Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

En god tilbakemelding

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-07, 00:49   #1
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

En god tilbakemelding

Her på forumet er folk flinke til å gi hverandre gode tilbakemeldinger. Og det synes jeg er veldig bra at man gjør.

Men hvordan er det ellers? I det daglige, på jobben eller hjemme? Eller til folk du kjenner? Er vi like flinke der?

Jeg hørte på radioen her om dagen ei dame som sa noe veldig klokt, synes jeg.
"Å gi en god tilbakemelding til noen er å gi en gave som setter igang det beste i et menneske".
Det synes jeg var klokt sagt. Altså: Hvis vi roser litt folk vi omgår, da oppnår vi at en mekanisme inni dem settes igang, noe som fører til at det beste i dem kommer ut.

For meg ble det noe å tenke over. Og jeg måtte tenke: Hvor ofte roser jeg noen? Tar jeg så selvfølgelig alle rundt meg at jeg "glemmer" dette viktige?
Og hvorfor har jeg en tendens til å si fra bare når noe irriterer meg?

Noen som kjenner seg igjen?

(nå må jeg skynde meg å si at i den korte tiden jeg har vært her inne på forumet så har jeg oppdaget at dere en en positiv gjeng......hmmm....der ga jeg en positiv tilbakemelding.......og det gjorde faktisk godt !!)

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 00:55   #2
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En god tilbakemelding

Jeg prøver å gi gode tilbakemeldinger. Jeg mener faktisk at jeg lykkes også. Og jeg har fått mange fine meldinger selv.

Nå snakker jeg om den virkelige verden, altså.

Gammel 18-11-07, 00:57   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at jeg er flink til å gi positiv feedback. Det er viktig, veldig viktig. Selv er jeg feedbackjunkie.

(og jeg tror at all den tiden jeg har tilbrakt på dette og andre fora gjør at jeg er flinkere til å sette ord på de tingene jeg ellers bare ville ha tenkt. Et slags mentalt prikkesystem.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 00:58   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg prøver å takke alle som tar seg tid til å hjelpe meg i forbindelse med studiene mine. Ellers er jeg nok ikke så god nei, takk for påminnelsen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 01:01   #5
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Jo jeg føler jeg er flink til å gi tilbakemeldinger, ros og takk. Er sikkert rom for forbedringer fordet.

Gammel 18-11-07, 01:01   #6
lijander
ssscccuphersfantassschisk

lijander sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Jeg prøver i det minste. Men det er lettere å huske på jobben, enn hjemme.
Så sambo her skulle nok fått mye mer positive tilbakemeldinger enn det han får, de negative er jeg flink til å gi se

lijander er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 01:03   #7
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror jeg er ganske flink, både på nett og irl. Jeg synes det er herlig å kunne se hvordan et menneske stråler opp, om jeg gir en god tilbakemelding på noe, f.eks utseendet til personen den dagen.

Gammel 18-11-07, 03:03   #8
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Jeg prøver også å gi positive tilbakemeldinger, men er nok ikke så flink som jeg skulle ønske.
Det er ikke alltid like lett å finne de riktige situasjonene å gi ros.
Jeg jobber med saken...

Gammel 18-11-07, 08:38   #9
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg er flink til å gi andre positive tilbakemeldinger.
Jeg tenker akkurat som deg, Elias - det har veldig positive ringvirkninger i et arbeidsmiljø, vennskap eller i en familie.

Gammel 18-11-07, 09:01   #10
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja jeg er faktisk flink til det. (Men ikke flink til å fortelle at jeg er flink til ting, kjente jeg ble litt flau over å skrive at jeg er flink... )

Jeg trenger, som alfaCharlie, tilbakemeldinger, så for min del blir det litt sånn "man skal være mot andre, som man vil at andre skal være mot en selv".

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 11:53   #11
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg prøver, men klarer det nok ikke like bra som jeg kunne tenkt meg. I forhold til barna er jeg nok best. Forsøker å gi gode og reelle tilbakemeldinger på ting som er bra, og ser hvordan de vokser på det positive. Jeg forsøker også å si til dem hvordan jeg føler det når de sier noe pent til meg, noe som har gjort at storesøster nå stadig vekk kommenterer det jeg har på meg, mens lillebror støtter opp med: "Mamma du har fint hår".

På jobb har jeg en leder over meg som sier "bra" når han mener noe er gjort bra, og selv om det er kort og konsist, så betyr det så mye i det daglige. Skal ikke så mye til.

Her på FP har jeg noen raider i blant der jeg prikker de jeg er enige med, eller som jeg bare liker meningene til. Synes det er hyggelig å gjøre.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 12:23   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg jobber med saken, for å si det slik...

Jeg syns det er så utrolig hyggelig å få gode tilbakemeldinger, og har en sjef som er veldig, veldig flink til å komme med slike små oppmuntringer hver dag. Sjefen har oppfordret oss til å være flinke med hverandre, vi som jobber der - flinke til å si noen gode ord i ny og ne.

Det skaper god stemning - og jeg har en tro på at når man har en kultur på å gi positive tilbakemeldinger i hverdagen, så blir det lettere å ta opp negative ting på en god og konstruktiv måte...

Var det noen logikk i det?

Så, jeg jobber med saken og forøsker å gi gode ord til mine nære, både på jobb og i heimen - på nett og i RL.

Gammel 19-11-07, 12:28   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøver å ta vare på de rundt meg og er nøye med positiv feedback. Samtidig er jeg veldig ærlig og prater ofte uten å tenke ordentlig over hva jeg egentlig sier, det kan ha litt uheldig utgang av og til. Det hender nok at jeg sier negative ting om sånt som andre forteller at de liker. Det kan være et klesplagg, en film, en bok e.l.

Men jevnt over prøver jeg å være positiv innstilt til de rundt meg, og sier alltid takk og noen fine når noen gjør noe for meg, eller svarer på noe jeg spør om el.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 12:30   #14
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg prøver å ha det i bakhodet,- dette med å gi gode tilbakemeldinger, og tror jeg klarer å gjennomføre det ganske ofte, men kan sikkert bli enda flinkere. jeg er veldig flink til å gi negative tilbakemeldinger også....konstruktive altså!

Jeg har en venninne som er veldig god på å gi positive tilbakemeldinger.

Gammel 19-11-07, 12:33   #15
TBM
Passiv

Standard

Jeg tror det er viktig å huske at de gode tilbakemeldingene vi kan gi er viktig for andre menneskers selvfølelse. Jeg registrerer at flere legger inn svar her som er veldig i tråd med mine egne verdier. I skolen har man dessuten gode erfaringer med metoder hvor man ved å forsterke de positive tilbakemeldingene kan bidra til å dempe negativ adferdsel, slik at det blir mindre behov for å "kritisere" eller gi dårlig feedback.

Hvorfor er det da slik at fordi dette er en nettside så forbeholder folk seg til å gi ganske "dårlige tilbakemeldinger" ettersom de finner det for godt? Hvorfra kommer da vanen med å gi "røde prikker" når man er uenig med en annen persons meninger? Greit nok å markere seg hvis noen går over streken og henger ut en med-debattant, men hvorfor bruke dette når det er meningsforskjeller? Det blir jo det samme som om man IRL skulle gått omkring å gitt "rødt kort" til alle de som ikke er enige med en selv? Kan ikke helt se for meg hvordan man ville fungert på en arbeidsplass om man gikk rundt og delte ut like mange "røde kort" som "grønne oppmuntrings-tilbakemeldinger"...

Bekalger avsporingen til "røde prikker" - men en av de viktigste grunnene til at jeg avstår fra å bruke røde prikker (tror jeg har gitt en eller to?) er nettopp fordi de sender et signal som er så negativt. Har registrert at mange forklarer sin bruk ut fra sine egne kriterier - men jeg synes de får en slags "hakke-på-mentalitet" - som vi nok ikke ville ha drømt om å ha tillatt oss IRL...

Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 12:39   #16
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forsøker å huske å gi komplimenter og gode tilbakemeldinger i hverdagen, og kjenner jeg er flinkere med kolleger en med familie.

Bør skjerpe meg litt.

Gammel 19-11-07, 12:50   #17
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Jeg tror det er viktig å huske at de gode tilbakemeldingene vi kan gi er viktig for andre menneskers selvfølelse. Jeg registrerer at flere legger inn svar her som er veldig i tråd med mine egne verdier. I skolen har man dessuten gode erfaringer med metoder hvor man ved å forsterke de positive tilbakemeldingene kan bidra til å dempe negativ adferdsel, slik at det blir mindre behov for å "kritisere" eller gi dårlig feedback.

Hvorfor er det da slik at fordi dette er en nettside så forbeholder folk seg til å gi ganske "dårlige tilbakemeldinger" ettersom de finner det for godt? Hvorfra kommer da vanen med å gi "røde prikker" når man er uenig med en annen persons meninger? Greit nok å markere seg hvis noen går over streken og henger ut en med-debattant, men hvorfor bruke dette når det er meningsforskjeller? Det blir jo det samme som om man IRL skulle gått omkring å gitt "rødt kort" til alle de som ikke er enige med en selv? Kan ikke helt se for meg hvordan man ville fungert på en arbeidsplass om man gikk rundt og delte ut like mange "røde kort" som "grønne oppmuntrings-tilbakemeldinger"...

Bekalger avsporingen til "røde prikker" - men en av de viktigste grunnene til at jeg avstår fra å bruke røde prikker (tror jeg har gitt en eller to?) er nettopp fordi de sender et signal som er så negativt. Har registrert at mange forklarer sin bruk ut fra sine egne kriterier - men jeg synes de får en slags "hakke-på-mentalitet" - som vi nok ikke ville ha drømt om å ha tillatt oss IRL...

I forhold til dette innlegget vil jeg understreke at jeg syns det er like viktig med negative tilbakemeldinger når jeg eller andre feiler som jeg syns det er med positive når noen gjør noe bra. Dersom jeg er uenig med noen så pleier jeg å si i fra og gjerne stå på mitt også. Det kan til og med falle et og annet negativt ord om motpartens meninger. Jeg syns også det er helt fair å få negative tilbakemeldinger fremfor at noen skjuler for meg at de syns jeg har gjort noe galt eller dumt, eller hvis noen er sterkt uenig med meg. Det blir alt for mye fortielse og undertrykt irritasjon i miljøer der det kun er sosialt akseptert med positive tilbakemeldinger. Man skal da ikke late som om ting er OK når de ikke er det.

Gammel 19-11-07, 12:52   #18
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

I forhold til dette innlegget vil jeg understreke at jeg syns det er like viktig med negative tilbakemeldinger når jeg eller andre feiler som jeg syns det er med positive når noen gjør noe bra. Dersom jeg er uenig med noen så pleier jeg å si i fra og gjerne stå på mitt også. Det kan til og med falle et og annet negativt ord om motpartens meninger. Jeg syns også det er helt fair å få negative tilbakemeldinger fremfor at noen skjuler for meg at de syns jeg har gjort noe galt eller dumt, eller hvis noen er sterkt uenig med meg. Det blir alt for mye fortielse og undertrykt irritasjon i miljøer der det kun er sosialt akseptert med positive tilbakemeldinger. Man skal da ikke late som om ting er OK når de ikke er det.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 13:22   #19
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det er alltid viktig med tilbakemeldinger, men det er nok litt misforstått - mener jeg - at det er viktig med negative tilbakemeldinger. Det kommer så klart ann på hva man legger i begrepet "negativ tilbakemelding", men jeg legger i det en negativ kommentar som betegner noe/noen (ala "du er dum" eller "hvorfor gjorde du noe så dumt?") og som ikke innbyr til en konstruktiv dialog.

Det å argumentere med et annet synspunkt er ikke en negativ tilbakemelding, det er en "uenighet" som man redegjør for i en redelig diskusjon hvor man har som mål å komme fram til en løsning. I virksomheter som har en endringskultur, som mange mener er en type kultur som virkelig leder til suksess, er det nettopp debatter som bringer en videre til gode løsninger. Men - det er ikke slik at man da kan ha løse kanoner som går rundt og kommer med "sannheter" etter eget forgodtbefinnende.

Jeg har i mange år jobbet med prosesser hvor man ikke ønsker at medarbeidere går rundt og er enige uten at de er det, men hvor det er viktig at man følger noen spilleregler i forhold til hvordan man kommer med slike tilbakemeldinger.

I miljøer hvor det er lov til å slenge rundt seg negative tilbakemeldinger, er det vanskeligere å få til gode endringer og nødvendig utvikling - nettopp fordi man vi unngå å gjøre "feil" når man da risikerer å få negative tilbakemeldinger og kanskje få skylden for feil.

Svar med sitat
Gammel 19-11-07, 13:46   #20
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Det er alltid viktig med tilbakemeldinger, men det er nok litt misforstått - mener jeg - at det er viktig med negative tilbakemeldinger. Det kommer så klart ann på hva man legger i begrepet "negativ tilbakemelding", men jeg legger i det en negativ kommentar som betegner noe/noen (ala "du er dum" eller "hvorfor gjorde du noe så dumt?") og som ikke innbyr til en konstruktiv dialog..

Da har vi nok litt forskjellige syn på hva som er negative tilbakemeldinger. Jeg mener absolutt at negative tilbakemeldinger kan være konstruktive. Selv om man fremlegger noe negativt på en OK måte, så tar jeg ikke det bort det faktum at det er en negativ tilbakemelding.

Det å argumentere med et annet synspunkt er ikke en negativ tilbakemelding, det er en "uenighet" som man redegjør for i en redelig diskusjon hvor man har som mål å komme fram til en løsning. I virksomheter som har en endringskultur, som mange mener er en type kultur som virkelig leder til suksess, er det nettopp debatter som bringer en videre til gode løsninger. Men - det er ikke slik at man da kan ha løse kanoner som går rundt og kommer med "sannheter" etter eget forgodtbefinnende.

I miljøer hvor det er lov til å slenge rundt seg negative tilbakemeldinger, er det vanskeligere å få til gode endringer og nødvendig utvikling - nettopp fordi man vi unngå å gjøre "feil" når man da risikerer å få negative tilbakemeldinger og kanskje få skylden for feil.

Jeg er enig i at man ikke skal skyte med løskrutt og stadig være negativ bare for å være det. Men av til gjør man faktisk feil og jeg setter iallefall pris på at noen forteller meg det, og da tenker jeg ikke bare på i jobbsituasjon, men ellers også.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:33.