Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sukkerhøye unger

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Blir ditt barn vill og gal av sukker?
Ja 22 24,44%
Nei 33 36,67%
Av og til 35 38,89%
Deltakere: 90. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-07, 12:22   #1
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sukkerhøye unger

Jeg syns jeg stadig leser om unger som reagerer og blir hypre av sukkerholdig mat og drikke. Det høres ut som om det er ganske vanlig egentlig.

Jeg merker ikke den effekten av sukker på min lille, så jeg lurer på hvordan det arter seg, og om noen vet hvorfor det skjer og nøyaktig hvor vanlig det er, så er det interessant.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 12:24   #2
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sukkerhøye unger

Jeg merker at hun blir litt mer gira til tider, spesielt om det er lenge siden hun har fått godteri. (Noe det somregel er, siden vi holder oss til lørdagsgodtet.) Men jeg passer på mengden slik at hun ikke henger etter gardina.

Nevøen min, derimot. Han blir rett og slett høy!

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 12:25   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har samme erfaring som deg, og syns også det høres veldig rart ut med barn som blir fullstendig hypre og "rusa" av sukker. Jeg har også opplevd unger som blir veldig ville når de er sammen, og hopper rundt som apekatter uten at de har spist så mye som en Vestlandslefse.

Jeg har aldri opplevd noen voldsom effekt av sukker på mine unger.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 12:26   #4
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eldste gutt med Ad/hd blir trøtt og sliten av sukker. Han sier det selv og vi merker det på han også.

Mellomste blir av og til litt urolig.
Minsten kan bli hyper, hehe..

MEN, det kan jo like gjerne være E stoffene de reagerer på enn sukkeret.

Så lørdagsgodtet får de ikke på kvelden her så ofte lenger. Det får de tidligere på dagen.
Da rekker minsten å lande igjen før sengetid.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 12:27   #5
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Merker ikke noe særlig på min eldste datter heller ( de to minste får jo bare mm enda) Om hun ikke har spist ordentlig mat først for så å få i seg store mengder av sukker som i en bursdag eller lignende kan jeg nok merke en viss effekt, men hun er ikke særlig utsatt nei.

Gammel 10-12-07, 12:27   #6
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av og til, men det er nok ikke bare sukkeret sin feil. Ungene får sjelden gummigodis og sånt, de holder seg vanligvis til chips og sjokolade på lørdagen. Men jeg merker en liten forskjell om de spiser mye drittgodis.

Gammel 10-12-07, 12:28   #7
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Nei, egentlig ikke.

T har noen ganger fått i seg store mengder sukker uten at han har reagert nevneverdig. Det skjer selvsagt at han blir yr og gal, men det er gjerne i kombinasjon med at vi har besøk - og da er det situasjonen som girer han opp ikke kun sukkeret. Den eneste gangen vi kan se at han har gått i taket etter noe han har spist var etter noe Elias-chips, så det har vi ikke så ofte lenger.

Nå er den ukentlige rasjonen med lørdagsgodt ganske liten da, og det hender jo han får et kakestykke eller ei pepperkake midt i uka også - så han har kanskje jevnt tilgang på litt sukker.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 12:28   #8
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg svarte av og til. Det er så totalt avhengig av situasjonen. Ungene blir jo ikke ville og sprø av å få sjokolade på tur i skogen. Derimot kan de gå i taket av en skål druer etter middag hjemme.
Faktsik blir mine aller mest ville av druer og rosiner. Kakao seint om ettermiddag/kveld går også galt. Da synger vesla i senga til kl er 22.

Gammel 10-12-07, 12:29   #9
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sukker har voldsom effekt på lille A. Han vert høgrøsta, kranglete eller ekstra blid, fysisk utagerande og vanskeleg å få skikkeleg kontakt med. Etter ei stund (når sukkeret er på veg ut av kroppen) vert han trist og græt av alt mogleg.

Eg reagerer også veldig på sukker, og kjenner eit stort fysisk ubehag både når eg har mykje sukker i kroppen- og idet sukkeret er på veg nedatt.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 12:31   #10
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg har aldri observert noe jeg vil skylde på sukkeret alene. Noen ganger blir jentene gira av cola, så jeg testet cola uten sukker, samme effekten der. Som Maximillia har jeg observert gira barn som ikke har spist et lite sukkerkorn engang. Mine jenter har altså evnen til å bli høye og gira, men mer på sosialt selskap enn sukker.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 12:32   #11
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Visste ikke helt hva jeg skulle svare, for Try tåler greit å få litt lørdagsgodter eller kake i selskap. Men når han en sjelden gang har fått brus, er det noe unaturlig høygira med hele gutten. Kanskje det er fordi det er veldig mye mere sukker i brus enn i litt godteri? Eller kanskje det er andre skumle stoffer?

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 12:33   #12
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er klart. Når Vesla er i selskap med andre barn, så blir hun ofte gira og hyper sammen med de andre. Men det er vel fordi de har det gøy og girer hverandre opp, og ikke fordi de har fått sukkerholdig mat.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 12:34   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Nei, jeg har aldri observert noe jeg vil skylde på sukkeret alene. Noen ganger blir jentene gira av cola, så jeg testet cola uten sukker, samme effekten der. Som Maximillia har jeg observert gira barn som ikke har spist et lite sukkerkorn engang. Mine jenter har altså evnen til å bli høye og gira, men mer på sosialt selskap enn sukker.

Kaffein, kanskje.

Gammel 10-12-07, 12:36   #14
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg har ikke merket noe slikt på mine barn. I barnehagen sa de at det ver håpløst at ungene hadde med seg vanlig yoghurt, fordi de ble så ville etterpå. Men det kan jo være at barn er forskjellige. Mine kan foreksempel helt fint spise sjokolade som lørdagsgodt, pusse tenner og legge seg like etterpå. Ikke noe problem.
Hadde vært artig med en spinoff, der vi voksne kunne fortelle hvordan vi ble ved høyt sukkerinntak? jeg kan ikke si jeg blir gira av det, og det burde vel ikke være så stor forskjell?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 12:38   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ser sjelden noe særlig effekt, kun i kombinasjonen cola-drops-overtrøtte unger.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 12:39   #16
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leste Alfa sitt innlegg nå, det må jo ha en sammenheng mellom at noen har toleranse for sukker mens andre har det ikke? Veldig interessant

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 12:42   #17
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok det virker stimulerende fordi både jeg og ungene kan bruke sukker for å holde oss våkne når vi er trøtte. Men derifra til å være "ruset" synes jeg det er et steg.

Gammel 10-12-07, 12:44   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt barn er for lite til at vi har fått testet ut dette skikkelig, men jeg har absolutt observert enkelte barn rundt meg som åpenbart reagerer på sukker. Selv har jeg aldri gjort det (det skulle tatt seg ut, så glad som jeg er i godteri ).

Gammel 10-12-07, 12:44   #19
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Leste Alfa sitt innlegg nå, det må jo ha en sammenheng mellom at noen har toleranse for sukker mens andre har det ikke? Veldig interessant

Akupunktøren min sa (utan at eg hadde sagt noko om det til han først) at energibalansen i kroppen min viste at eg tålte sukker veldig dårleg. Han meinte difor at eg burde halde meg unna sukker og kveitemjøl

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-12-07, 12:44   #20
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, merker ikke forskjell på aktivitetsnivået. Men de er veldig lette å gire opp, begge to. Storesøster på fem er veldig grei å ha med å gjøre i rolige omgivelser, da kan hun sitte og tegne eller pusle med sitt i lange stunder, er nokså rolig og stille. Men hun er så lett å gire opp, og da blir hun litt stresset og veldig "armer og ben", snubler og slår seg, hviner og snakker veldig høyt og gjør meg helt . Jeg har nok mindre toleranse ovenfor løping innendørs og bråk enn mange andre småbarnsforeldre, har jeg skjønt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:38.