en dør før. Er det så mye jobb at jeg kommer til å angre etter én og bare kjøpe nye?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-25, 17:44   #2
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Male innedører?

Det er ganske mye jobb å bytte seks dører også.

Om det er mye jobb kommer litt an på hva søra er laget av og hvor mye detaljer det er på den.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-25, 17:54   #3
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Eg måla tredørene her då vi flytta inn. Hadde ambisjonar om pussing og sparkling, kvistlakk og heile sulamitten, endte med å berre køyre på med grunning og måling. No hadde eg sikkert droppa grunning også, sidan det fins måling som gjer heile jobben.

For min og vår del så vart det meir enn bra nok, men vi er no litt sånn familien Slums da.

Gammel 06-03-25, 03:15   #4
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Har også malt innerdører, og med resultat mer enn godt nok. Sikkert i slekt med familien Slums over her.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-25, 06:50   #5
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Det er ganske mye jobb å bytte seks dører også.

Om det er mye jobb kommer litt an på hva søra er laget av og hvor mye detaljer det er på den.

Jeg så for meg at man måtte ta av alle dørene og da gjør man jo mye av den jobben som er å bytte dem, men man må kanskje ikke det?

Hva slags maling bruker man? Og farge?

Gammel 06-03-25, 07:47   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gratulerer med nytt hus!

Vi har malt dører i treverk på hytta nylig. Jeg grunnet og malte, men tok ikke dørene av. det var lett å bytte vridere og låser, og vi er veldig fornøyd med resultatet.

Hvilken farge du burde velge på dørene, kommer helt an på fargene du skal ha ellers i huset - vi har fått gode råd her om fargevalg:

https://fargerad.jotun.no

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-25, 07:58   #7
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg har malt tredører og ble ikke fornøyd. Hvis de er ubehandlet er det en del jobb hvis de skal bli glatte og fine (synes jeg). Her gikk piffen litt ut av meg (fordi det var mange dører).

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-25, 08:31   #8
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg så for meg at man måtte ta av alle dørene og da gjør man jo mye av den jobben som er å bytte dem, men man må kanskje ikke det?

Jeg ville pusset litt, vasket med kraftvask, grunnet (eventuelt med grunn med kvistlakk i) og så malt med det malebutikken sier.

Min erfaring med dørbytte i et gammelt hus er at det aldri er noe som passer nøyaktig i den karmen som var, så da må man fore ut og liste og fandens oldemor.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-25, 08:39   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge deler kommer an på materialet i dørene, og hvor gamle de er. Er det et gammelt hus; fra før masseproduksjon, kan det væe litt styrete å finne rett størrelse. Er det nyproduserte dører så er det ikke noe problem, men dører kan være ganske dyre om du ikke skal ha pappdører.

Om du skal male og de er i tre, ikke bare "trefarget" som du skriver, så må du finne ut om de er behandlet med noe. Er de oljet? Lakket? Ubehandlet? Er de oljet så må du snakke med malingsbutikken hva de anbefaler å male dem med, så det sitter. Er de lakket må de pusses, og samme gjelder her; hør hva slags maling du kan bruke. Er de ubehandlet så må de også pusses, kvistlakkes og grunnes. Om de er i tynn finér (typ teakdører fra 50-70-tallet) så kan de knapt pusses, for de er så tynne. Personlig syns jeg ikke de bør males heller, det blir aldri pent.

De må også sparkles, om de har sprekker, hull eller andre merker.

Vi hadde en plan om å male dørene her, som har vet malt og deretter lutet en gang på nittallet. De er fortsatt ikke malt, og nå lever vi godt med det. De er også så gamle at de ikke er i noe standardstørrelsen.

Sist redigert av Tallulah : 06-03-25 kl 08:49.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-25, 08:47   #10
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Gratulerer med nytt hus! 6 dører er mye, og dør kan være dyrt - så om du ikke er redd for litt jobb ville jeg gått for maling - med alle de gode rådene som allerede er gitt mtp forbehandling.

Dersom du er i tvil om underlaget (lakket/oljet/ubehandlet) så kan du ta bilde og ta med til en spesialisert fargehandler (ikke nødvendigvis OBS/Jernia på lørdag - selv om de også kan ha flinke folk).

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-25, 09:01   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det lov til å komme med et tilleggsspørsmål:

Hvis man skal bytte ut "pappdører", holder det å bytte ut bare døra eller vil ikke rammeverket til døra tåle en mer solid dør slik at det også må byttes?

Gammel 06-03-25, 09:03   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å bidra litt i tråden også: vi malte en av dørene på hytta. Den var en gammel furudør fra 70-tallet. Vi kvistlakket først, malte vi to strøk helt standard maling (som på veggene - også i furu) og døra ble veldig fin.

Gammel 06-03-25, 09:04   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er lettest å male dem når de henger på.

Vi har malt dører. Vi malte bare med samme maling som veggen. Det ble dødsfint. De ble matte og fine.

Det anbefales riktignok å bruke egen maling, og i det huset vi bor i nå, har maleren brukt en annen og blankere maling i samme farge som veggen. Han påstod at den måtte males med denne malingen, men jeg er ikke kjempefornøyd, for selv om den ikke er helblank, bare litt blankere enn veggen, så synes jeg ikke det er jevnt i visse typer lys.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-25, 09:07   #14
Input

Input sin avatar

Standard

Takk!

Huset er fra 1982, så det er maks alder på dørene, men det kan hende de er nyere. De ser veldig lite slitt ut til å være 40+ år gamle. Jeg googlet meg frem til at dører som er fra etter begynnelsen av 70-tallet skal ha standardmål. Men jeg ville uansett ikke gått i gang uten å måle og være 100% sikker på, å gjøre noe mer enn å bytte dørene er helt uaktuelt.

For meg, som er helt uten kompetanse på dette, ser det ut som om de er lakket. Eller oljet? De er i hvert fall veldig blanke. Kan fargehandler se det om jeg tar med bilde?

Gammel 06-03-25, 09:09   #15
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg har jo ingen anelse om hva veggen er malt med, eller fargekode, men jeg kan jo spørre selger om de vet. De malte i sommer. Helst ville jeg malt veggen også, for jeg er ikke så glad i grått, men spørs om jeg får mannen med på det...

Edit: Jeg legger inn bilde av gangen, jeg - håper at noen har noen gode tips. Jeg har en gul gang der jeg bor nå, som jeg er veldig, veldig glad i. Men den har mye lys fra stua, og det er det jo ikke her. Hva tror dere - kan jeg male denne gangen lys gul?

Også ser jeg at jeg skrev feil, det er sju dører, ikke seks. Bildet er tatt fra døråpningen til sjuende.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg gang.jpg (25,9 KB, 84 visninger)

Gammel 06-03-25, 09:10   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tipper det er lakket finér. Personlig syns jeg ikke det blir fint å male den type dører, de er ikke laget for å være malt. I tillegg syns jeg det er synd å ødelegge dører fra den epoken, så jeg ville heller solgt dem og kjøpt nye.

Edit: nå så jeg bildet. Ser ut som lakket heltre. Mal i vei. De må pusses ned, kvistlakkes/grunnes og males. En malerforretning vil kunne gi deg tips basert på bildet. Jeg ville malt i en annen tone enn veggen, og litt blankere (lettere å vaske). Ellers enig med deg ang. grå.

Sist redigert av Tallulah : 06-03-25 kl 09:23.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-25, 09:19   #17
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jo ingen anelse om hva veggen er malt med, eller fargekode, men jeg kan jo spørre selger om de vet. De malte i sommer. Helst ville jeg malt veggen også, for jeg er ikke så glad i grått, men spørs om jeg får mannen med på det...

Edit: Jeg legger inn bilde av gangen, jeg - håper at noen har noen gode tips. Jeg har en gul gang der jeg bor nå, som jeg er veldig, veldig glad i. Men den har mye lys fra stua, og det er det jo ikke her. Hva tror dere - kan jeg male denne gangen lys gul?

Også ser jeg at jeg skrev feil, det er sju dører, ikke seks. Bildet er tatt fra døråpningen til sjuende.

Dette er slike dører som vi har malt på hytta. Vi synes resultatet ble veldig bra, men det er sikkert avhengig av hvor nøye man er og hvilken "look" man er på jakt etter. jeg skal prøve å legge inn et bilde her ganske snart.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 06-03-25, 09:19   #18
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Det kan også være heltre furu. Det hadde jeg. Jeg malte dem da jeg flytta inn, og det ble greit nok, men var ekstremt mye arbeid. Jeg bytta dem ut med nye dører da jeg fikk råd, så jeg ville nok gjort det først som sist hvis dere har rom for det.

Hvis du ender med å male: Sørg for å skaffe deg et skikkelig arbeidslys, så du ser hvis du får "helligdager". Jeg hadde ikke, og det var veldig vanskelig å se bare med det vanlige taklyset i gangen.

Gammel 06-03-25, 09:54   #19
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Ser ut som de samme dørene vi har på loftet her, og det var ikke så voldsom jobb som vi fryktet.
Vi pusset og malte to strøk med «dør og list»-maling som Maxbo anbefalte, og så gjorde vi som da vi malte resten av furuhelvetet loftet bestod av, alle flater unntatt gulv :grøss: male med pensel (både skrå til de profilerte kantene og bred til de større flatene) og ha en tørr pensel til å sørge for at det ikke ble for mye. Forskyver eller noe sånt kalte maleguruen det?

Lykke til, det her klarer dere helt fint.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-25, 10:02   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Her er hvordan våre dører ble. Fargen heter Soft Comfort på Jotuns fargekart. Håndtak/vridere er kjøpt på Maxbo, kostet rundt 500,-/dør https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.n...jg&oe=67CF3142

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:43.