Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjemmealenefest

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-07, 00:40   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Hjemmealenefest

Nytt dilemma:

Dere sønn/datter på 16 år vil ha hjemmealenefest. Dere foreldre er bortreist akkurat da.

Får h*n lov til å ha hjemmealenefest mens dere er borte? Evnt. hva slags premisser vil dere gi for å kunne godta en slike fest?

Sist redigert av Jessica : 03-06-07 kl 00:49.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 00:43   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjemmealenefest

Nei, ikke på de premissene. Det høres ut som de pønsker på noe. Premissene hadde vært mine, men fest skulle de fått ha. Min søster er 16, hadde fest. Mamma var i naboblokken. Noen drakk. Da sa noen fra og min mor snakket til de og de sluttet. Enkelt og greit. Gikk fint for seg.

Gammel 03-06-07, 00:45   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reise bort bare fordi h*n vil ha fest? Hadde ikke kommet på tale. Jeg hadde flydd i flint hadde h*n kommet med slike krav. Jeg hadde muligens godtatt en fest dersom jeg likevel var borte, men da skulle det vært på mine premisser.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 00:47   #4
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Reise bort bare fordi h*n vil ha fest? Hadde ikke kommet på tale. Jeg hadde flydd i flint hadde h*n kommet med slike krav. Jeg hadde muligens godtatt en fest dersom jeg likevel var borte, men da skulle det vært på mine premisser.

Poenget var egentlig om du ville latt 16-åringen ha fest uten at du var i nærheten. Jeg endrer på hovedinnlegget så det blir klart

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 00:49   #5
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sånn jeg ser det nå er svaret nei. Jeg ville vært i nærheten, men ikke nødvendigvis i huset. Greit å kunne ordne opp dersom ting kommer ut av kontroll.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 00:53   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Poenget var egentlig om du ville latt 16-åringen ha fest uten at du var i nærheten. Jeg endrer på hovedinnlegget så det blir klart

Som sagt, kanskje. Jeg har ingen barn som er i "hjemme-alene-fest"-alderen, men jeg ville ikke utelukke at jeg hadde tillatt det. Det kommer an på hvor mye jeg stolte på han/henne. Jeg kan ikke se for meg at jeg ville vært komfortabel med det, men jeg ville ikke ha avvist spørsmålet umiddelbart.

Gammel 03-06-07, 08:19   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg ville ikke tillatt det, uansett hvor ansvarlig mitt barn var. Det som lett kan skje er at andre på skolen eller i miljøet som ikke er like ansvarlige finner ut at noen er alene hjemme, og vips! så var festen ute av kontroll, stuebordet påtent og tapeten tagget på (selvopplevd fra min ungdom).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 08:34   #8
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nei, jeg ville ikke tillatt det, uansett hvor ansvarlig mitt barn var. Det som lett kan skje er at andre på skolen eller i miljøet som ikke er like ansvarlige finner ut at noen er alene hjemme, og vips! så var festen ute av kontroll, stuebordet påtent og tapeten tagget på (selvopplevd fra min ungdom).

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 08:55   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke gjort det, nei. Hvis hjemme alene-fest skulle vært aktuelt villejeg ihvertfall holdt meg i nærheten og ikke vært bortreist.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 09:36   #10
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Ikke i 16-årsalderen. Det er alt for magne eksemler på at hus blir raserte.

Gammel 03-06-07, 10:14   #11
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei. Har vært på litt for mange som ikke gikk så bra. Ble skader på inventar osv.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 10:18   #12
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde ikke godtatt det. Som 16 åring hadde jeg faktisk også ønsket at foreldrene mine var i nærheten da jeg hadde fest,- hadde en hjemmealenefest en gang som står ut som et ubehagelig minne.

Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 10:24   #13
Tove
XXX

Tove sin avatar

Hvor: Orkdal
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ville vært i nærheten og hvorvidt de kunne ha fest hjemme hadde vært avhengig av hva slags type fest det var og hvor godt jeg stolte på 16 åringen.

Signerer denne jeg...om min eldste er som hun er i dag, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å la henne ha en alenefest.

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 10:36   #14
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg hadde ikke tillatt det. Selv om jeg ikke selv har opplevd at fester har tatt helt av og sett store ødeleggelser har jeg hørt om alt for mange eksempler på det til å være naiv i så måte.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 11:14   #15
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Kommer helt an på hvordan denne 16 åringen er. Hvordan vennene er. hvor mange som kommer og om det pleier å komme mange som ikke er inviterte i dette området.

Føler dette ligger ganske nært meg som bare er 20. Min 17 år dag var den første gang jeg ønsker å ha fest hjemme. Jeg inviterte 15stk ca og 10 av de kom, Alle drakk, jeg drakk bare 1 rus brus men det er jo det jeg forsatt drikker som 20 åring Tror det bare var meg og min beste veninne som var under 18, resten var eldre. Ingen ble fulle, ingen ting ble ødelagt og folk gikk hjem ut på natten engang.. unntatt de som ble igjen til dagen etterpå på grunn av reisevei.

Men jeg tror ikke jeg hadde fått lov å ha folk på fest på den måten om mamma ikke kjente meg , min kjæreste og hvordan vi er.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 11:24   #16
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om jeg har stolt på min 16-åringer, så har jeg nok ikke stolt på alle de som potensielt kan ødelegge festen. Jeg har nok vært hos naboen eller noe sånn.

Gammel 03-06-07, 11:29   #17
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Spørs litt hva man legger i ordet fest.
Da eldste vår var 16 var hun ofte hjemme alene og hadde venner på besøk. De leide film, lagte pizza og koste seg og sang karaoke og kallte det fest. Noen kom og noen gikk, men det var aldri alkohol inn i bildet.
Vi hadde avtale med naboen og jeg vet hun hadde bedt om hjelp der om det oppsto situasjoner hun ikke kontrollerte.

Tror det kommer litt an på magefølelsen.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 11:35   #18
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Spørs litt hva man legger i ordet fest.

Nemlig. Her i Bærum finnes det eksempler på at foreldre har leid inn vaktselskap for å holde orden på hjemmealenefestene. Jeg ville aldri ha tillatt en fest hvis jeg var borte og jeg hadde noen som helst mistanke om at ryktet om festen ville spre seg. Men hvis sekstenåringen var moden og ansvarsfull (miraklenes tid er ennu ikke forbi) og jeg visste nøyaktig hvem som kom og at det ble lagt opp til nulltoleranse for alkohol, så kanskje jeg hadde gitt han sjansen. For da ville han være vel vitende om at dersom noe skjedde, så var muligheten for senere hjemmealenefester lik null. Nå er eldstemann bare tretten, men han og de vennene han er sammen med NÅ er så ordentlige av seg at det hadde ikke vært noe problem. Men MYE vil jo sannsynligvis endere seg før de blir 16.

Gammel 03-06-07, 11:45   #19
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Vi har hatt og kommer til å ha nulltoleranse for bruk av alkohol før aldersgrensen er oppnådd. Jeg hadde aldri latt en 16 åring invitere til "fyllefest". Ei hadde jeg aldri lagt opp til et party der vi hadde leid vaktselskap for 16 åringer.
Man kan aldri vite, men en 16 åring bør forstå at det blir konsekvenser om man tråkker over grensene som er satt, og at det er h*n som har hovedansvaret og må løse evt. problemer.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-07, 12:13   #20
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting er helt sikkert, mine barn vil aldri komme til å ha så mange alene hjemme alene-fester som jeg hadde fra jeg var 15 år. De var ville, men det gikk bra.

Skulle hjemme alene-fest bli aktuelt for ville jeg ihvertfall holdt meg i nærheten og slett ikke vært bortreist.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.