Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Den internasjonale olympiske komité

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-08, 09:17   #1
Nebbia
Passiv

Standard

Den internasjonale olympiske komité

Hvorfor forkortes dette IOK?

Det er ikke vanlig å fornorske organisasjoners forkortelser. FN er et annet av unntakene, men f.eks. NASA, ETA, FBI, IRA og alle FN-organisasjonene (og en haug med andre) forkortes slik de gjør på originalspråket.

Organisasjonen ble stiftet i Frankrike, og CIO er vel den opprinnelige forkortelsen, men jeg tror de hovedsaklig bruker den engelske IOC nå. Det gjorde også norske medier til langt utpå 80-tallet, før de plutselig begynte å bruke den norske formen IOK. Hvis det er fornorskingsargumentasjon som ligger bak - burde ikke da IRA kalles IRH?

Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 09:41   #2
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Den internasjonale olympiske komité

Hvordan får du IRA til å bli IRH? Regner med det er den Irske republikanske armé du mener?

Gammel 30-03-08, 09:46   #3
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Hvordan får du IRA til å bli IRH? Regner med det er den Irske republikanske armé du mener?

Armé kan jo også brukes, men dette sies nesten aldri. Norske medier er ganske konsekvente i å bruke den irske republikanske hær.

Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 09:54   #4
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Aha, jeg satt her og vred hjernen og kunne ikke komme på hva H'en skulle stå for. Forøvrig har jeg ingen anelse om hvorfor de bruker IOK som forkortelse, jeg hadde også problemer med å forstå hva de mente første gang jeg hørte det, og kan dermed trygt konkludere med at jeg er dårlig på forkortelser. Kan ikke huske å ha hørt IOK brukt annet enn de siste årene heller.

Gammel 30-03-08, 12:22   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde nå inntrykk av at man som regel, i hvert fall snakket, om IOC.
Og burde man da begynne å snakke om IRA på gaelisk i stedet for på engelsk?

Gammel 30-03-08, 12:53   #6
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg hadde nå inntrykk av at man som regel, i hvert fall snakket, om IOC.
Og burde man da begynne å snakke om IRA på gaelisk i stedet for på engelsk?

Jeg vet ikke hva man burde gjøre, men jeg synes inkonsekvensen er rar. FN fornorskes, men ingen av underorganisasjonene. ETA forkortes faktisk på baskisk. Norske medier brukte IOC i mange år før de gikk over til IOK. Jeg lurer veldig på hvilke regler som gjelder.

Svar med sitat
Gammel 30-03-08, 14:44   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Jeg vet ikke hva man burde gjøre, men jeg synes inkonsekvensen er rar. FN fornorskes, men ingen av underorganisasjonene. ETA forkortes faktisk på baskisk. Norske medier brukte IOC i mange år før de gikk over til IOK. Jeg lurer veldig på hvilke regler som gjelder.

Send en e-post til Språkrådet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:26.