|
|||||||
| Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Slå sammen leiligheter i sameieEr det noen som har erfaring eller kjennskap når det gjelder det å slå sammen leiligheter i et sameie? Sameiet må selvsagt godkjenne, skjønner jeg, og så må vel kommunen gi tillatelse til å gjøre om to boenheter til én. Vet noen noe om det er sannsynlig at det er et problem å få slik tillatelse?
|
|
|
#2 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Slå sammen leiligheter i sameieJeg vet et vennepar av oss gjorde dette i et sameie i en bygård i Oslo, men dette begynner å bli rundt 20 år siden, så jeg aner ikke om det går i dag.
|
|
|
#3 |
|
Peppy!
|
Sv: Slå sammen leiligheter i sameieJeg kan ingenting om det her, men kan tipse om veiledningstime hos Plan og bygg for å få guiding på hvordan du bør gripe dette an, og høre hva som er mulig. Jeg hadde det tidligere i uken, på Teams. Du booker på nettsidene deres, gratis og lettvint. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Slå sammen leiligheter i sameieDet er mye enklere å slå sammen enn å dele opp. Gode muligheter for å få det til, og det er nok mulig å få det til uten ansvarlig søker også. Det gjør det ikke så dyrt.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Slå sammen leiligheter i sameieJeg vet om en som gjorde det i et nytt sameie her for et par år siden da det var splitternytt.
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Slå sammen leiligheter i sameiePlan og bygg sin publikumstjeneste er veldig bra! Min erfaring er fra før de ble så nymotens som teams, jeg dukket bare opp og fikk hjelp av et hyggelig og kompetent menneske.
|
|
|
#7 |
|
kamerat
|
Sv: Slå sammen leiligheter i sameieSpennende!
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Slå sammen leiligheter i sameieDu må spørre om du kan ha fløydører - jeg ser for meg stuer på rad, her, med bøker fra gulv til tak!
|
|
|
#9 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Slå sammen leiligheter i sameieJeg aner ikke noe om det praktiske. Jeg kjenner noen som gjorde dette i en gammel bygård. Det ble en veldig kul leilighet. Med mange utganger, siden det var baktrapp også. Her viste det seg at veggene delvis var så tynne at hvis de hadde spipikret i en diger spiker ville den gått gjennom.
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: Slå sammen leiligheter i sameie
Ja, hvorfor tror du vi vil ha en leilighet til, liksom?
Det er dette med brannvegg jeg ser for meg er mest iffy, ja. Og jeg vil tro at vi må betale fellesutgifter for begge enhetene for å få det godkjent i sameiet (ellers blir det jo høyere fellesutgifter på de andre).
|
|
|
#11 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Slå sammen leiligheter i sameieHvis det er 2 leiligheter man skal gjøre om til en må man reseksjonere og det gjør man igjennom kommunens plan og bygg. Grunnen til det er at hver leilighet har egne seksjonsnumre som er tinglyst.
<<< When nothing goes right - go left >>> Sist redigert av Fløyel : 17-11-25 kl 14:11. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Slå sammen leiligheter i sameieOg om markedet skulle være shaky eller ting tar tid å tegne og få godkjent, så kan man leie ut opp til et år uten å skatte av evnt gevinst. Og dauer jo ikke av å skatte av gevinst heller.
|
|
|
#13 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Slå sammen leiligheter i sameieOm du ikke får svar på plan og bygg så kan de sikkert gi mye veiledning før dere kjøper. Det er sikkert en del ting der som kan vært lurt å ha med i vurderingen før kjøp også.
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Sv: Slå sammen leiligheter i sameie
En av kollegene mine gjorde nettopp dette i sin tid.
|
|
|
#16 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Sv: Slå sammen leiligheter i sameieSå spennende! I de gamle bygårdene på Torshov er det jo en del som har kjøpt opp deler av loft eller kjeller, og også naboleiligheter, tror jeg, for å utvide. Jeg synes resultatene veldig ofte blir bra, og det gjør jo at folk kan bli boende i et område de er glad i, og hvor det ikke finnes så mange store leiligheter i utgangspunktet, selv om behovet for mer plass oppstår. Jeg synes dog det ofte virker som de ikke får igjen så mye for hva dette må ha kostet i penger og slit når de eventuelt skal selge igjen.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Slå sammen leiligheter i sameieJeg angrer enda på at jeg ikke kjøpte naboleiligheten og ble boende på Torshov, i sin tid.
|
|
|
#18 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Slå sammen leiligheter i sameieSammenslåing av boenheter er et søknadspliktig tiltak, så du kan be om en forhåndskonferanse med byggesakskontoret/bygningsmyndigheten i kommunen, da får du rede på det meste, inkludert tekniske krav. Det er ellers mye god info å hente på nettsidene til DIBK.
|
|
|
#19 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Slå sammen leiligheter i sameieVet igenting om dette, men synes det høres både lurt og gøy ut.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Sv: Slå sammen leiligheter i sameieSi fra om du vil at jeg skal ta med min tømrermester-samboer innom en tur. Han vil garantert kunne svare både på tekniske spørsmål og annet.
|
![]() |
|
|