Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hva legger dere i begrepet "besserwisser"?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-08, 10:06   #1
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Blunk

Hva legger dere i begrepet "besserwisser"?

Ja. Det lurer altså jeg på denne helt vanlige onsdagen

Hvilke personlige egenskaper har en person som du tenker gir uttrykk for å være en "besservisser"? Hvilke mennesketype(r) snakker vi om da? Hva blir sagt/gjort for at du skal tenke tanken på at dette er en merkelapp som passer på individet?

Gammel 09-01-08, 10:08   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger dere i begrepet "besservisser"?

Ingenting. Besserwisser, derimot ... er vel omtrent som jeg var nå.

Det er tysk, altså, og da uttales v som f og w som v. Skjønner du?

:besserwisser:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:09   #3
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ingenting. Besserwisser, derimot ... er vel omtrent som jeg var nå.

Det er tysk, altså, og da uttales v som f og w som v. Skjønner du?

:besserwisser:

Å beklager!

Bare å rette på overskriften altså!

Gammel 09-01-08, 10:10   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er en besserwisser en person som alltid mener å vite best, og som gir høyt og tydelig uttrykk for det. Besserwisseren elsker å korrigere andre på en nedlatende, tørr og kjedelig måte. Det er en klart nedsettende betegnelse i mine ører. De fleste besserwissere er gjerne ikke så altfor smarte heller, de bare tror det sjøl. Folk som faktisk vet bedre enn de fleste, er ofte intelligente nok til å holde en mer beskjeden og spiselig profil.

Gammel 09-01-08, 10:10   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville bare illustrere det.

Elinblu:

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:11   #6
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Standard

Jeg ville bare illustrere det.

Elinblu:

Det gjorde du på en glimrende måte!

Gammel 09-01-08, 10:12   #7
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

En besservisser er etter min mening som vet tror han/hun vet alt uten å egentlig vite hva han/hun snakker om. Også personer som har hvert "overalt" og opplevd "alt" uten at dette egentlig er fakta går inn under begrepet.

En episode fra jeg var liten jente på ca. 5 år og hadde vært med besteforeldrene mine i dyrepark og ridd på elefant. Kommer stolt hjem og forteller dette. En nabo på besøk slår seg på brystet og sier at det har da han også. Mannen var godt voksen og burde vel føle seg for god til å gjøre dette synes nå jeg. Jeg ble helt knust og dette er det jeg husker. Husker overhodet ingen andre reaksjoner fra de andre lytterne selv om de nok var positive..

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:13   #8
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elinblu:

Hæ? Det var langt fra deg jeg tenkte på, altså - så ikke innlegget ditt før jeg hadde postet, og det var jo bare morsomt. Selv la jeg også merke til feilen, men unnlot å si noe. :innadvendt besserwisser og tidligere tyskstudent:

Gammel 09-01-08, 10:13   #9
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er noen man ofte er litt misunnelig på.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:13   #10
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

For meg er en besserwisser en person som alltid mener å vite best, og som gir høyt og tydelig uttrykk for det. Besserwisseren elsker å korrigere andre på en nedlatende, tørr og kjedelig måte. Det er en klart nedsettende betegnelse i mine ører. De fleste besserwissere er gjerne ikke så altfor smarte heller, de bare tror det sjøl. Folk som faktisk vet bedre enn de fleste, er ofte intelligente nok til å holde en mer beskjeden og spiselig profil.

Gidder ikke å svare når Elinblu har skrevet akkurat det jeg også mener. Opphopning av besserwissere finner man blant barne- og ungdomsskolelærere.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:17   #11
Left
Passiv

Standard

Slik ville jeg ha beskrevet det også.

Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:20   #12
Nebbia
Passiv

Standard

Hæ? Det var langt fra deg jeg tenkte på, altså - så ikke innlegget ditt før jeg hadde postet, og det var jo bare morsomt. Selv la jeg også merke til feilen, men unnlot å si noe. :innadvendt besserwisser og tidligere tyskstudent:

Hadde det ikke vært for denne korrigeringen, ville innlegget ditt vært en klar kandidat til dagens morsomste.

Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:25   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Hadde det ikke vært for denne korrigeringen, ville innlegget ditt vært en klar kandidat til dagens morsomste.

Heeey, jeg liker ikke å være ufrivillig morsom!

Gammel 09-01-08, 10:26   #14
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva legger dere i begrepet "besserwisser"?

Tankene mine løper fort til "tidligere nabo".

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:28   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:28   #16
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Elinblu sa.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:29   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes besserwissere kan deles inn i to kategorier. Den ene kategorien beskriver Elinblu veldig bra. Den andre går på de som tror de kan og vet alt, og som for alt i verden må trumfe meningen sin gjennom.

Gammel 09-01-08, 10:32   #18
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er enig med Elinblu og Skremmern.

Gammel 09-01-08, 10:32   #19
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ordet har en negativ klang hos meg.
Assossierer til en person som tror h*n alltid vet og kan beste.
Ikke en som nødvendigvis kan og vet best, men som liker å tro det selv.
Og som gjerne har en litt nedlatende tone i tillegg.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 10:33   #20
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest også at omgrepet omfattar dei som tek det som ei sjølvfølge at deira løysingar alltid nødvendigvis også vil passe andre best.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55.