|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Absolut ateist
|
![]() Mer om barnetvI en tråd her om dagen skrev en av brukerne av hun ikke likte Blomsterbarna, Postman Pat og diverse. I dag mens jeg holdt på nede, sto barnetv med Svampebob på oppe og jeg begynte å tenke på dette her med alle disse "fæle" barnetvprogrammene. Om man nå ser bort fra den mest opplagte skiten, med vold og diverse og tar for seg disse mer vanlige som folk ikke liker og så sammenligner dem med norske folkeeventyr; hva er da egentlig verst?
![]() |
#3 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Mer om barnetv
![]() |
#4 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mer om barnetvDe gamle eventyrene er for å lese, og ikke egnet til film. Jeg har også tenkt den tanken at det er rene skrekkhistorier, men det virker som om ungene ikke tenker som oss. De ser ikke for seg situasjonen slik som vi gjør. Nå er det vel så mange andre slags bøker man leser for ungene, jeg tror de gamle eventyrene kommer litt i bakgrunnen.
![]() |
#5 |
frakoblet
|
Jupp, skulle tro det. Det blir mindre skadelig om man fjerner bakgrunnsttøyen og bruker utskårede dukker fremfor unaturlige tegnefigurer.
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mer om barnetvJa, jeg må innrømme at jeg sensurerer eventyrene i blant.
![]() |
#7 |
lissom sjarmør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mer om barnetvSensur må til, ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
lissom sjarmør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mer om barnetvOgså jeg som hadde tenkt å spørre deg om du lese eventyr for meg på senga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi sensurerer også, spesielt Hans og Grete. Jeg har egentlig aldri trodd at jeg kom til å sensurere eventyr, men akkurat i det tilfellet skjedde det helt naturlig. Det er rett og slett litt for sterk kost for en treåring. (Synes jeg)
![]() |
#12 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Mer om barnetvVi har hele Asbjørnsen & Mos samlede verker, og der er det mye vold, faenskap og moral, i en fin smørje. Jeg innrømmer gladelig at jeg sensurerer noe av det når jeg leser. Men det er mye moro også, og poden hadde tilsynelatende ikke noe problem når jeg leser: "Og med dem skal jeg stikke dine øyne ut" og "knuse både marg og bene" f.eks. Han synes det bare er rasende festlig at den store Bukken Bruse vinner over det slemme trollet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Mer om barnetvVi har BBC-prime, og barnetv der er helt ypperlig synes vi. Om morgenen altså. Fimblene, teletubbiene etc. Men de er sikkert litt mer i målgruppen enn det norske barnetv. Vår jente sover når barnetv er på nrk1. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Mer om barnetvApropos barne-TV på morgenen: I jula i fjor kom det er rå latter fra mannen min da de på barne-TV oppfordret ungene til å stå tidlig opp for å få med seg hele "Julemorgen", som begynte klokken åtte. Tidlig? Klokken åtte er sent, veldig sent, i vårt hus.
![]() |
#16 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Mer om barnetvNå var ikke eventyrene i første omgang ment som underholdning for nusselige små barn. Men voksne - så man bør ikke sammenligne folkeeventyr og barnetv helt uten videre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Mer om barnetvSå barnetv her en dag.. om ei jente som ble "usynlig" fordi hun var så snill??
![]() |
#18 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mer om barnetvJeg syns den var nydelig. Gro Dahle er jo egentlig helt genial. Storebror satt som fjetret, men vi måtte snakke om den etterpå.
![]() |
#19 |
Absolut ateist
|
![]() |
#20 |
Kidding, right?
|
Nå var det like før jeg innrapporterte denne meldingen altså. Gå og vask munnen din og ikke kom med slikt perverst griseprat.
![]() |
![]() |
|
|