|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?Dette er en spinnoff fra tråden om upopulære meninger.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 02-01-26 kl 17:51. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?Jeg følger en svensk instakonto som heter renoveringsraseriet, den gir mye mer mening, syns jeg. Der man raserer eldre hus bare fordi det ikke er praktisk nok eller moderne nok.
|
|
|
#3 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?Hva som er stygt eller pent er jo i stor grad en synse-oppgave. Hva som er godt eller dårlig bomiljø blir jo noe annet. De færreste vil for eksempel mene at soverommet som Pøblis beskriver, er et godt bomiljø. Jeg vil tro den leiligheten er et direkte utslag av TEK17-forskriften. Den forskriften kommer blant annet med krav til hvor stort et bad skal være. Det skal være mulig å snu en rullestol inne på badet. Det skal være minst 90 cm fri gulvplass på den ene siden av toalettet, og minst 20 cm på den andre siden:
Entreen skal være stor nok til at man kan bruke en rullestol der. Dette er med på å gjøre entreen større enn den strengt tatt trenger å være hvis det kun er funksjonsfriske som bor der.
Følgelig kan altså sengens fotende være helt inntil veggen mens man kan komme seg inn på hver side av sengen via en skyvedør.
|
|
|
#4 |
|
ihuga feminist
Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?Selv syns jeg det er dustete at Tøyenbadet kom på Arkitekturopprørets versting-liste. Greit nok at utsiden er skrekkelig, men innsiden er jo helt super! Bare det å være i en svømmehall hvor man ved bygging helt opplagt har jobbet for å bedre akustikken ... Og ikke minst har man hatt stort fokus på miljø.
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?Jeg syns utsiden på Tøyenbadet er fantastisk, jeg. Ligger fint i terrenget, nikker til klassisk sekstitallsarkitektur og har gode materialvalg. Jeg har ikke vært inne i det ennå, og syns ikke at bruksverdi fullstendig overkjører estetisk verdi, men igjen: variasjon.
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?I tillegg til udmerkede poeng i innleggene før: mange av idealene AO forfekter vil gi hus som ikke fungerer teknisk, blant annet med tanke på lysinnslipp.
|
|
|
#7 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?At leiligheter må tilpasses div. funksjonsnedsettelser er fordyrende. Nå har ikke jeg oversikten her, men må alle leilighetne i et nybygg nå være tilrettelagte eller bare en prosentandel?
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?Tror det er alle. Det er fordi det i et marked over tid skal finnes et bredt utvalg boliger også for de som trenger at det er tilpasset. Det vil jo ta lang tid før en vesentlig andel boliger er tilrettelagt.
|
|
|
#9 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?
Men det betyr jo at alt blir dyrere for alle. Det hadde vært fornuftig at første etasje ble tilrettelagt, men at det kunne droppes oppover i etasjene for eksempel. Og så fulgte det med en fortrinnsrett på de tilrettelagte boligene.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?De fleste av forskjellene mellom Sverige og Norge går ikke på tilpasning for funksjonshemminger da. Lysinnslipp, lydisolering, fuktsperre, brannvern m.m. er allmenne tilpasninger. Det er kun snuplassen på badet som er tilpasset rullestolbrukere/assistanse.
|
|
|
#11 |
|
Introvert optimist
|
Angående akkurat dette så tenkte jeg mest på å være så selvhjulpne som mulig da. Heis som står og det å ikke bruk av heis i rømningssituasjon er to eksempler på at det å bo i første etasje er en fordel. Men jeg ser poenget ditt.
|
|
|
#12 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?Hvor bærekraftig det er med krav om universell utforming, kan jo diskuteres. Samtidig er det jo bærekraftig å bygge boliger man kan bo i gjennom alle livsfaser - i et livsløpsperspektiv. Så jeg er enig med Tally i at utvalget er ganske begrenset for folk som trenger tilpasninger - selv om nye boliger bygges slik.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 05-01-26 kl 13:03. Årsak: La til litt etter å ha lest innlegget over meg |
|
|
|
|
|
#13 |
|
ihuga feminist
Det er vel ikke korrekt? Jeg har ikke noen fullstendig oversikt over hva TEK17 innebærer, men jeg siterte da blant annet at det er krav til hvordan soverom skal utarbeides. Det er også krav til at utformingen av entreen skal tilpasses slik at den kan brukes av en rullestolbruker.
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?En ting som gjør prosjekter vanskelige er også kravet til heis. Det ER helt logisk at det skal være heis i høye hus, men når alt på 3 etasjer eller mer skal ha heis, så blir det fort krav til veldig høye hus, for å kunne forsvare kostnadene ved heisinstallasjon (som er vanvittig dyrt).
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?Ja, der har svenskene iallfall vært kompromissløse i mye lengre tid enn Norge, der er det jo heis alt fra forrige århundreskifte og framover.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?Vi har nok ment at trapper er "karakterbyggende" mye lengre enn dem.
|
|
|
#17 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?På jobben hos oss er det en greie etter lunsj - hvem går opp til 6. etg - og hvem tar heisen?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Kantinen hos oss er i 6.etasje. Svært mange tar heis. Vi damene tar trappene.
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Spinn-off - Arkitekturopprør og -oppgjør og hva ER egentlig stygt og pent?Det stedet der det var åpen trapp og heis med glass, midt i kantinen, sånn at alle kunne se hvem som gjorde hva, var spesielt interessant.
|
![]() |
|
|