|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Dialekt eller feil?Jeg hørte et intervju på TV i går hvor en mann med fornem østlandsdialekt tydelig brukte "og" som infinitivsmerke. Jeg har hørt dette tidligere også og da regnet med at det var feil. Jeg ble plutselig i tvil. Er det noen dialekter på østlandet hvor man bruker og som infinitivsmerke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
fri
|
![]() Sv: Dialekt eller feil?He, he. Ja, det har jeg ogsaa hoert. Som regel paa fiiinere oestlandsdialekt, saann vest for Akerselva aktig. Saa jeg har konkludert med at det er det man kan kalle sosiolekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Dialekt eller feil?
Carl I Hagen gjør det, gjør han ikke?
![]() |
#4 |
kamerat
|
![]() Sv: Dialekt eller feil?Det kan godt være at /og/ i alle posisjoner der det skal være å eller og i skrift kan ha etablert seg i noen små sub-sosiolekter, ja. Men det er et fenomen av typen som kalles hyperkorrigering, historisk har og og å falt sammen i /å/ i alle posisjoner, dvs. det overveldende flertall av nordmenn sier "/å/ spise", men også "i bøtter /å/ spann". Det er nok frykten for å få det feil i skrift som har ført til bokuttalen (som egentlig er steindau i norsk), og så har den naturligvis spredt seg til alle posisjoner siden den fine herren egentlig ikke skiller mellom /å/ og /og/ når han snakker.
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Dialekt eller feil?Det var et veldig langt og fint svar for å unngå å svare på "enten/eller"-spørsmålet i hovedinnlegget, ja.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Dialekt eller feil?Dere har selvsagt rett i at man ikke kan snakke om feil i forhold til uttalt norsk. Jeg synes likevel det skar i ørene å høre "og" bli brukt som infinitivsmerke av en som snakket så til de grader fornemt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
heimføing
|
![]() Sv: Dialekt eller feil?
Her nikker jeg gjenkjennende. Hadde en sambygding som var politiker på litt høyere nivå (ikke bare kommunestyret altså), og når vi en sjelden gang hørte han på radio eller tv, så sa han "åg" + en masse annet "fint". |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|