Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva koster oppgradering av elektrisk anlegg?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-25, 22:22   #1
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Hva koster oppgradering av elektrisk anlegg?

Nå er vinteren her igjen, og vi opplever gang på gang at sikringene går, fordi vi prøver å varme opp soverom og gangen.
Sånn har det vært så lenge vi har bodd her, vi kan heller ikke kjøre oppvaskmaskinen og vannkokeren samtidig.

Men - det å oppgradere det elektriske anlegget, er ikke det kjempedyrt? Og hvor mye jobb er det egentlig?
Må de ta ting ut av veggene eller hvordan fungerer det egentlig?

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-25, 23:21   #2
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva koster oppgradering av elektrisk anlegg?

Dette svarte chat GPT da jeg la inn spørsmålet ditt:

Sitat:

Det du beskriver er veldig typisk for boliger som enten har for lite kapasitet inn til huset eller gamle kurser som ikke tåler dagens belastning. La meg forklare litt oversiktlig, og også hva som faktisk må gjøres ved en oppgradering.
��️ Hvorfor sikringene går
Det skyldes nesten alltid én av disse:
1) Hovedsikringen er for lav
Mange eldre boliger har 25 A eller 40 A inn – det er lite i 2025 når man har panelovner, hvitevarer, vannkoker, ladere, osv.
2) For mange ting koblet på samme kurs
Typisk at soverommene og gangen er én og samme 10 A-kurs, og at kjøkkenet har en for svak eller delt kurs.
3) Gammel installasjon
Gamle kabler og kurser tåler ikke moderne effektbehov.
�� Er det dyrt å oppgradere?
En normal oppgradering kan være alt fra ganske rimelig til dyr, avhengig av hva som må gjøres.
Typiske priser:
(Dette er vanlige prisintervaller elektrikerne gir.)
Tiltak Typisk pris
Oppgradere hovedsikringen (f.eks. fra 40 A → 63 A) 10 000–25 000 kr
Ny kurs (f.eks. til ovner eller kjøkken) 4 000–8 000 kr per kurs
Bytte/oppgradere sikringsskap (til automatsikringer + jordfeil) 15 000–30 000 kr
Full modernisering av anlegget 30 000–120 000 kr depending on size
�� Veldig ofte holder det med å oppgradere hovedsikringen og legge én ekstra kurs, og da ender man rundt 10–30 000 kr totalt.
Det er altså ikke nødvendigvis snakk om å rive halve huset.
��️ Hvor mye jobb er det?
Her er den gode nyheten:
✔️ Mye kan gjøres uten å åpne vegger
Hvis ledningsnettet er OK, og du bare mangler kapasitet, så gjør elektrikeren dette:
Bytter sikringer i skapet
Eventuelt oppgraderer inntakskabelen (i noen tilfeller)
Trekker nye kabler oppover, nedover eller i kanaler, ikke inni veggen
Legger opp ny kurs fra skapet til rommene som trenger det
Når må veggene åpnes?
Kun hvis:
Kabler er gamle og må byttes helt ut
Du ønsker skjult anlegg (at alt ligger inni veggen)
I de fleste 1980- og 1990-tallshus kan de bruke eksisterende rør i veggene, så de trekker nye kabler gjennom rørene uten å rive noe.
I eldre trehus (50–70-tallet) kan det bli litt mer jobb, men svært ofte bruker man:
hvite kabellister langs gulv/vegg
taklister
eksisterende skjult rør
Dette er helt vanlig og ikke skjemmende.
�� Hvor lang tid tar det?
Oppgradere hovedsikring: 2–4 timer
Installere ny kurs: 2–5 timer
Oppgradere sikringsskap: 1 dag
Full renovering: 1–5 dager, avhengig av størrelse
�� Hvordan finner man ut hva som trengs?
Det mest fornuftige er å få en gratis befaring fra en elektriker. De må se:
Hvilken størrelse hovedsikring dere har
Hvor mange kurser dere har i dag
Hva som ligger på samme kurs
Alder på anlegg og kabler
Ofte kommer de med en veldig konkret anbefaling, som:
“Vi legger én ny kurs til soverommene + oppgraderer hovedsikringen til 63 A. Da kan dere bruke alt samtidig.”
Det er den vanligste løsningen.
Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg å finne ut hvilke deler av huset deres typisk er på samme kurs, og hva som mest sannsynlig er flaskehalsen – bare si ifra hvor gammelt huset er og om sikringsskapet er nytt eller gammelt.

Du har vel mye mer info enn det du sa i ditt spørsmål, så jeg anbefaler deg å ta en prat med ChatGPT med litt mer detaljer. Jeg synes i alle fall det er greit å få en sånn slags forklaring før jeg skal snakke med elektriker.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-25, 23:36   #3
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Hos meg kostet det ca 10 000-15 000 kr. Rekkehus fra 1979 med sånne store sikringer i porselen. Akkurat hva som ble gjort vet jeg ikke, det var faren min som kontaktet elektriker og betalte. Men sikringsskapet ble ihvertfall oppgradert, og så fikk jeg flere stikkontakter både inne og ute

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-25, 23:43   #4
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Etter litt googling landet jeg på at vi nok bare trenger å utvide noen kurser. Spørs om jeg må ta kontakt med noen elektrikere og høre.

For det er bittelitt upraktisk og frustrerende slik det er nå, haha.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-25, 09:35   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Hvor stor er inntaksikringen deres?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-25, 10:17   #6
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi pusset opp leiligheten i sommer, og gjorde følgende:

- Større inntakssikring til leiligheten, altså større mengde strøm tilgjengelig for fordeling rundt i leiligheten.
- Ny hovedsikring i fellesskap
- Flyttet sikringer fra fellesskap til eget skap inne i leilighet
- Nye kabler/ledninger til alle rom bortsett fra bad og soverom
- Nye kurser på kjøkkenet for induksjon, stekovn, oppvaskmaskin
- Fått noen flere kontakter rundt omkring
- Ny termostat til varmekabler bad

Med alt havner vi på rundt 70 000,- tror jeg det var. Sikkert dels fordi det er mur og alt måtte trekkes på nytt, "tweekes" til osv. Det å bytte hovedsikringen til leiligheten måtte også søkes om til el-selskapet som har inntakssikringen til hele blokken for å sikre at det var nok strøm tilgjengelig til fordeling, det kostet vel en 3-4 000 bare den saksbehandlingen. Hvis det er et hus, og inntakssikringen må skiftes, fikk vi vite at det kunne være nødvendig med planlegging, graving osv (sto i det standardbrevet vi fikk da elektrikern hadde søkt om økt mengde strøm til vår leilighet).

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:27.