Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol i dåp og konfirmasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-08, 14:25   #1
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alkohol i dåp og konfirmasjon

Er det vanlig å servere alkohol i dåp og konfirmasjon i Norge? I min familie er det ikke vanlig, men jeg har ikke vært på så mange tilstelninger utenfor familien, de andre jeg har vært i, har vært læstadianske familier stort sett, og da er det jo ikke alkohol...

Gammel 24-04-08, 14:28   #2
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Nei.

Jeg ville aldri gjort det. Har ingenting imot en cognac til kaffen eller vin til mat, men ikke i dåp eller konfirmasjon. Feirer man barn så serverer man vel ikke drikke som ikke de har lov å drikke selv.

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 14:28   #3
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri vært borti at det serveres alkohol i dåp og konfirmasjon.

Gammel 24-04-08, 14:30   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har aldri skjedd i min familie.

Gammel 24-04-08, 14:32   #5
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har vært i både dåp og konfirmasjon hvor det har stått pils på bordet til de som har ønsket dette.
Jeg synes ikke alkohol har noe å gjøre i slike sammenhenger overhodet. (Bør vel kanskje si at jeg ikke drikker alkohol)

Sist redigert av Susse : 24-04-08 kl 14:44.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 14:33   #6
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke vært borti det, og ville ikke gjort det selv.

Gammel 24-04-08, 14:33   #7
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var i en begredelig dåp nylig, og skulle ønske at vi hadde fått vin. Vertskapet har alltid vin i barneselskapene, og for meg virker det snålt at det er greit, mens ved dåpen er det bannlyst. Det er jo de samme gjestene og de samme barna tilstede.

Gammel 24-04-08, 14:36   #8
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Min far mente det var greit i borgerlige sammenhenger, som feks borgelig ungdomsfest, men ikke kirkelig, det hadde han selv vegret seg for. De hadde ikke alkohol i min konfirmasjon i det hele tatt, men så hadde vi ikke noe enormt selskap heller, vi har ikke så mye familie i Narvik.

Gammel 24-04-08, 14:37   #9
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ikke at øl, vin, eller annen alkohol har noe å gjøre i konfirmasjon, dåp eller lignende... Og i anledning dåpen til mitt første barn, ble det temmelig anstrengt med svigers-gjengen, som ikke kunne fatte at jeg kunne være så sær! Man kunne jo ha Munkholm, eller annen type lett-variant, eller vørterøl.. Jeg var vel en av de særeste de hadde møtt, fikk jeg inntrykk av. Mulig jeg er det, altså. :sær:

Gammel 24-04-08, 14:40   #10
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

I min familie har det vært en selvfølge med alkohol i festlige anledninger.

Barnedåp og champagne hører sammen i mine øyne. I en konfirmasjon er jeg vant til en festmiddag, og da med vin til alle retter.

Vin til maten i mine øyne er ikke det samme som fyll.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 14:42   #11
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Så vidt jeg kan huske har det alltid blitt servert alkohol i konfirmasjoner og dåper hos oss. Vi skal også servere dette til Storemors communiòn neste helg. Blir det helt feil det da eller?

Gammel 24-04-08, 14:49   #12
TBM
Passiv

Standard

Nå har jeg ikke feiret konfirmasjon ennå, men uten større problemer satte vi fram både litt rød og litt hvit vin, samt noen flasker øl på "drikkebordet" på alle de tre navnefestene vi har holdt. I tillegg var det mer enn nok av brus, juice, vann og lignende alkoholdfrie varianter.

Ingen av gjestene drakk noe særlig - mange kjørte uansett - men for de som ønsket det var det godt med litt vin til den gode maten.

Nordmenn har litt vel mange regler for hva man gjør og ikke gjør - DET synes jeg er synd.

Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 14:54   #13
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette har det vært en lang og interessant diskusjon om før.

Jeg er vokst opp i en familie der det er naturlig å servere alkohol til middag og koldtbord der det er voksne gjester tilstede, uansett anledning. Nå har jeg ikke organisert dåp, men navnefest, men vi har servert alkohol både der og i jentenes fødselsdager. Det er ingen i min familie som drikker mer enn et glass eller to til maten.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 14:59   #14
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Ikke i vår familie.
Alkohol og barn hører ikke sammen, så jeg ville aldri gjort det.
I bestefars 80 årslag i fjor ble det heller ikke servert alkohol fordi det var barn til stede.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 15:13   #15
TBM
Passiv

Standard

Sv: Re: Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Ikke i vår familie.
Alkohol og barn hører ikke sammen, så jeg ville aldri gjort det.
I bestefars 80 årslag i fjor ble det heller ikke servert alkohol fordi det var barn til stede.

Interessant standpunkt det der - "alkohol og barn hører ikke sammen".

Hva menes egentlig med det? Selvsagt at barn ikke skal drikke alkohol - men det er da ingen opplest og vedtatt sannhet at barn ikke kan være i samme rom som alkohol eller sammen med voksne som drikker et eller to glass til maten?

Helt greit at man har egne prinsipper og standpunkter, men jeg kjenner at jeg blir litt grinete av at man så enkelt tar sine egne meninger og prinsipper og fastslår at det er sannheter.

Forøvrig synes jeg litt synd på bestefar som feirer 80-årsdag uten et glass vin. Om jeg blir 80 og får barnebarn eller oldebarn som driver på med slike "alkohol og barn hører ikke sammen"-holdninger, så kommer jeg til å be de holde seg hjemme.

Kjenner at jeg egentlig ikke bare er litt grinete men ganske mye grinete. Får kanskje gjøre jobben min isteden...

Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 15:16   #16
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er ikke vant med alkohol i dåp og konfirmasjon.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 15:20   #17
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke hatt det i min familie, men jeg synes det hadde vært helt greit hvis det kun var snakk om vin til maten feks.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 15:24   #18
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Interessant standpunkt det der - "alkohol og barn hører ikke sammen".

Hva menes egentlig med det? Selvsagt at barn ikke skal drikke alkohol - men det er da ingen opplest og vedtatt sannhet at barn ikke kan være i samme rom som alkohol eller sammen med voksne som drikker et eller to glass til maten?

Jeg er enig med jeg! Litt pils eller vin (og kanskje en cognac til kaffen) til folk over 18 år i barnedåp og bryllup ser ikke jeg problemet med. Hvis jeg visste at onkel Donald eller tante Dolly hadde et alkoholproblem og ville drikke seg litt for langt under bordet, ville jeg nok vurdere å droppe det, men at voksne mennesker drikker en øl eller litt vin til maten synes jeg er greit.

I min konfirmasjon var det drinker etter middagen, men så er foreldrene mine en del av pjoltergenerasjonen med et noe avslappet forhold til alkohol.

(Og nå kom jeg på historien om hun som forvekslet champagnebrus (eller var det julebrus?) og øl i barnebursdag og sjenket alle de små gjestene litt på en snurr. Hun skjønte noe var galt når de sovnet en etter en. Hun ble rimelig fortvilet selvfølgelig...)

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 15:28   #19
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

For meg er det uaktuelt å servere alkohol ved anledninger hvor barn under 18 år feires. Det er deres dag.

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Forøvrig synes jeg litt synd på bestefar som feirer 80-årsdag uten et glass vin. Om jeg blir 80 og får barnebarn eller oldebarn som driver på med slike "alkohol og barn hører ikke sammen"-holdninger, så kommer jeg til å be de holde seg hjemme.

Stakkars bestefar? Hva vet du om det var et tap for han? Jeg vil heller si stakkars deg som mener alkohol er så viktig at du heller vil ha det enn familien din rundt deg om du måtte velge. Jeg er glad for at alkoholen ikke betyr så mye for meg.

Gammel 24-04-08, 15:28   #20
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Jeg synes ikke at øl, vin, eller annen alkohol har noe å gjøre i konfirmasjon, dåp eller lignende... Og i anledning dåpen til mitt første barn, ble det temmelig anstrengt med svigers-gjengen, som ikke kunne fatte at jeg kunne være så sær! Man kunne jo ha Munkholm, eller annen type lett-variant, eller vørterøl.. Jeg var vel en av de særeste de hadde møtt, fikk jeg inntrykk av. Mulig jeg er det, altså. :sær:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Mener du at man ikke skal servere Munkholm i dåp, eller mente du at du serverte Munkholm og at det ikke var godt nok for svigerfamilien? :treig:

Vi har ikke hatt alkohol i dåp og konfirmasjon.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:31.