|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Blir ditt barn vill og gal av sukker? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
22 | 24,44% |
Nei |
33 | 36,67% |
Av og til |
35 | 38,89% |
Deltakere: 90. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Borte
|
![]() Sukkerhøye ungerJeg syns jeg stadig leser om unger som reagerer og blir hypre av sukkerholdig mat og drikke. Det høres ut som om det er ganske vanlig egentlig.
![]() |
#2 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Sukkerhøye ungerJeg merker at hun blir litt mer gira til tider, spesielt om det er lenge siden hun har fått godteri. (Noe det somregel er, siden vi holder oss til lørdagsgodtet.) Men jeg passer på mengden slik at hun ikke henger etter gardina.
![]() |
![]() |
#3 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Sukkerhøye ungerJeg har samme erfaring som deg, og syns også det høres veldig rart ut med barn som blir fullstendig hypre og "rusa" av sukker. Jeg har også opplevd unger som blir veldig ville når de er sammen, og hopper rundt som apekatter uten at de har spist så mye som en Vestlandslefse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sukkerhøye ungerEldste gutt med Ad/hd blir trøtt og sliten av sukker. Han sier det selv og vi merker det på han også.
![]() |
#5 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Sukkerhøye ungerMerker ikke noe særlig på min eldste datter heller ( de to minste får jo bare mm enda) Om hun ikke har spist ordentlig mat først for så å få i seg store mengder av sukker som i en bursdag eller lignende kan jeg nok merke en viss effekt, men hun er ikke særlig utsatt nei.
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Sukkerhøye ungerAv og til, men det er nok ikke bare sukkeret sin feil. Ungene får sjelden gummigodis og sånt, de holder seg vanligvis til chips og sjokolade på lørdagen. Men jeg merker en liten forskjell om de spiser mye drittgodis.
![]() |
#7 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Sukkerhøye ungerNei, egentlig ikke.
![]() |
#8 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Sukkerhøye ungerJeg svarte av og til. Det er så totalt avhengig av situasjonen. Ungene blir jo ikke ville og sprø av å få sjokolade på tur i skogen. Derimot kan de gå i taket av en skål druer etter middag hjemme.
![]() |
#9 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sukkerhøye ungerSukker har voldsom effekt på lille A. Han vert høgrøsta, kranglete eller ekstra blid, fysisk utagerande og vanskeleg å få skikkeleg kontakt med. Etter ei stund (når sukkeret er på veg ut av kroppen) vert han trist og græt av alt mogleg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Sukkerhøye ungerNei, jeg har aldri observert noe jeg vil skylde på sukkeret alene. Noen ganger blir jentene gira av cola, så jeg testet cola uten sukker, samme effekten der. Som Maximillia har jeg observert gira barn som ikke har spist et lite sukkerkorn engang. Mine jenter har altså evnen til å bli høye og gira, men mer på sosialt selskap enn sukker.
![]() |
#11 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sukkerhøye ungerVisste ikke helt hva jeg skulle svare, for Try tåler greit å få litt lørdagsgodter eller kake i selskap. Men når han en sjelden gang har fått brus, er det noe unaturlig høygira med hele gutten. Kanskje det er fordi det er veldig mye mere sukker i brus enn i litt godteri?
![]() |
#12 |
Borte
|
![]() Sv: Sukkerhøye ungerJa, det er klart. Når Vesla er i selskap med andre barn, så blir hun ofte gira og hyper sammen med de andre. Men det er vel fordi de har det gøy og girer hverandre opp, og ikke fordi de har fått sukkerholdig mat.
![]() |
#13 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Sukkerhøye unger
Kaffein, kanskje.
![]() |
#14 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Sukkerhøye ungerNei, jeg har ikke merket noe slikt på mine barn. I barnehagen sa de at det ver håpløst at ungene hadde med seg vanlig yoghurt, fordi de ble så ville etterpå. Men det kan jo være at barn er forskjellige. Mine kan foreksempel helt fint spise sjokolade som lørdagsgodt, pusse tenner og legge seg like etterpå. Ikke noe problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Sukkerhøye ungerLeste Alfa sitt innlegg nå, det må jo ha en sammenheng mellom at noen har toleranse for sukker mens andre har det ikke? Veldig interessant |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Leser
|
![]() Sv: Sukkerhøye ungerJeg tror nok det virker stimulerende fordi både jeg og ungene kan bruke sukker for å holde oss våkne når vi er trøtte. Men derifra til å være "ruset" synes jeg det er et steg.
![]() |
#18 |
intro
|
![]() Sv: Sukkerhøye ungerMitt barn er for lite til at vi har fått testet ut dette skikkelig, men jeg har absolutt observert enkelte barn rundt meg som åpenbart reagerer på sukker. Selv har jeg aldri gjort det (det skulle tatt seg ut, så glad som jeg er i godteri
![]() |
![]() |
#19 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Sukkerhøye unger
Akupunktøren min sa (utan at eg hadde sagt noko om det til han først) at energibalansen i kroppen min viste at eg tålte sukker veldig dårleg. Han meinte difor at eg burde halde meg unna sukker og kveitemjøl |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Sukkerhøye ungerNei, merker ikke forskjell på aktivitetsnivået. Men de er veldig lette å gire opp, begge to. Storesøster på fem er veldig grei å ha med å gjøre i rolige omgivelser, da kan hun sitte og tegne eller pusle med sitt i lange stunder, er nokså rolig og stille. Men hun er så lett å gire opp, og da blir hun litt stresset og veldig "armer og ben", snubler og slår seg, hviner og snakker veldig høyt og gjør meg helt |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|