|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Undrende
Medlem siden: Nov 2007
![]() |
![]() Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktI lys av dette: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Undrende
Medlem siden: Nov 2007
![]() |
![]() Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktI Stavanger er det en privat legevakt som har åpent til åtte om kvelden. Det er så og si ikke ventetid når man først har fått time der, så av og til bruker vi også denne når ungene er syke og fastlegens venterom er smekkfullt. Jeg betaler gladelig litt ekstra for at syke unger skal slippe å sitte på venterom i mange timer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevakther jeg bor er det absolutt ikke behov for det. Er aldri kø på legevakten. Men hadde vi hatt penger hadde jeg kansje bestilt spesialisttimer der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
tankefull
|
![]() Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktHer vi bor, ringer vi legevakten og får time. Da slipper vi å sitte unødvendig lenge på venterommet med syke barn. Dette er den offentlige legevakten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktVi bruker som regel offentlige. Det er en på Ryen i Oslo, og der er det som regel ikke så ille ventetid. Før brukte vi kun Volvat, for jobben har en avtale der. Har faktisk sittet lenger på Volvat ved et par anledninger, og etter en grov feilbehandling der er jeg ikke så sikker på at de har så mye bedre tilbud heller |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktKommer an på. Nå bor vi i Oslo, og om jeg eller noen i familien hadde fått et brudd eller lignende så hadde jeg heller dratt på legevakten i Oslo enn Volvat. Det er helt sikkert.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevakt
Dette kan jeg signere.
![]() |
#8 |
Etylbarbital
Her også.
![]() |
#9 |
Trøtt
|
Jeg tenker som så at dersom man har økonomi til det, så avlaster man jo det offentlige helsevesenet ved å kjøpe private tjenester som i eksemplene over. Jeg har brukt offentlig legevakt ved akkutt sykdom (allergisk reaksjon med utslett innvendig og pusteproblemer). Har vært så heldig at jeg kun har vært på legevakten en gang i mitt liv.
![]() |
#10 |
Øyboer
![]() Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktHer er det og sånn at man kan ringe og få time. Men som jeg sa lenger oppe møter man aldri kø. Vi har bare gått innom 2 ganger fordi vi alltid glemmer nr. Men alltid kommet rett inn. Utrolig deilig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
tankefull
|
Eneste grunnen til at jeg skulle ønske å oppsøke private tjenester er at flertallet av legene hos oss virker temmelig håpløse for meg. Har flere eksempler på feilbehandlinger, og episoder der ting kunne gått ille, om jeg ikke hadde vært så oppmerksom selv. Men det er en annen historie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktHvis det er veldig akutt så kjører jeg heller inn til Volvat i Oslo for å få time der enn å vente i evigheter på legevakten hos oss. Betaler gladelig ekstra for det.
![]() |
#13 |
Mother of Dragons
|
Jeg har også inntrykk av at dette kan skje, ihvertfall i større kommuner hvor det er økonomisk grunnlag for et privat alternativ. Og det er synd, det offentlige må ha et godt tilbud.
Det kan godt skje på større steder ja, de aller fleste leger kan ikke fordra legevaktsarbeid og bytter bort vakter gladelig om det er noen andre som vil ha dem.
![]() |
#14 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktJeg betaler gladelig litt mer for å slippe å vente, eller særlig for at syke barn skal slippe å vente. Nå har vi åpen dør på sykehuset med et av barna, og det er stort sett bare det barnet som trenger akkutt tilsyn av lege, og da drar vi rett opp på sykehuset hvor de kjenner historien og barnet.
![]() |
#15 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktVi bor i Oslo og bruker nok en blanding av begge deler. Av en eller annen grunn så har de siste ørebetennelsene til Junior kommet på fredag ettermiddag og da har det ofte hendt at vi heller drar til en privat aktør, enn å sitte i 2 timer+ på legevakten for å få antibiotika.
![]() |
#16 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktJeg er veldig fornøyd med legevakttilbudet vi har i kommunen vår, vi har alltid fått hjelp når vi ønsker, sluppet lange ventetider og hjelpen har vært bra. Første gang vi skulle ned dit var både mannen og jeg lettere sjokkskadet etterpå, for det var veldig mye bedre enn alle røverhistoriene vi hadde fått høre om offentlige legevakter. Da lillesøster fikk omgangssyken da hun var tre måneder fikk vi veldig god behandling og ble henvist til sykehus med en gang det var den minste mistanke om dehydrering. Og jeg som bare ringte ned for å høre om jeg burde være bekymret eller ikke.
![]() |
#17 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Re: Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevakt
Det er en myte altså, ikke sant i det hele tatt.
![]() |
#18 |
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Re: Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevakt
Jada, jeg er nok mer tilbøyelig til å ikke tro det så hardt.
![]() |
#19 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevaktJeg husker for noen år tilbake, da jeg satt på legevakta i Oslo og venta i 3 timer pga UVI. Det satt også små barn og venta minst like lenge! Men nå har de egen barne-legevakt der, samt at det er egen skade-avd med egen kø.
![]() |
#20 |
Sviiisj!!
|
Men det må da være litt "gøy" også? I alle fall på skade-avd. Som da jeg kom inn dit etter et stygt katte-angrep (ja, du hørte riktig), i sjokk, med klor oppover beina, og en negl bitt ut av posisjon... Samtidig som meg var det også et hel kokke-lag omtrent, som ikke hadde fått med seg at sjefen hadde slipt knivene..
![]() |
|
|