|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Administrator
|
![]() Flere punktum,- riktig bruk?Jeg lurer litt på.. Hva som er riktig bruk av denne lille prikken: . |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Tre (men ikke flere!) tankeprikker er fullt lovlig, med mellomrom foran. Det brukes når noe er utelatt, eller når man vil ha en nølepause. Språkrådet sier følgende:
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]()
Det med mellomrom visste jeg ikke ...
![]() |
#5 |
sjelden
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Jeg er avhengig av tankeprikker, men jeg ser at jeg har brukt dem helt feil ... (nå ble det rett) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
![]() Og for å presisere ytterligere det som Tinetoff egentlig allerede har sagt: det skal alltid være tre prikker. Også når prikkene etterfølges av for eksempel spørsmålstegn eller utropstegn. Slik ...! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Textrovert
|
![]()
Jepp. Ellipse. http://www.korrekturavdelingen.no/K4ellipse.htm
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Jeg elsker Flisespikkeriet!
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Testing: … |
![]() |
![]() |
#11 |
kamerat
|
![]()
Intuitivt som alltid. : pekele:
![]() |
#20 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Ja, dette blir utrolig flisespikkete, men når man vil avslutte setningen etter prikkene? Man skal vel ikke kjøre på med enda et punktum? Og stor bokstav, forstår jeg det riktig at etter de tre prikkene så behøver det ikke komme stor bokstav hvis setningen fortsetter? Men hvis den avsluttes (med eller uten ekstra punktum) så skal det være stor? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|