Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stemme taktisk eller etter overbevisning?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-07, 22:14   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stemme taktisk eller etter overbevisning?

Som Venstre-velger er jo dette temmelig relevant: Stemmer man Venstre så KAN det trekke Høyre mot sentrum, men man risikerer også at det hjelper til med å få FrP i posisjon.

Men jeg må jo stemme på det jeg tror på, må jeg ikke?

Stemmer dere taktisk?

Gammel 11-09-07, 22:16   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stemme taktisk eller etter overbevisning?

Nei, aldri. Kun etter overbevisning.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 22:22   #3
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Valget er over, så jeg regner med at du har stemt allerede?

Jeg tenkte absolutt ikke taktisk. Jeg satte meg godt inn i partiprogrammene til de forskjellige partiene. Så undersøkte jeg hva de mente i mine hjertesaker i kommunen min. Siden jeg tydeligvis er kravstor, så var det ingen partier som passet 100%. Når jeg i tillegg har mistet det meste av troen på at det finnes ærlige politikere, så burde jeg kanskje blitt hjemme. Men jeg stemte på de som i teorien står nærmest det jeg mener.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 22:25   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemmer ofte taktisk, fordi den helheten jeg (håper på å få) får da stemmer med min best med overbevisning. Jeg kunne aldri stemt på et parti som ville støttet ett jeg var helt på hodet uenig med.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 22:29   #5
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kunne heller aldri stemt på et parti som støtter opp om et annet parti som helt bryter med absolutt alt jeg tror på. Man stemmer jo på en blokk, alle partier må jo ta en standpunkt på forhånd og fortelle sine potensielle velgere hvem de vil støtte og styre sammen med.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 22:34   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri vurdert å stemme taktisk, men så bruker ikke partiet mitt å alliere seg med domminger heller, så problemstillingen har aldri vært aktuell.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 22:35   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har aldri vurdert å stemme taktisk, men så bruker ikke partiet mitt å alliere seg med domminger heller, så problemstillingen har aldri vært aktuell.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 22:41   #8
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte taktisk en gang. It backfired. Så det gjør jeg ikke mer. *lært*

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 22:47   #9
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

For meg har det noe å si hvem som samarbeider med hvem. I realiteten blir det jo snakk om å velge side, selv om partiene i utgangspunktet skal føre sin 'egen' politikk.
Jeg hadde nok stemt annerledes i år hvis de ulike partiene ikke hadde gitt uttrykk for tilbøyeligheter i forkant av valget.

Gammel 11-09-07, 22:47   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil vel si litt både og...

Jeg stemte etter overbevisning - på det partiet som står meg nærest hva politikk angår. Men jeg vil også si at jeg stemte litt egotaktisk, da jeg brukte muligheten til å kumulere inn personer med en utdannelse jeg anså ville være grei å ha i kommunestyret for vår situasjon - f.eks. lærere, sykepleiere og barnehageansatte.

Gammel 11-09-07, 22:51   #11
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg stemte taktisk en gang. It backfired. Så det gjør jeg ikke mer. *lært*

Og jeg har erfaring med at å stemme etter overbevisning også kan slå svært uheldig ut, så det hjelper ikke nødvendigvis det heller. Men jeg har endt opp med å stemme på en litt annen måte enn de fleste andre da. Det hjelper.

Ben "blissfully ignorant" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 23:13   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemmer etter overbevisning. Men jeg satt akkurat nå under partilederdebatten og lurte på hva i huleste jeg skal gjøre dersom partiet mitt avviker fra dommingprinsippet sitt til neste stortingsvalg.

For, i motsetning til TeoToffen, synes jeg det er domminger på den andre siden også. :dobbelt:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-07, 23:17   #13
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir bare stresset av å tenke taktikk, så jeg stemmer etter overbevisning.

Gammel 11-09-07, 23:49   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

For, i motsetning til TeoToffen, synes jeg det er domminger på den andre siden også. :dobbelt:

Jeg synes det er domminger på absolutt alle sider, og sliter hver gang med å bremse i tide når jeg bruker eliminasjonsmetoden for å bestemme hvem jeg skal stemme på.

Pleier for det meste å stemme etter overbevisning (selv om det, som BM påpeker, har "backfired" kraftig et par ganger det også) - det er litt lettere å forsvare det i etterkant enn det er om man skulle ha stemt taktisk og dette virket mot sin hensikt. (Forsvare overfor meg selv, altså; jeg har ikke noe behov for å forsvare meg overfor andre.)

Gammel 12-09-07, 00:01   #15
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har stemt taktisk en gang ellers etter overbevisning.
Om et parti jeg i utgangspuktet ville stemt på går ut og sier de vil alliere seg med et parti jeg ikke "liker", så ville jeg valgt å stemme anderledes ja.

Gammel 12-09-07, 00:27   #16
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg stemmer etter overbevisning og ikke taktisk. men hvis jeg normalt hadde vært Sv velger så ville jeg ikke stemt på de i kommunevalget i år, for de gikk ut å sa de ville støtte høyre, sp og frp denne gang. de har tidligere samarbeidet med Ap her i kommunen. dette utspillet før valget tror jeg de tapte mange stemmer på, (men greit for velgerene å vite på forhånd) Ap fikk 62,7 % her i kommunen og det er en økning på hele 26 %.
Jeg har alltid stemt Ap bortsett fra en gang hvor jeg stemte Sv. det har kun vært de 2 partiene jeg noen gang har vurdert å stemme på.

Gammel 12-09-07, 00:59   #17
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Nei, aldri. Kun etter overbevisning.

Signerer, så sant jeg har latt meg overbevise.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 01:14   #18
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg stemmer Venstre. Punktum.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 01:17   #19
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Stemme taktisk eller etter overbevisning?

Jeg vurderte å stemme taktisk i år, men klarte det ikke når jeg stod der. Så det ble "mitt" parti som vanlig, og da etter overbevisning.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-07, 06:19   #20
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg stemte "taktisk" denne gangen, for første gang siden jeg fikk stemmerett. Det hjalp ikke en dritt.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31.