Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bruk av privat legevakt eller offentlig legevakt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-08, 09:54   #1
Stavangerjentå
Undrende

Stavangerjentå sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Stavangerjentå er litt kul
Standard

Bruk av privat legevakt eller offentlig legevakt

I lys av dette:
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=533035

Dersom dere har valget, bruker dere privat legevakt eller den offentlige legevakten?

Og hvorfor?

Stavangerjentå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 09:57   #2
Stavangerjentå
Undrende

Stavangerjentå sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Stavangerjentå er litt kul
Standard

Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevakt

I Stavanger er det en privat legevakt som har åpent til åtte om kvelden. Det er så og si ikke ventetid når man først har fått time der, så av og til bruker vi også denne når ungene er syke og fastlegens venterom er smekkfullt. Jeg betaler gladelig litt ekstra for at syke unger skal slippe å sitte på venterom i mange timer.

Av samme årsak unngår jeg legevakten dersom den kan unngås. Masse kø og veldig ubehagelig.

Stavangerjentå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 10:03   #3
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

her jeg bor er det absolutt ikke behov for det. Er aldri kø på legevakten. Men hadde vi hatt penger hadde jeg kansje bestilt spesialisttimer der.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 10:04   #4
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Her vi bor, ringer vi legevakten og får time. Da slipper vi å sitte unødvendig lenge på venterommet med syke barn. Dette er den offentlige legevakten.

Noen fordeler er det ved å bo på landet.

Hvis jeg bodde i en by, der jeg måtte møte på legevakten og vente i timesvis for å komme til, så hadde jeg muligens valgt privat legevakt der det var mulig, for å skåne barnet mest mulig. Det er ikke særlig behagelig å vente i timesvis med en syk unge på legevakt kan jeg forestille meg.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 10:04   #5
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker som regel offentlige. Det er en på Ryen i Oslo, og der er det som regel ikke så ille ventetid. Før brukte vi kun Volvat, for jobben har en avtale der. Har faktisk sittet lenger på Volvat ved et par anledninger, og etter en grov feilbehandling der er jeg ikke så sikker på at de har så mye bedre tilbud heller Nå har det heldigvis aldri vært alvorlige akutte ting hos oss, kun ørebetennelse og halsbetennelse, og da har den offentlige legevakten vært grei nok.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 10:09   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommer an på. Nå bor vi i Oslo, og om jeg eller noen i familien hadde fått et brudd eller lignende så hadde jeg heller dratt på legevakten i Oslo enn Volvat. Det er helt sikkert.
Om det er litt mer halvakutte ting, altså at det ikke er riktig å dra på legevakten med det, men fastlegen ikke kan gi time raskt nok, så kan det være at jeg bruker Volvat.

Ellers bruker jeg den private delen av helsevesenet til to ting: Gynekologiske undersøkelser, fordi jeg ikke ønsker at fastlegen skal gjøre det, og hudproblemer fordi det er ikke kapasitet i det offentlige til at hudleger skal holde på med såpass snille ting.

Gammel 22-05-08, 10:30   #7
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stavangerjentå, her.

I Stavanger er det en privat legevakt som har åpent til åtte om kvelden. Det er så og si ikke ventetid når man først har fått time der, så av og til bruker vi også denne når ungene er syke og fastlegens venterom er smekkfullt. Jeg betaler gladelig litt ekstra for at syke unger skal slippe å sitte på venterom i mange timer.

Av samme årsak unngår jeg legevakten dersom den kan unngås. Masse kø og veldig ubehagelig.

Dette kan jeg signere.

Hadde det vært brudd eller masse blod hadde jeg dratt til akutten.

Gammel 22-05-08, 10:44   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Her vi bor, ringer vi legevakten og får time. Da slipper vi å sitte unødvendig lenge på venterommet med syke barn. Dette er den offentlige legevakten.

Her også. Vi bruker derfor den offentlige legevakten. (Det gjorde vi forsåvidt tidligere også, men nå er det i hvert fall ikke snakk om at jeg kjenner et behov for å oppsøke private tjenester.)

Gammel 22-05-08, 10:47   #9
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ellers bruker jeg den private delen av helsevesenet til to ting: Gynekologiske undersøkelser, fordi jeg ikke ønsker at fastlegen skal gjøre det, og hudproblemer fordi det er ikke kapasitet i det offentlige til at hudleger skal holde på med såpass snille ting.

Jeg tenker som så at dersom man har økonomi til det, så avlaster man jo det offentlige helsevesenet ved å kjøpe private tjenester som i eksemplene over. Jeg har brukt offentlig legevakt ved akkutt sykdom (allergisk reaksjon med utslett innvendig og pusteproblemer). Har vært så heldig at jeg kun har vært på legevakten en gang i mitt liv.

Gammel 22-05-08, 10:49   #10
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Her er det og sånn at man kan ringe og få time. Men som jeg sa lenger oppe møter man aldri kø. Vi har bare gått innom 2 ganger fordi vi alltid glemmer nr. Men alltid kommet rett inn. Utrolig deilig.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 10:54   #11
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Her også. Vi bruker derfor den offentlige legevakten. (Det gjorde vi forsåvidt tidligere også, men nå er det i hvert fall ikke snakk om at jeg kjenner et behov for å oppsøke private tjenester.)

Eneste grunnen til at jeg skulle ønske å oppsøke private tjenester er at flertallet av legene hos oss virker temmelig håpløse for meg. Har flere eksempler på feilbehandlinger, og episoder der ting kunne gått ille, om jeg ikke hadde vært så oppmerksom selv. Men det er en annen historie.

Vi har over en times kjøring, nærmere halvannen time til Bergen, som er nærmeste by, så det er ille om jeg skulle finne på å reise så langt med et sykt barn på eget initiativ. Har ved et par anledninger reist på kveldspoliklinikken på barneklinikken, og der føler jeg vi får god hjelp.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 10:55   #12
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis det er veldig akutt så kjører jeg heller inn til Volvat i Oslo for å få time der enn å vente i evigheter på legevakten hos oss. Betaler gladelig ekstra for det.
Etter at jeg hadde hatt en MA for et par år siden så følte mannen at han hadde vondt i venstre armen og mistet følelsen i fingrene. Jeg ble livredd og tenkte på hjertet med en gang. Det hadde jo vært veldig mye på oss. Da dro vi rett på Volvat. Var ikke snakk om å vente i timer på legevakten hos oss. Det var heldigvis ikke hjertet hans men stress.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 11:28   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Den private var dyr og hadde bedre kvalitet og jeg føler at det ble en sovepute for å kunne fortsette å drive den private legevakten så dårlig som den ble.

Jeg har også inntrykk av at dette kan skje, ihvertfall i større kommuner hvor det er økonomisk grunnlag for et privat alternativ. Og det er synd, det offentlige må ha et godt tilbud.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg hadde inntrykk av at dyktige leger solgte vaktene sine til leger som hadde for lite å gjøre i sin vanlige praksis (av åpenbare grunner).

Det kan godt skje på større steder ja, de aller fleste leger kan ikke fordra legevaktsarbeid og bytter bort vakter gladelig om det er noen andre som vil ha dem.

Gammel 22-05-08, 11:36   #14
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevakt

Jeg betaler gladelig litt mer for å slippe å vente, eller særlig for at syke barn skal slippe å vente. Nå har vi åpen dør på sykehuset med et av barna, og det er stort sett bare det barnet som trenger akkutt tilsyn av lege, og da drar vi rett opp på sykehuset hvor de kjenner historien og barnet.
Ellers har vi en fastlege som prioriterer barn, så vi får alltid time på dagen hvis vi ringer ang. en av ungene.
Derav har vi hittill sluppet legevakten, bare jeg som har vært på legevakten faktisk, og da privat. (Mannen ville dratt på privat legevakt bare for å slippe offentlig, og fordi han har større tro på dyktigheten til legene i privat helsesektor, og for å slippe å vente da.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 11:37   #15
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Vi bor i Oslo og bruker nok en blanding av begge deler. Av en eller annen grunn så har de siste ørebetennelsene til Junior kommet på fredag ettermiddag og da har det ofte hendt at vi heller drar til en privat aktør, enn å sitte i 2 timer+ på legevakten for å få antibiotika.

Gammel 22-05-08, 11:37   #16
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig fornøyd med legevakttilbudet vi har i kommunen vår, vi har alltid fått hjelp når vi ønsker, sluppet lange ventetider og hjelpen har vært bra. Første gang vi skulle ned dit var både mannen og jeg lettere sjokkskadet etterpå, for det var veldig mye bedre enn alle røverhistoriene vi hadde fått høre om offentlige legevakter. Da lillesøster fikk omgangssyken da hun var tre måneder fikk vi veldig god behandling og ble henvist til sykehus med en gang det var den minste mistanke om dehydrering. Og jeg som bare ringte ned for å høre om jeg burde være bekymret eller ikke.

Gammel 22-05-08, 11:41   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Sv: Re: Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevakt

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

og fordi han har større tro på dyktigheten til legene i privat helsesektor

Det er en myte altså, ikke sant i det hele tatt.

Gammel 22-05-08, 11:49   #18
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevakt

Det er en myte altså, ikke sant i det hele tatt.

Jada, jeg er nok mer tilbøyelig til å ikke tro det så hardt.
Men det hjelper ikke helt om jeg sier det, han må nok bare få erfare selv.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 11:52   #19
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker for noen år tilbake, da jeg satt på legevakta i Oslo og venta i 3 timer pga UVI. Det satt også små barn og venta minst like lenge! Men nå har de egen barne-legevakt der, samt at det er egen skade-avd med egen kø.
Herr Kanin dro på legevakta med Kaninungen da hun hadde fryktelige magesmerter, og det var ikke så lang ventetid, og de ble sendt direkte videre til barneavd. på UUS.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 11:54   #20
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

de aller fleste leger kan ikke fordra legevaktsarbeid og bytter bort vakter gladelig om det er noen andre som vil ha dem.

Men det må da være litt "gøy" også? I alle fall på skade-avd. Som da jeg kom inn dit etter et stygt katte-angrep (ja, du hørte riktig), i sjokk, med klor oppover beina, og en negl bitt ut av posisjon... Samtidig som meg var det også et hel kokke-lag omtrent, som ikke hadde fått med seg at sjefen hadde slipt knivene..

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:26.