Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spesielle ord og uttrykk fra deres familier

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-07, 09:53   #1
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Blunk

Spesielle ord og uttrykk fra deres familier

Divines tråd med de morsomme uttrykkene satte meg på tanken om at det ofte oppstår faste uttrykk innenfor en familie, gjerne med en spesifikk forhistorie til, som få andre enn den respektive familien skjønner noe som helst av.

Her er et representativt utvalg av ord og uttrykk som har "satt seg fast" hos oss (jeg kommer nok på fler etterhvert):

Slæk: Adjektiv, synonymt med slem og ekkel.
(Stammer fra mine søsken var små.
En av mine søstre sloss med en av brødrene på kjøkkenet, og hadde lagt ham i bakken. Mens hun satt der på magen hans, tok hun et melkeglass som sto på kjøkkenbordet og tømte innholdet i ansiktet hans, idet han hylte "Du e' slæm!!!" - slik at utfallet ble "Du e' slæææk!")

Knørke: Verb, betyr å ødelegge noe. Kan også brukes som adjektiv, "den er knørk".
(Forhistorien for denne er uviss. )

Ølk: Adjektiv, betyr ødelagt ("Den er ølk").
(Min eldste søsters sønn sa "ølk" før han klarte å si ødelagt, og vi syntes det var så effektivt og beskrivende at vi har beholdt det.)

Gafler og vast: Søndagskos. Vanlige mennesker kaller det gjerne "vafler og saft".
(Et uttrykk som har vært med i familien fra da en av mine brødre var så liten at han ikke helt hadde kontroll på alle ordene.)

No lokka hamskjim: Beskjed om at en maskin eller et apparat har slått seg av.
(En av mine søstre fikk beskjed av min mor om å si ifra når vaskemaskinen "slukket", og kom til henne med beskjeden "No lokka hamskjim, mamma!" )

Hva har dere for slags "spesialuttrykk" i slekten?
Del...

Gammel 11-12-07, 11:02   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spesielle ord og uttrykk fra deres familier

Lillebror har innført uttrykkene sjiraffbananer om godt modne bananer og krokodillebananer om grønne bananer. Jeg synes uttrykkene er så bra!

Vi bruker noen sveitsertyske uttrykk av og til hjemme hos oss også. Så det er vel der vårt internspråk kommer inn egentlig.

Mannen min gjør av og til noen feil på norsk og noen av disse feilene har ungene også. Det er litt søtt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 11:10   #3
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Lillebror har innført uttrykkene sjiraffbananer om godt modne bananer og krokodillebananer om grønne bananer. Jeg synes uttrykkene er så bra!

Det var jo en genial beskrivelse!

Gammel 11-12-07, 11:14   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eppatepp. Ibensk for etterpå.

Edderkopter. Emmask for helikopter.

Gammel 11-12-07, 11:15   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma snakker om at noen er valm (med tynn l). Det brukes om skikkelig kvalme og ekle mannspersoner.

Vi bruker ordet mållfat om det fatet du har på middagsbordet til å ha potetskall o.l. på. Vi kjenner ingen andre som bruker det, men vi tror at det kanskje brukes i Finnmark.

Ellers bruker vi ord som puttemekk (skummelt kulturmelk), pullebæ (lam), urettfeigt og ødesund.

Mannen min og jeg har innført det "engelske" ordet tossom. Jeg var noe jeg sa engang da jeg ikke visste om jeg skulle si "tired" eller "sleepy", og det ordet har nå blitt en del av vårt dalige vokabular.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 11:21   #6
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Mamma snakker om at noen er valm (med tynn l). Det brukes om skikkelig kvalme og ekle mannspersoner.

Herlig!

Det minnet meg forresten på vårt "Kå-ve-alm", som betyr nettopp kvalm.
Det uttrykket kom til under en romjulsmiddag med ribbe og koteletter, da min søster med fleskeaversjon fikk spørsmål om hvorfor hun plutselig ikke ville ha mer mat.
Hun hadde med seg sin tre år gamle datter og ville ikke overføre fleskeaversjonen sin på henne, så hun sa:
"Det var så mye F-E-T-T at jeg ble helt K-V-ALM."

Men: Hvordan i alle dager fikk du "tossom" ut av "tired" og "sleepy"?

Gammel 11-12-07, 11:21   #7
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Vanskelitt" for når noe er litt vanskelig.

Divines "mållfat" kaller vi "skrallemann", som er dansk for søppelmann, og det stammer fra min danske tippoldemor og har holdt seg i familien.

Faren min hadde med seg en del mer eller mindre vulgære uttrykk inn i ekteskapet (hvor de ble pent pakket bort i en skuff i kjelleren) som min mor insisterte på var interne for hans familie, men ett etter ett har hun hørt dem andre steder og har måttet bite i det sure eplet og innrømme det. F.eks "Pass deg sjøl, du, sa Halvor til grisen", "Flesk, sa bonden og slo seg på trebeinet" og "Det var andre boller det, sa bakeren, han dreit i trauet".

Gammel 11-12-07, 11:23   #8
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi bruker ordet knuspe
Ordet kan bare brukes når man ha sukker på noe og det knusper i munnen når man spiser det. Det kommer fra min bestefar som brukte sukker på isen, siden det da knuspet så fint i munnen.

Ordet slæk brukes her også, men da i betydningen slapp. Jeg er litt slæk i dag.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 11:24   #9
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

"Vanskelitt" for når noe er litt vanskelig.

Divines "mållfat" kaller vi "skrallemann", som er dansk for søppelmann, og det stammer fra min danske tippoldemor og har holdt seg i familien.

Faren min hadde med seg en del mer eller mindre vulgære uttrykk inn i ekteskapet (hvor de ble pent pakket bort i en skuff i kjelleren) som min mor insisterte på var interne for hans familie, men ett etter ett har hun hørt dem andre steder og har måttet bite i det sure eplet og innrømme det. F.eks "Pass deg sjøl, du, sa Halvor til grisen", "Flesk, sa bonden og slo seg på trebeinet" og "Det var andre boller det, sa bakeren, han dreit i trauet".

Javisst!

Og "vanskelitt" var jo utrolig søtt, da!

Gammel 11-12-07, 11:24   #10
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg blir ganske impregnert av og til. (Imponert)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 11:26   #11
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Knerten, her.

Vi bruker ordet knuspe
Ordet kan bare brukes når man ha sukker på noe og det knusper i munnen når man spiser det. Det kommer fra min bestefar som brukte sukker på isen, siden det da knuspet så fint i munnen.

Ordet slæk brukes her også, men da i betydningen slapp. Jeg er litt slæk i dag.

Næh!
Vi bruker også knuspe - men da i betydningen av å knaske eller smågnage på noe ordentlig godt, som svor, potetgull eller god salat.
Om du hadde kommet til meg og erklært at du var litt slæk i dag, hadde jeg nok visst å holde meg unna...

Gammel 11-12-07, 11:26   #12
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ms.Lee, her.

Jeg blir ganske impregnert av og til. (Imponert)

Det blir jeg også.

Gammel 11-12-07, 11:28   #13
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten, guttene i vår familie har nulle og jentene har nupp.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 11:29   #14
Mumriel
Perspektivutvider

Mumriel sin avatar

Mumriel er populærMumriel er populærMumriel er populær
Standard

"Gammel dame vond å vende" - etter oldemor med klare meninger.

~ Den som aldrig lever nu, lever aldrig. Hvad gjør du?
Mumriel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 11:29   #15
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mumriel, her.

"Gammel dame vond å vende" - etter oldemor med klare meninger.

Gammel 11-12-07, 11:33   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vi bruker ordet mållfat om det fatet du har på middagsbordet til å ha potetskall o.l. på. Vi kjenner ingen andre som bruker det, men vi tror at det kanskje brukes i Finnmark.

Kjært barn har mange navn her. I mannens familie (fra Hedemarken) heter det rat-tallik.

Gammel dame vond å vende er jo en kjent klassiker.

Gammel 11-12-07, 11:37   #17
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Kjært barn har mange navn her. I mannens familie (fra Hedemarken) heter det rat-tallik.

Og hos oss heter det rett og slett skrellfat.

Gammel 11-12-07, 11:38   #18
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Vi sier "Så bra vokalbur du har" når noen har bra ordforråd. Det kommer fra Mellomste som skulle kritisere Minsten for å kunne for få ord.

Og så sier vi at han "Ante fred og ingen ro" når noe uventet skjer.

Yndlingsuttrykket mitt er "Det du ikke vet har du vondt av å vite", men det tror jeg stammer fra en av kompisene til min Bror.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-07, 11:38   #19
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Fra min farmor som var nordfra:

Hvis noen sølte middagsmat utenfor tallerkene så sa hun alltid: Kallen med skjegget!

Den henger med oss

Gammel 11-12-07, 11:38   #20
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Vi er en familie som prater mye, og når vi satte oss ned for å spise middag sa bestemora mi ofte "La maten stopp hollet (hullet)" Godt med litt stillhet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:24.