Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fiskemiddager

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-08, 22:41   #1
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Fiskemiddager

Vi skal bli flinkere til å spise fisk, skal lage fisk til middag 3-4 ganger i uken. Og no trenger jeg fiskeoppskrifter så vi ikke blir lei.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-08, 22:47   #2
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fiskemiddager

Laksefilet 200 g pr person.

En pose fiskesuppe av slaget man liker. Kokes med 2/3 av vannet som anvist på pakken.

Gulerøtter, brokkoli, blomkål eller man bruker de grønnsakene man liker til fisk.

Skjær laksefileten i skiver og legg dem i en ildfast form. Legg på grønnsaker og hell over suppen. Strø litt ost over.

Gratineres i ovnen på 200 g i 40-45 min. Til fisken er ferdig.

Serveres med ris eller poteter.

Gammel 04-01-08, 22:53   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager ofte disse tre grytene. To av dem er ganske fete, men du kan nok bytte ut med magrere produkter om du liker det bedre:

Fantastisk god sei-gryte

200 gram sei per person, i store terninger
2 store purreløk i ringer/hakket
1/2 - 1 pose gulrøtter, skrelt og i skiver
1 beger rømme
Salt, pepper og smør

Ha 2 stoore klatter smør (150-200 gram) i en gryte. La det smelte litt, og legg purren oppå. Legg seien oppå purren, og topp det hele med gulrot-skivene. Smør hele begeret med rømme utover gulrøttene, ha på litt salt og nykvernet pepper og legg lokk på.
La det surre på middels varme i vel en halvtimes tid, til gulrøttene er møre.
Rømmen, smøret og kraften fra grønnsakene lager en utrolig deilig saus.
Server med kokte poteter.

Torskegryte 1 (du kan lage vanlig tykk hvit saus altså)

1 kartong fløte (eller 3 dl melk)
1 beger Philadelphia eller Tine kremost naturell
En god neve hakket bacon (kan sløyfes, var godt i denne gryten da)

Smelt en god dæsj smør i en gryte. Stek baconet. Hell over fløte og kremost og rør godt. Ha i krydder (salt, pepper, muskat) og la sausen småkoke i noen minutter. Ha i store biter av torskefilet og gulrøtter i biter (jeg brukte mini-gulrøtter), samt andre grønnsaker du liker (kålrot i staver, brokkoli...). La gryten koke til torsken er mør. Sausen ble helt fin i konsistensen hos meg, men vil du ha den tykkere kan du bruke litt maizenna.
Serveres med poteter.

Torskegryte 2

400 gram frossen torskefilet (19,90 på Lidl!!)
3 dl yoghurt naturell
1 tube mager rekeost
1 boks skivet sopp
1 liten boks mais
1 stor purre

Sett ovnen på 180 grader.

Legg fisken i en ildfast form og strø litt salt og pepper over. Bland sammen alt det andre i en stor bolle. Hell det over fisken og sett den inn i ovnen. La den steke i ca en halvtime, til fisken er gjennomstekt.

Serveres med kokte poteter og gulrøtter.

Gammel 04-01-08, 22:54   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå fant jeg denne tråden, her har jeg lagt inn en FANTASTISK (og lettvint) oppskrift på pestomarinert laksefilet, den må du prøve. Det er helt utrolig godt.

http://foreldreportalen.no/forum/sho...hlight=yoghurt

Gammel 05-01-08, 00:18   #5
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag lagde jeg en ny vri på fiskegratengen som alle likte veldig godt, som alternativ til den vanlige med muskatnøtt. Jeg hadde et par teskjeer karri i sausen (freste den i smøret en stund før jeg rørte inn mel) og et par never frossen spinat når sausen var ferdig. Ellers lagde jeg den som vanlig; saus av 3-4 ss smør og like mye mel, og melk til tykk saus, og en torskeblokk som jeg lot trekke i saltet vann, og en hel haug kokt fullkornsmakaroni, og fire egg (rører eggeplommene inn i sausen, stivpisker hvitene og har dem i til slutt), og så i ovnen på drøyt 200 grader i en times tid.

Gammel 05-01-08, 20:58   #6
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nå fant jeg denne tråden, her har jeg lagt inn en FANTASTISK (og lettvint) oppskrift på pestomarinert laksefilet, den må du prøve. Det er helt utrolig godt.

http://foreldreportalen.no/forum/sho...hlight=yoghurt

Det var til denne jeg kjøpte det glasset med pesto jeg hadde stående lenge. Hadde glemt hva jeg hadde kjøpt det til, og til slutt ble det brukt til pasta. Nå må jeg kjøpe nytt glass, for til onsdag skal vi ha laksefilet.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 21:06   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg må lage den igjen snart for den er så himmelsk. ENDA bedre når pakken legges rett på grillen ute, det var slik jeg smakte den første gangen.

Gammel 05-01-08, 21:07   #8
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Nå vet ikke jeg hvor gamle barn du har, men du kan jo prøve å:

- gi hvert enkelt barn en laksefilet i folie, la det legge oppi sine favorittgrønnsaker, hell over fløte, pakk inn, legg fiskepakkene i en ildfast form, stekes i ovnen på 200 grader like lenge som det tar å koke poteter til.

Grønnsakene kan varieres, typen fisk kan varieres, og fløten kan byttes ut med balsamicoeddik eller appelsinjuice.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 21:08   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi er veldig glade i kokt torsk med poteter, gulrtøtter, brokkoli og blomkål. Enkelt og greit. Eller røykefisk med hvit saus, poteter, gulrot, brokkoli og blomkål. *enkel*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 21:08   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Røykefisk. :sikle: Det er det beste som finnes. Mamma laget det ofte i min barndom, er vel ca. 10 år siden jeg har smakt det nå. *dåne*

Gammel 05-01-08, 21:09   #11
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Røykefisk. :sikle: Det er det beste som finnes. Mamma laget det ofte i min barndom, er vel ca. 10 år siden jeg har smakt det nå. *dåne*

Det er nydelig. Vi hadde det andre juledag.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 21:10   #12
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 812
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker også veldig godt helstekt fisk i folie, med kokte poteter til.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 21:27   #13
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags fisk er røykefisk? Elsker røkt mat så dette må være noe for oss.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 21:30   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er hvit fisk som er røyket, feks. torsk eller blåkveite eller lignende. Veldig salt og med god røykesmak. Morfar røyket fisken selv, tror det var torsk men er ikke helt sikker. Fisken er ganske fast i kjøttet. Jeg elsker også røkt mat, og røkt fisk/røykefisk er noe av det desidert beste som finnes. Med hvit saus, poteter og gulrøtter. Mmm.

Gammel 05-01-08, 21:32   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Laksefileter stekes i dyp stekepanne med godt krydder, så helles en eller to kartonger med matfløte oppi og surrer noen minutter. Koker poteter og smørdamper broccoli og gulrotter til. Ungene elsker det, det er den beste middagen de får.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-08, 21:33   #16
Maya80
Bør lage seg en tittel selv

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Vi pleier å lage hvit saus og hakker opp løk å har oppi, trekker torsk eller sei å plukker den i biter å har oppi sammens med løken å sausen.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 11:57   #17
meloni
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: oslo
meloni har et hav av muligheter foran seg
Standard

Denne seigryta liker vi kjempegodt. Jeg pleier å bruke en frossen blokk med seifileter, har også brukt torsk.

• 600 g skinn og beinfri filet av sei
• 100 g bacon i terninger
• 1 ss smør/margarin
• 6 stk. kamskjellmuskel
• 1 finhakket løk
• 2 finhakkede hvitløkbåter
• 1 finhakket rød chili
• 3- 4 poteter i skiver
• ca. 200 g hermetiske maiskorn
• 3 dl melk
• 4 dl god fiskekraft
• 1 ss hakket persille, salt og pepper.

Stek baconterningene sprø i ei gryte. Ha i løken og smør/margarin om nødvendig. Surr videre til løken er myk. Ha i chili, poteter og maiskorn og surr et par minutter. Ha i melk og fiskekraft og kok til potetene og maiskorna er ferdige. Skjær fisken i biter på 3- 4 cm. Ha fisken i gryta og smak til med salt og pepper. La trekke ca. fem minutter eller til fisken flaker seg. Smak til og dryss persille over før servering.

meloni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 12:29   #18
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Tacopanert seifilet.

Paner seifileten i:
Mel, så vispet egg, og så i denne:
mel iblandet tacokrydder, et par knuste tacoskjell og noen spiseskjeer sesamfrø. Stek.

Til barnet deler jeg fiskestykket i fingertykke staver, så han får herlige fiskepinner.

Vi bruker somregel fullkornsris, hollandaisesaus, dampet broccoli og mais, men det er også godt med potetmos til. Også salsa og kesam.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-08, 12:32   #19
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

torskefilet legges lagvis med purreløk, paprika og evt mais + krydder. Bland ett beger rekeost og en boks rømme og hell over det hele. Stekes til fisken er ferdig. - serveres med poteter.

Godt om man strør på litt reker på slutten også.

Gammel 07-01-08, 12:44   #20
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Stekt seifilet med løk.
Rødsei med gulrotstuing og bacon.

Denne er enkel og god: 1-2 poser frossen lapskausblanding legges i ildfast form. Krydre med salt, pepper og det man liker av friske urter. Legg på filet av fisk man liker. Stekes i ovnen til fisken er ferdig. Serveres med rømme.

Emneord
fiskemiddager

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:02.