|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Avsporing; dobbelt statsborgerskap
Betyr dette at våre barn, som har norsk mor og nederlandsk far, kan ha dobbelt statsborgerskap også etter fylte 18 år? Jeg har alltid trodd at de må velge når de blir 18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Går stille i dørene
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Avsporing; dobbelt statsborgerskapI følge UDIs nettsider:
Dine barn kan altså beholde begge statsborgerskapene såfremt også Nederland tillater dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Avsporing; dobbelt statsborgerskapMine barn har dobbelt, men det algeriske passet er egentlig bare for å slippe visum når de skal reise dit, fordi de kan jo ikke dra noen steder med det, omtrent, annet enn til Algerie. De kan jo ikke vise det ut av Norge, det holder ikke heller, de kan kun vise det på innreise til Algerie, og de må vise det norske på utreisen fra Algerie.
![]() |
#4 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Avsporing; dobbelt statsborgerskapMine barn har også dobbelt statsborgerskap, amerikansk og norsk, og jeg trodde de fikk beholde begge frem til de var 22 eller noe sånt, og at de da må velge. Dette må jeg sjekke opp, gitt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Avsporing; dobbelt statsborgerskapMan trenger ikke å velge lenger når man blir 22 år. Sakset fra UDIs hjemmesider (http://www.udi.no/templates/Page.aspx?id=8379):
![]() |
#6 |
Quiet, please
|
![]() Sv: Avsporing; dobbelt statsborgerskapJippi, det betyr at Hannah kan være norsk-amerikaner resten av livet. USA er i hvert fall ikke foreløpig vanskelige på det punktet. Kjekt hvis hun vil studere i USA og sånt.
![]() |
#7 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Avsporing; dobbelt statsborgerskap
Mellom 18 og 22-årsalder må ungene våre si fra at de vil beholde begge, så sant begge land tillater det får de beholde dem, men de må selv positivt si fra om det.
![]() |
#8 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
De må ikke si fra til Norge lenger, se klipp fra UDI sine nettsider over. Det er kun de som er født i utlandet og ikke har bodd i Norge som må søke. Så de kan bare beholde sitt norske statsborgerskap uten å gjøre noe for det.
![]() |
#9 |
Introvert optimist
|
Ja, det har du rett i. De må si fra i det landet de ikke bor. Ja, sånn er det med Norge i hvert fall. Jeg tror det gjelder for Sveits også.
![]() |
#10 |
Skrekkøgle
|
![]() Sv: Avsporing; dobbelt statsborgerskapNår ungene mine søker om algeriske pass, må de legge ved kopi av de norske passene, for å vise at de har dobbelt, sånn at de ikke trenger visum.
![]() |
Emneord |
statsborgerskap |
|
|