|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Hvem mener du er intellektuell?Ordet intellektuell blir i enkelte diskusjoner brukt. Mange tenker på intellektuelle som høyt utdannede mennesker, men å være intellektuell har ikke noe med det å gjøre alene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem mener du er intellektuell?Mener de som er veldig opptatt av at andre ikke er det, kanskje ikke er det selv heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvem mener du er intellektuell?
Fra Bokmålsordboka: intellektuell~uel'l adj -elt, -e (fra fr) som hører til forstanden, intellektet intellektuelt var han fullt på høyde med de andre / subst: de i-e åndsarbeidere, særlig personer med høy teoretisk utdanning.
![]() |
#4 |
Pauset
![]() Sv: Hvem mener du er intellektuell?Jeg har ingen tro på at det skjedde noe dramatisk med hjernen min i det jeg ble student. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() |
#6 |
Pauset
Dvs at er man disiplinert og leser.. Da er man smart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hvem mener du er intellektuell?Sikkert snevert, men for meg er intellektuell det samme som universitetsutdannet med høyere grad.
![]() |
#8 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Hvem mener du er intellektuell?Med en person som er intellektuell, så tenker jeg på en som er vis. Ikke bare fordi en er flink teoretisk, men også skjønner den praktiske delen. Så en person med kunnskap og er reflekterende, gjerne pga av erfaring, det er intellektuell person i mine øyne. Akkurat nå så kommer jeg ikke automatisk på hvem jeg vil putte i den båsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hvem mener du er intellektuell?Begreper intellektuell brukes vel som regel om mennesker med høyere utdannelse, men også om mennesker om kan og vet veldig mye ( og det er det da slett ikke alle med høyere utdanning som gjør!)
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 10-10-07 kl 22:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hvem mener du er intellektuell?Intellektuell oppfatter jeg folk som har lest veldig mye og vet mye. Spesielt hvis de greier å bruke kunnskapen til å nærme seg verden og andre på en reflektert måte. Folk med logiske og fornuftige resonnement. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvem mener du er intellektuell?Ganske mange.
![]() |
#12 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Hvem mener du er intellektuell?En intellektuell tenker jeg er en som har mye boklærdom og som evner å bruke den i sin tolkning av ting som skjer; å være analytisk og se sammenhenger. Og ikke bare i yrkeslivet eller i media o.l., men i de fleste sammnhenger. Høy utdannelse er ikke nødvendig, men er der som regel hos de jeg regner som intellektuelle. Men en av de mest intellektuelle menneskene jeg kjenner er postmann.
![]() |
#13 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvem mener du er intellektuell?Jeg forbinder betegnelsen intellektuell med en som er klassisk skolert, og er opptatt av akademia som helhet. En naturviter kan godt være intellektuell hvis hun/han har interesse for å se sitt eget fagområde i lys av andre områder, som f.eks filosofi.
![]() |
#14 |
Passiv
|
Enig i dette Tangina skriver. Jeg forbinder intellektuell med boklærdom - og evnen til å integrere og bruke den. |
![]() |
![]() |
#15 |
flisespikker
|
Ja, det er litt sånn jeg tenker også. Og at det har å gjøre med hvordan man tenker mer enn akkurat hva (hvilket fag) man tenker på, at det mer handler om evne til å analysere og abstrahere på høyt nivå. Man trenger ikke å ha en høy akademisk grad for å være intellektuell eller "skolert" på denne måten, men de fleste jeg tenker på som intellektuelle har det - det har vel også noe med interesse og personlighetstype å gjøre. Men det er klart det er mulig å lese og tenke seg til den typen kunnskaper og analytisk refleksjon på egen hånd også. (Og så er det selvsagt på langt nær alle som tilegner seg en intellektuell måte å tenke på selv om de har lang utdannelse. Det har vel også med interesse og type å gjøre.)
![]() |
#17 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvem mener du er intellektuell?Her er en kronikk om temaet: http://www.dagbladet.no/kultur/2005/01/10/419807.html Sist redigert av Jessica : 11-10-07 kl 19:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
trøtt
|
![]() Sv: Hvem mener du er intellektuell?Før jeg begynte å lese nedover i tråden fikk overskriften
meg til å tenke på helt konkrete mennesker og av en eller annen merkelig grunn datt bildet av denne mannen ned i hodet mitt:
![]() |
|
|