|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)http://www.aftenposten.no/helse/article1962057.ece
Nå er dette bare utdrag, dere bør lese hele artikkelen for å få med hele bildet. Jeg grøsser! Spiser barna kun mat i barnehagen? Spiser de ikke hjemme? Dersom foreldrene er så livredde for at barna ikke skal få sukker nok i hverdagen, kan de vel stå klar med sukkerposen når barna kommer hjem? Verre er det ikke.
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Jeg tror faktisk ikke Krølle tenker på¨det med kaken han skal ha med i det hele tatt, men all oppmerksomheten han får ved å ha bursdag. Det er ikke nødvendig med masse kake, godteri osv for å få en fin bursdag. Det er stas å få sitte i kongestolen - det er stas å få lov til å velge sanger/leker, det er stas å få velge hvem man vil sitte sammen med, det er kjempestas å få krone, og i det hele tatt bli lagt veldig merke til akkurat på SIN dag. |
![]() |
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Jeg for min del synes det er ganske drøyt å kalle en professor i ernæringsmedisin og en ernæringsfysiolog ved Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst for "såkalte ernæringsfysiologer".
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Jeg synes overhodet ikke det er hysterisk at man reduserer kraftig på sukkeret i barnehager. Hvorfor skal ungene feks. ha kake både i barnehagen OG hjemme? Og hvorfor må de ha sukker på brødskiva? Alt for mange foreldre er utrolig slepphendte, og jeg synes det er greit at kostholdet tas tak i der man kan.
![]() |
#5 |
intro
|
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)
Hjertens enig med deg, Lille Ru.
Dette synes jeg er stusslig på grensen til det hysteriske (men som kronisk kakemons og godtegris er jeg da heller ingen god FP-er på dette feltet).
![]() |
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Jeg syns det er flott at bhg vil servere kakao o.l. når vinterstormene herjer.
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
Det er jeg HELT enig i. Derfor er jeg glad veslas barnehage er sukkerredusert, ikke totalt sukkerfri. Kakao på tur og pepperkakebaking er nå helt greie sysler, synes jeg. Man skal kose seg også, det er jo litt manisk i den artikkelen. Men det virker som om ernæringsfysiologen synes skikkelig synd i unger som ikke får syltetøy hver dag, samt kake i alle bursdager. Hun virker hysterisk ANDRE veien, synes jeg, og det blir for ille. En middelvei er nok det beste. En sunn middelvei.
![]() |
#8 |
Ustabil
|
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Jeg kan ikke se at det i artikkelen noe sted hevdes at det er "skadelig" med sukkerfrie barnehager. Derimot kritiseres det ut i fra at begrepet er misvisende, og at det er på grensen til hysterisk. Men "skadelig" er det ingen som har påstått. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Fett er da ikke skadelig, bina.
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Eh nei? Vi har diskutert endel om det her:
![]() |
#12 |
Ustabil
|
OK, nå husker jeg deg, det er jo du som er fanatiker. Da gidder jeg ikke diskutere med deg. Jeg konstaterer bare at du har et syn på koshold som avviker fra mitt, og som avviker fra de aller fleste ernæringsfysiologers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Lysende norsk flaskekoker
|
Fullstendig enig. Det kan bli for mye av det gode. Jeg synes det blir ekstremt og hysterisk når barna ikke kan få brunost på brødskiven eller ha med en yoghurt hjemmefra. At man kan droppe kake,saft, is og brus er fint, men det får være grenser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
kan tilsettes alkohol
|
Enig, jeg ville blitt utrolig skuffet om jeg fikk koffeinfrifruktte uten sukker når jeg hadde gått en, for meg, lang skitur.
![]() |
#15 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Textrovert
|
Ikke nå, nei. Det er da ikke mange årene siden det var opplest og vedtatt at fett var fy. Fettfattig og fettfritt var den eneste saliggjørende, for fett var og ble farlig. Dermed basta. Det er dette som gjør at jeg er skeptisk til denne demoniseringen av sukker vi opplever i disse dager. For hørte jeg ikke akkurat det samme om fett for ti år siden?
![]() |
#17 |
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Jeg er enig med deg Iset.
Min første tanke også.
![]() |
#18 |
Nymotens gammeldags
![]() |
#19 |
Etylbarbital
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Jeg ønsker ikke at mitt barn skal gå i en sukkerfri barnehage. Det er ikke fordi jeg frykter at barnet ikke skal få kake på bursdagen sin, men det skyldes at jeg ønsker at barnet skal gå i en barnehage som har et reflektert og balansert forholdt til ernæring - jeg ønsker ikke en fundamentalistisk sukkerfri versjon. Sukker er ingen gift - den er mer et symbol på et ernæringsproblem. Det er heller ikke syltetøy og yoghurt som er den store, stygge ulven når det gjelder overdrevet sukkerinntak - det er søte drikker.
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske? Sist redigert av Veronal : 04-09-07 kl 16:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Skadelig med sukkerfrie barnehager (Aftenposten)Var det noe å le av, Iset? :går tilbake og leser om igjen:
![]() |
|
|