|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Heldig
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() |
![]() Vi får dyrke på økojord!Svigerforeldrene mine har gård som er godkjent økologisk. De forpakter bort det meste av jorden, og har ikke dyr lenger. Så til jul begynte vi å tenke litt på om vi kunne bruke noe av jorden til å gjøre oss selv selvberget på poteter av forskjellige typer. Vi har "reservert" et stykke, og jeg må si jeg gleder meg til å komme i gang, har alltid drømt om å være litt romantisk småbonde
![]() |
#2 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vi får dyrke på økojord!Kult. Dette har alltid vore ein liten drøm for meg også. Eg ville ha brukt litt tid på å sette meg inn i kva som er tenleg å dyrke, og kva de brukar i den daglege matlaginga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
![]() |
![]() Sv: Vi får dyrke på økojord!Mais, løk, kålrabi. Det er ikke så utsatt for "udyr" som feks gulrotflue og kålfly.
![]() |
#4 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Vi får dyrke på økojord!Så flott !
![]() |
#5 |
Heldig
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vi får dyrke på økojord!
Hm, det var ei problemstilling eg ikkje har tenkt over, har ikkje dei voldsomme erfaringane og kunnskapane om dette med drift av gard. Kan det vere han som leiger jorda hos dei og driv økologisk?
![]() |
#6 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vi får dyrke på økojord!Så utrolig kult! Jeg har en økoparsell hvor vi dyrker alt mulig rart, det er kjempegøy. Det er ikke alt som er like lett å få til, og ofte får man til best det man trodde ikke kom til å funke. Vi fikk for eksempel vanvittig mye sylteagurker i fjor. Redikkene som alle sa var superlette, fikk vi ikke til i det hele tatt.
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
Mais er ikke så vanskelig, du må så den inne først. Men den krever ganske lang sesong, vår mais ble ikkeno i fjor. Gresskar og squash er også veldig gøy, og kan syltes, bakes, forvelles og fryses. Løk og hvitløk holder seg godt og er lett å få til.
![]() |
#8 |
Heldig
![]() ![]() ![]() |
Takk for tips! Prøvde meg også på reddiker i hagen i fjor, de ble ikke bra her heller! Jeg fikk også beskjed om at det ville være enkelt å få til
![]() |
#9 |
Superaktiv
![]() |
![]() Sv: Vi får dyrke på økojord!Ja, det kan hende det er han som driver økologisk. Vi får en mann fra Debio på besøk hvert år som går igjennom alt av kraftfor og såfrø vi bruker for å sjekke at vi holder oss innenfor det som godkjennes økologisk, og han sjekker nye beiter og ser på dyra. Men dette har jo da ikke svigerforeldrene sine noe av, så det virker litt rart at de gidder å betale for at det skal være økogodkjent (ikke store summen, men...)
![]() |
#10 |
Heldig
![]() ![]() ![]() |
Mulig de ikke får godkjennelsen lenger...
![]() |
#11 |
Superaktiv
![]() |
![]() Sv: Vi får dyrke på økojord!Uansett, det spiller jo ingen rolle, for det er jo til privat bruk.
![]() |
#12 |
Superaktiv
![]() |
![]() Sv: Vi får dyrke på økojord!Står en god del i denne:
![]() |
#13 |
Epikur
|
![]() Sv: Vi får dyrke på økojord!Sukkererter er easy peasy, det må bare bindes opp. Jeg ville gått for rotgrønnsaker som kålrot, gulrot og sellerirot, det er lett å få til, må bare tynnes litt. redikker, poteter, squash og gresskar er greie og ikke minst løk, purre og ulike typer kål. Savoykål og cæsarsalat?
![]() |
#14 |
Epikur
|
![]() Sv: Vi får dyrke på økojord!Og jeg ville selvsagt meldt meg inn i debio og fått hagebladet, der er det mulighet for å lære mye spennende om økodyrking.
![]() |
#16 |
Heldig
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vi får dyrke på økojord!Sukkererter tror jeg vi ordner hjemme i vår lille kjøkkenhage, så vi kan gå å knaske og kose oss hele dagen
![]() |
#18 |
Heldig
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vi får dyrke på økojord!Kan ikke love noe annet enn ferske rypespor (duespor hørtes ikke like stilig ut) da
![]() |
#19 |
Superaktiv
![]() |
Jeg tror du tenker på noe annet, for Debio er ikke for private personer
og det deles ikke ut noe hageblad, bare et medlemsblad som heter Debiomeldinger 3 ganger pr år, og der står det nok ikke så mye om spennende økodyrking.
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vi får dyrke på økojord!Her er en samling gode linker med nyttig info:
![]() |
|
|