Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Vi får dyrke på økojord!

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-01-08, 21:53   #1
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Vi får dyrke på økojord!

Svigerforeldrene mine har gård som er godkjent økologisk. De forpakter bort det meste av jorden, og har ikke dyr lenger. Så til jul begynte vi å tenke litt på om vi kunne bruke noe av jorden til å gjøre oss selv selvberget på poteter av forskjellige typer. Vi har "reservert" et stykke, og jeg må si jeg gleder meg til å komme i gang, har alltid drømt om å være litt romantisk småbonde

Så viser det seg at vi har plass til å dyrke mer enn bare poteter, stilig eller hva? Hva ville dere dyrket om dere hadde hatt muligheten? Husk på at det ikke er alt som er like enkelt å få til uten bruk av kjemikalier!

Gammel 30-01-08, 21:56   #2
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi får dyrke på økojord!

Kult. Dette har alltid vore ein liten drøm for meg også. Eg ville ha brukt litt tid på å sette meg inn i kva som er tenleg å dyrke, og kva de brukar i den daglege matlaginga.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 22:04   #3
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Vestfold
Hønemor! har et hav av muligheter foran seg
Standard

Mais, løk, kålrabi. Det er ikke så utsatt for "udyr" som feks gulrotflue og kålfly.

Vi driver også økologisk (kjøttfe), men har ikke noe særlig mer enn litt jordbær. Sneglene spiste opp det meste i drivhuset.

Men hvis de forpakter bort jorda, hvorfor gidder de å ha gården godkjent økologisk da? Dette må jo godkjennes hvert år. *Bare lurer*

Gammel 30-01-08, 22:10   #4
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Så flott !

Jeg har en middels stor kjøkkenhage og gjøsler kun med naturgjødsel. Dette året skal vi ha poteter, sukkererter, squash og gulrøtter. Har bank i bordet aldri hatt problemer med gulrotfluer, men er nøye på å ikke dyrke samme sort på samme sted to år på rad. Iberiasnegler er derimot et virkelig stort problem

Gammel 30-01-08, 22:14   #5
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønemor!, her.

Mais, løk, kålrabi. Det er ikke så utsatt for "udyr" som feks gulrotflue og kålfly.

Vi driver også økologisk (kjøttfe), men har ikke noe særlig mer enn litt jordbær. Sneglene spiste opp det meste i drivhuset.

Men hvis de forpakter bort jorda, hvorfor gidder de å ha gården godkjent økologisk da? Dette må jo godkjennes hvert år. *Bare lurer*

Hm, det var ei problemstilling eg ikkje har tenkt over, har ikkje dei voldsomme erfaringane og kunnskapane om dette med drift av gard. Kan det vere han som leiger jorda hos dei og driv økologisk?

Er det enkelt å dyrke mais, forresten?

Gammel 30-01-08, 22:16   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så utrolig kult! Jeg har en økoparsell hvor vi dyrker alt mulig rart, det er kjempegøy. Det er ikke alt som er like lett å få til, og ofte får man til best det man trodde ikke kom til å funke. Vi fikk for eksempel vanvittig mye sylteagurker i fjor. Redikkene som alle sa var superlette, fikk vi ikke til i det hele tatt.

Jeg har lært nå at veldig mye kommer an på jordsmonnet, og til neste år skal vi dyrke flere ting som faktisk kan lagres litt.

En bok som er ganske basic, men veldig god og informativ er Late Kjøkkenhager av Tor Småland, han garteren på frokost-TV. Der står det masse om hvilke planter som er venner, hvilke som er dårlige naboer osv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-01-08, 22:16   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av eli83, her.

Er det enkelt å dyrke mais, forresten?

Mais er ikke så vanskelig, du må så den inne først. Men den krever ganske lang sesong, vår mais ble ikkeno i fjor. Gresskar og squash er også veldig gøy, og kan syltes, bakes, forvelles og fryses. Løk og hvitløk holder seg godt og er lett å få til.

Gammel 30-01-08, 22:18   #8
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Så utrolig kult! Jeg har en økoparsell hvor vi dyrker alt mulig rart, det er kjempegøy. Det er ikke alt som er like lett å få til, og ofte får man til best det man trodde ikke kom til å funke. Vi fikk for eksempel vanvittig mye sylteagurker i fjor. Redikkene som alle sa var superlette, fikk vi ikke til i det hele tatt.

Jeg har lært nå at veldig mye kommer an på jordsmonnet, og til neste år skal vi dyrke flere ting som faktisk kan lagres litt.

En bok som er ganske basic, men veldig god og informativ er Late Kjøkkenhager av Tor Småland, han garteren på frokost-TV.

Takk for tips! Prøvde meg også på reddiker i hagen i fjor, de ble ikke bra her heller! Jeg fikk også beskjed om at det ville være enkelt å få til

Gammel 30-01-08, 22:19   #9
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Standard

Ja, det kan hende det er han som driver økologisk. Vi får en mann fra Debio på besøk hvert år som går igjennom alt av kraftfor og såfrø vi bruker for å sjekke at vi holder oss innenfor det som godkjennes økologisk, og han sjekker nye beiter og ser på dyra. Men dette har jo da ikke svigerforeldrene sine noe av, så det virker litt rart at de gidder å betale for at det skal være økogodkjent (ikke store summen, men...)

Gammel 30-01-08, 22:21   #10
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønemor!, her.

Ja, det kan hende det er han som driver økologisk. Vi får en mann fra Debio på besøk hvert år som går igjennom alt av kraftfor og såfrø vi bruker for å sjekke at vi holder oss innenfor det som godkjennes økologisk, og han sjekker nye beiter og ser på dyra. Men dette har jo da ikke svigerforeldrene sine noe av, så det virker litt rart at de gidder å betale for at det skal være økogodkjent (ikke store summen, men...)

Mulig de ikke får godkjennelsen lenger...

Gammel 30-01-08, 22:23   #11
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Standard

Uansett, det spiller jo ingen rolle, for det er jo til privat bruk.
Så forresten sukkererter ble nevnt, det er bra for jorda, da det tilfører nitrogen.

Gammel 30-01-08, 22:26   #12
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Standard

Står en god del i denne:

Gammel 30-01-08, 22:27   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sukkererter er easy peasy, det må bare bindes opp. Jeg ville gått for rotgrønnsaker som kålrot, gulrot og sellerirot, det er lett å få til, må bare tynnes litt. redikker, poteter, squash og gresskar er greie og ikke minst løk, purre og ulike typer kål. Savoykål og cæsarsalat?

Hvor er denne jorda? Hvordan er vekstsesong og solforhold?

Gammel 30-01-08, 22:28   #14
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg ville selvsagt meldt meg inn i debio og fått hagebladet, der er det mulighet for å lære mye spennende om økodyrking.

Glitter! Jeg vil bo miljøvennlig med deg og dyrke økoting og lage kompost!

Gammel 30-01-08, 22:30   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Glitter! Jeg vil bo miljøvennlig med deg og dyrke økoting og lage kompost!

Men vi skal jo det!

Og nå har jo jeg masse erfaring fra parsellen min.

Gammel 30-01-08, 22:37   #16
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Sukkererter tror jeg vi ordner hjemme i vår lille kjøkkenhage, så vi kan gå å knaske og kose oss hele dagen

Løk er sikkert litt spennende å dykre, mais også. kålrabi vil jeg ha

Vi skal forresten ordne oss noen vanlige erter, men det er slik at vi lokker til oss duene som vi skal nyte med hjemmedyrket tilbehør. Å, jeg gleder meg til høsten *har nettopp tatt jegerprøven*

Gammel 30-01-08, 22:38   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Kan jeg få komme på middag?

Gammel 30-01-08, 22:48   #18
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Standard

Kan ikke love noe annet enn ferske rypespor (duespor hørtes ikke like stilig ut) da Skorter litt på skytetreningen. Enn så lenge!

Gammel 31-01-08, 12:04   #19
Hønemor!
Superaktiv

Hønemor! sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Og jeg ville selvsagt meldt meg inn i debio og fått hagebladet, der er det mulighet for å lære mye spennende om økodyrking.

Jeg tror du tenker på noe annet, for Debio er ikke for private personer

Sitat:

For Debio er det viktig å informere sine målgrupper om regelverket og kontrollordninger. Våre målgrupper er produsenter og bedrifter som er med i ordningen, men også forbrukere som ønsker å vite mer om Ø-merket og økologisk mat. Vi deltar på messer og andre arrangementer.

og det deles ikke ut noe hageblad, bare et medlemsblad som heter Debiomeldinger 3 ganger pr år, og der står det nok ikke så mye om spennende økodyrking.

Det står jo endel opplysinger på hjemmesiden, så det kan kanskje være nyttig å ta en titt der

Gammel 31-01-08, 12:10   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Her er en samling gode linker med nyttig info:

Agropub - nettside for økologisk landbruk
Hageselskapet
Frilandshaven fra Danmarks Radio
Grønn kamp mot brune snegler
Horticultural
Oslo og omegns økologiske hagebrukslag (jeg vet ikek hvor du bor, men det finnes sikkert noe slikt der også)
Og selvfølgelig den fantastiske Gloria og Lydias Parsell!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.