|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Spinnoff: PartnerspionasjeJeg lurer litt på om grunnen til at vi opplever meldinger, mail, post etc som privat eller ikke har med måten man bruker media på.
![]() |
#2 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: PartnerspionasjeJeg tror grensen mellom personlig og privat kan være veldig individuell. For å bruke ditt eksempel him. Et brev fra banken kan da oppfattes som privat, kanskje er det transaksjoner du vil holde for deg selv der? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Spinnoff: PartnerspionasjeJeg vet i hvert fall at det er slik for meg. Jeg kan ikke huske sist jeg fikk et privat brev som jeg skulle ha noen betenkeligheter med at mannen så. Om han har lyst å gå gjennom kontotransaksjonene mine, så be my guest. Det er mine penger, heldigvis, og jeg bruker dem til nøyaktig det jeg vil.
![]() |
#4 |
Live and let live
|
![]() Sv: Spinnoff: PartnerspionasjeJeg også tror det må ha noe med skillet mellom privat og personlig, men også like mye med hvor privat man er i forholdet sitt.
![]() |
#5 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Spinnoff: PartnerspionasjeJeg har absolutt ingenting å skjule for mannen min, og om jeg er bortreist så åpner han posten min mens jeg er på telefonen, og om jeg står i dusjen eller noe og det kommer en SMS, så pleier jeg å be ham om å lese den høyt.
![]() |
#6 |
Impulsiv innimellom
|
![]() Sv: Spinnoff: PartnerspionasjePost: Jeg åpner hvis det er noe som ser spennende ut, ikke regninger; bankbrev m.m. Får han en pakke, så lar jeg han åpne den selv, pga. spenningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Spinnoff: Partnerspionasje
Vi er også gift, men jeg vil ikke ha det slik. Jeg leser verken post eller meldinger til mannen min, uten at han ber meg om det. Og han leser ikke mitt heller. Vi har heller ikke fri flyt av penger, men en felleskonto som vi disponerer begge, og hver vår private konto som vi disponerer alene.
![]() |
![]() |
#8 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Spinnoff: PartnerspionasjeMine smsmeldinger kan godt være av personlig art. Selv om jeg og mannen min er gift så er det likevel ikke alt jeg forteller han. Om ei venninne forteller meg noe som angår henne og evt hennes parforhold, så ser jeg ingen grunn til å dele det med mannen min. Vi er da 2 individuelle personer selv om vi er gift med hverandre. Jeg ønsker at mine nære venninner skal vite og være sikker på at jeg ikke forteller videre ting de ikke ønsker skal videre verken til mannen min eller andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spinnoff: PartnerspionasjePrivat er ikke det samme som hemmelig. Jeg synes det er vanskelig å begrunne eller definere hvorfor jeg ønsker et privatliv selv om jeg ikke gjør eller sier noe "hemmelig" - jeg bare ønsker det. Jeg ville mislike det veldig hvis mannen min f.eks. tyvlyttet på private samtaler jeg hadde med andre, selv om ingenting av det som ble sagt var ting som jeg ikke kunne fortalt ham. Det samme gjelder å lese brev og meldinger jeg får eller sender. Og det samme ville gjelde dersom jeg fikk vite at noen i den andre enden av kommunikasjonen overvåket den - f.eks. at mannen til en venninne leste personlige mailer jeg hadde sendt henne uten at dette var avklart med meg. Skulle noen spørre om slikt var greit, ville jeg vanligvis svare ja, så det er ikke hemmeligholdelse som er poenget, det er respekt for mitt privatliv og min rett til å sette grenser selv.
![]() |
#10 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Spinnoff: PartnerspionasjeOg der sa Skilpadda det jeg tenkte, men ikke klarte å formulere.
![]() |
![]() |
#11 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinnoff: PartnerspionasjeVi har fri flyt av pengar oss i mellom, men mail og sms får både eg og han ha for oss sjølve. Eg synest det er viktig å ha privatliv både på grunn av det skilpadda og nolo skisserer, men også fordi snoking rett og slett triggar eitt eller anna i ein som utløyser sjalusi og kontrollbehov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: PartnerspionasjeJeg er også gift og vi har heller ingen hemmeligheter for hverandre. Likevel syns jeg at et ektepar skal kunne respektere hverandres mail, brev og sms. Hvorfor på død og liv lese mannens brev, mail og sms, når det ikke er hverken hemmelig eller spennende det som står der? Eller er det kanskje der skoen trykker? Tenk om.... Er han opptatt, ber han meg lese og omvendt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
flisespikker
|
Jepp. Snoking er utrolig kjipt. Særlig hvis man bare kan spørre om lov og så få lov.
![]() |
#14 |
By the Sea
|
Tillat meg å reagere med et aldri så lite sjokk :
Bedre kan det ikke uttrykkes.
![]() |
#15 |
Leser
|
Jeg ønsker også å ha et privatliv i forhold til mannen min. Men det er på et annet nivå, for min del. Jeg ønsker å kunne snakke i telefonen alene av og til. Være på bade alene. Ha egne venner. Gå ut og ta meg en kaffe sammen med andre etc.
Grunnen til at jeg ønsker å ha noe for meg selv er rett og slett at jeg hadde blitt sprø av å alltid forholde meg til samme person. Så det er ikke det at jeg ikke skjønner at folk vil ha litt pause fra hverandre, det er bare det at SMS, mail eller post, ikke går inn i min private sfære.
![]() |
#16 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spinnoff: PartnerspionasjeJeg har behov for både alenetid og privatliv, men det er to forskjellige behov (selv om de sikkert er beslektet).
![]() |
#17 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinnoff: PartnerspionasjeJeg er på nett med him her, tror jeg. Vi lever ut vårt privatliv på andre områder.
![]() |
#18 |
Epikur
|
![]() Sv: Spinnoff: PartnerspionasjeVi åpner ikke hverandres brev eller mail, vi leser ikke hverandres sms'er, vi roter ikke i hverandres lommer eller vesker.
![]() |
#19 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Spinnoff: Partnerspionasje
![]() |
#20 |
geskjeftig
|
![]() Sv: Spinnoff: PartnerspionasjeVi har relativt fri flyt, e-post er stort sett pålogget, og vi har tilgang til hverandres kontoer. Offentlige brev og regninger angår som regel oss begge, de blir åpnet av Økonomisjefen (= meg) uavhengig av hvem de er adressert til. Ellers er det fare for at de blir forlagt et sted, og ikke betalt eller tatt til etterretning.
![]() |
|
|