Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Dessert etter ostefondue?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-08, 11:35   #1
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessert etter ostefondue?

Jeg trenger tips og oppskrifter til desserter som kan passe etter et kraftig måltid som ostefundue er. Jeg har tenkt tanken på noe med frukt, sorbet kanskje, men jeg har ikke ismaskin så det måtte være noe som ikke krever noe spesielt utstyr. Det ikke være noe sånt, det kan være noe helt annet som jeg ikke har tenkt på også. Gode idéer?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:39   #2
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dessert etter ostefondue?

Hva med noen gode oster?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:43   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitronfromasj eller en luftig sjokolademousse. :sikle:
Du kan lage "hjemmelaget" is ved å halvsmelte vaniljeis og røre inn dine egne smaker, feks. kaffe, knuste cookies osv, røre godt og la den fryse inn igjen.

Gammel 25-02-08, 11:43   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ostefondue er veldig mektig, så det høres absolutt lurt ut å tenke i retning frukt og sorbet. Det går jo an å kjøpe en god sorbet og ha noe ved siden av?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:44   #5
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en kjempegod, mild syrlig dessert jeg ville likt å spise etter en ostefondue.

Hermetisk lychee-frukt på boks - ja, på boks, det er godt!!! helles i en skål, med saft og alt.
Så tilsetter du frisk melon - ikke vannmelon, men feks honningmelon eller en annen litt god, sursøt melon - i KULER. (Del melon i to, ta bort frøene, og bruk et huljern (sånn til smør) og lag kuler som man vil lage iskuler). Mengde sånn at det blir circa 50/50 av fruktene.

TA DA! That's it. Oppbevar gjerne begge deler i kjøleskap. Jeg pleier å server med en liten kule vaniljeis (Dream yoghurt-is vanilje er super) til, men man må jo ikke det. Superraskt og kjempegodt og litt annerledes og eksotisk, men ikke på noen måte snålt i smaken - dette liker både voksne og barn.

Gammel 25-02-08, 11:46   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en gang lagt ut oppskrift på en italiensk dessert med fersken, sitron, melis og kanel - den er enkel men smaker veldig godt, og er ordentlig frisk. (Jeg lagde den med chilipulver istedetfor kanel en gang jeg var litt vel rask - det var ikke godt!) Si fra hvis du vil ha den oppskriften.

Gammel 25-02-08, 11:49   #7
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Max - det høres kjempegodt ut! Jeg vil gjerne ha oppskriften!

Gammel 25-02-08, 11:58   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Her var den:

1 kg modne ferskener i små båter
150 g melis (smak til, kommer litt an på hvor søte fersknene er)
Saft av 2 sitroner
1 ts kanel (Jeg bruker ofte litt mer)

Sett i kjøleskap et par timer og rør av og til. Kan serveres med litt krem, men er også veldig god uten. Kombinasjonen av fersken, sitron og kanel er spesiell og veldig god.

Jeg slenger også med en oppskrift på sitron- og limepai.

Terte med sitron- og limekrem

Terteskall:

125g smør
100 g melis
en liten klype salt
250 g hvetemel
2 eggeplommer
2 ss kald melk eller kaldt vann

Kjør i foodprocessor, rull til en kort tykk pølse, pakk i plast og legg i kjøleskap minst 1 time.
Skjær forsiktig 1/2 cm tykke skiver av deigen, og kle bunn og sider i en paiform med bitene. Dytt tett sammen, jevn ut sprekker. Pensle med egg og halvstek skallet ved 180 grader, 12 minutter.

Fyllet:
350 g sukker
8 store egg fra frittgående høner
3,5 dl kremfløte
2 dl limesaft
1 dl sitronsaft

Pisk egg og sukker godt sammen (ikke til eggedosis). Rør forsiktig inn fløte og saften fra lime og sitron. Sett det halvstekte skallet inn i ovnen og hell fyllet i. Stek ved 180 grader i 40-45 min, eller til fyllet er fast men litt dissende i midten. Etter en times avkjøling er fyllet fast nok til ay konsistensen er perfekt - både bløt og glatt. Sikt evt. litt melis over og server med friske bær, evt bringebærsaus. Skallet blir fort bløtt hvis det står, så hvis man ikke er så mange at man får spist hele paien på en gang, foretrekker jeg å lage bare fyllet i små ildfaste porsjonsformer,

Gammel 25-02-08, 12:02   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ostefondue er veldig mektig, så det høres absolutt lurt ut å tenke i retning frukt og sorbet. Det går jo an å kjøpe en god sorbet og ha noe ved siden av?

Vet du, jeg er så vant til å tenke at jeg skal lage alt selv at idéen om å kjøpe sorbet faktisk ikke hadde slått meg. Det var jo egentlig lurt.

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg har en kjempegod, mild syrlig dessert jeg ville likt å spise etter en ostefondue.

Hermetisk lychee-frukt på boks - ja, på boks, det er godt!!! helles i en skål, med saft og alt.
Så tilsetter du frisk melon - ikke vannmelon, men feks honningmelon eller en annen litt god, sursøt melon - i KULER. (Del melon i to, ta bort frøene, og bruk et huljern (sånn til smør) og lag kuler som man vil lage iskuler). Mengde sånn at det blir circa 50/50 av fruktene.

TA DA! That's it. Oppbevar gjerne begge deler i kjøleskap. Jeg pleier å server med en liten kule vaniljeis (Dream yoghurt-is vanilje er super) til, men man må jo ikke det. Superraskt og kjempegodt og litt annerledes og eksotisk, men ikke på noen måte snålt i smaken - dette liker både voksne og barn.

Takk for tipset. Jeg noterer villig.

Takk for oppskrifter Maximillia. Jeg tror jeg har kopiert den ferskendesserten før, men paien har jeg ikke.

Gammel 25-02-08, 12:04   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Hennig Olsen bringebærsorbet av italiensk type er veldig god. Tviler på jeg hadde klart å lage den så god, ihvertfall ikke uten ismaskin.

Du lager ikke vanlig is selv, sånn til vanlig? Ikke verre å kjøpe sorbet.

Sist redigert av Filifjonka : 25-02-08 kl 12:09.
Gammel 25-02-08, 13:39   #11
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

sjokoladefondue såklart

Gammel 25-02-08, 13:41   #12
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

sjokoladefondue såklart

Jeg kan bare bekrefte at sjokoladefondue etter ostefondue er djevelens verk. :urk:

Gammel 25-02-08, 13:42   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg kan bare bekrefte at sjokoladefondue etter ostefondue er djevelens verk. :urk:

Ja det må da absolutt bli too much og vel så det.

Gammel 25-02-08, 13:49   #14
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ja det må da absolutt bli too much og vel så det.

La oss legge vekt på og vel så det.

Gammel 25-02-08, 13:59   #15
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Fruktskål, med kuttet jordbær, noe honningmelon og grønne druer? Og kanskje bitte litt vaniljesaus over eller krem ved siden av og en mint blad.

Gammel 25-02-08, 14:22   #16
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Fruktskål, med kuttet jordbær, noe honningmelon og grønne druer? Og kanskje bitte litt vaniljesaus over eller krem ved siden av og en mint blad.

Kanskje i kombinasjon med sorbet? Takk for tips.

Sjokoladefondue er definitivt ikke aktuelt.

Gammel 25-02-08, 18:01   #17
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil smake ostefundue!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 18:03   #18
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Annet tips:

Skogsbærform

1 pose frossen skogsbærblanding
sukker
100 gr hvit kokesjokolade
vaniljeis

Ha skogsbærblandingen i en ildfast form. Stø på med sukker. Brekk en hvit kokesjokoladeplate i biter over. Settes i ovnen på ca 200 gr til sjokoladen et lett gylden. Servers med is.

Ellers synes jeg mangosorbeten som e rå få kjøpt er god.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 19:46   #19
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Vi hadde en utrolig frisk dessert på julaften, som passet veldig godt etter tung og fet mat. Jeg kan tenke meg at den passer godt etter ostefondue også:

Appelsinskiver i stjerneanislake:
225 g sukker, 6 dl vann, 2 ss presset sitron, 5 hele stjerneanis

Bland vann og sukker i en kjele. Varm det opp under omrøring så sukkeret løser seg opp. Tilsett sitronsaft og anis og la det få koke opp. Skrell appelsiner, og skjær dem i skiver på tvers av 'midtstrengen'. Hell varm lake over. La det kjølne. Server

Lakeoppskriften er stjålet herfra men brukt til pærer her.

Utrolig friskt og godt.

Gammel 25-02-08, 20:21   #20
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Ikke noe dessert etter ostefondue, Nenne. Jeg har i hvert fall aldri hørt om noen som har servert dessert etterpå.

Likør er det som pleier å være dessert. Frukt og desserter som inneholder melk er ikke å anbefale. Fruktsyrene skjærer seg med osten i magen, og du er nesten garantert vondt i magen etterpå, i hvert fall hvis du har spist endel fondue.

Det eneste jeg kan tenke meg ville fungert er kanskje noen tørre kjeks eller småkaker, av typen Shortbread e.l. Med likør eller te ved siden av.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
dessert

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.