|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Når får man en husmor-tittel?Hva må til for å få tittelen husmor? |
![]() |
![]() |
#2 |
Tenker fortsatt dobbelt
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stjørdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når får man en husmor-tittel?Det lurer jeg også på. For mener jeg så den tittelen på noen på enkelte valglister.
![]() |
#3 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når får man en husmor-tittel?En husmor er hjemmeværende. Dvs. ikke i arbeidslivet.
![]() |
#5 |
Tar en fot av gangen
![]() Sv: Når får man en husmor-tittel?Hun gjør vel husarbeid. Slik som alle yrkeskvinner gjør i tillegg til jobben.
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Når får man en husmor-tittel?
Godt spørsmål.
![]() |
#7 |
Tar en fot av gangen
![]() Sv: Når får man en husmor-tittel?Husmor tok seg av matlaging, vasking, innkjøp og barneoppdragelse.
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Når får man en husmor-tittel?Ja i tidligere tider var den rollen ganske godt definert, men i dag? Hva må til i dag for å få tittelen? |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Når får man en husmor-tittel?Jeg ville ikke brukt "husmor" for å referere til noens "yrke" - jeg kaller det "hjemmeværende" dersom noen ikke jobber utenfor hjemmet, men bruker tiden sin på å ha hånd om barn og husarbeid. Men ordet "husmor" kan jeg bruke med kvalifikasjoner ("en god husmor", evt. en dårlig en) for å beskrive det å ha kompetanse og interesser når det gjelder tradisjonelle husmorting - matlaging, holde huset rent og ryddig og slikt. Uavhengig av yrkesstatus, i så fall. (Selv er jeg helt klart en temmelig dårlig husmor.)
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Når får man en husmor-tittel?Jeg definerer meg selv som fulltidsstudent, men grunnen til at jeg spurte, var at en venninne påsto at jeg var blitt helt husmor |
![]() |
![]() |
#12 |
lykkelig
|
Du ER husmor, ingen tvil om det! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Skriv og skriv og skriv
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Når får man en husmor-tittel?Jeg har strøket julegardiner i dag og handlet ingredienser til fårikål. Det nærmer seg, det?
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Når får man en husmor-tittel?I følge venninnen er jeg ikke husmor, men sprøyte gal. |
![]() |
![]() |
#15 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Når får man en husmor-tittel?Jeg tenker litt som Skilpadda. Den grønne, altså.
Du virker litt nedlatende i dine uttalelser, kisha. Jeg irriterer meg hvertfall over svarene dine. (Og jada, jeg vet at dette er en tråd om hva vi selv legger i begrepet.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
Jeg er ikke hjemmeværende, men allikevel husmor? Da er det vel ikke så mye det at man er hjemmeværende, men hva man gjør - ja i huset altså? |
![]() |
![]() |
#17 |
Ringskrømt
|
Alle som gjør noe i huset er vel husmødre, og av den grunn er det tydelig at begrepet stammer fra gammelt av. Nå er det jo vanlig at mannfolka tar i et tak også. De hjelper ikke til, og er "flinke", de gjør sin del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Helt konge
|
![]() Sv: Når får man en husmor-tittel?Ja,ja uansett hva man velger å legge i begrepet husmor vil jeg nok aldri bli en bra en. Jeg er for lat og for lite intressert. Det mangler ikke på evnene, men på lysten til å bedrive husmoderlige syssler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Når får man en husmor-tittel?Min svigermor er husmor. Hun er hjemmeværende med en skokk, (ja, en skokk!) unger, og gjør ikke annet enn å lage mat, vaske og dulle med unger. Hun har faktisk ikke TID til å gjøre noe annet, så det var ikke negativt ment, bare en definisjon av det for meg, ultimate husmorbegrepet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: Når får man en husmor-tittel?Vel - i min digre leilighet på vel 50 kvm er det ikke så veldig vanskelig å ha det ryddig og greit. Og det må være et visst system i galskapen på så liten plass. Jeg er ikke like ryddig på andre områder..... |
![]() |
![]() |
|
|