|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Når barn strekker grenser de ikke forstår konsekvensene av... (Nettvett)Som forumbruker over de siste årene har jeg sett mang en gang hvor annerledes folk kan oppføre seg på forum enn i det virkelige liv. På chattesider får man tilnærmelser man bare kunne "drømme" om (noe jeg ikke gjør) i det virkelige liv. Det virker som mange mister alle sine hemninger når de er på chatt. Der er man HELT anonym hvis man vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når barn strekker grenser de ikke forstår konsekvensene av...Jo, det er en skremmende utvikling. Da jeg var ung var det viktig å ha et godt rykte. Det er det vel ingen som tenker på i dag.
![]() |
#3 |
Håpefull eller håpløs....
Hvor: Plankebyen
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når barn strekker grenser de ikke forstår konsekvensene av...Jeg tror mye av løsningene ligger i det prevantive. Feks å ha pc på et sted der barna er under oppsyn. Og så er det snakk om opplæring og tilvenning hele veien.
![]() |
#4 |
Pauset
|
![]() Sv: Når barn strekker grenser de ikke forstår konsekvensene av...
Ja, helt klart viktig at man har pc et sted der barna er under oppsyn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Tar en fot av gangen
![]() Sv: Når barn strekker grenser de ikke forstår konsekvensene av...Akkurat dette temaet var oppe på NRK for en uke siden. Jeg tror barna må opplyses og veiledes. De må lære å forstå hvilke konsekvenser det medfører å utlevere seg selv.
![]() |
#6 |
Pauset
|
Å det så jeg ikke. Hvilket program var det på? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Administrator
|
![]() Sv: Når barn strekker grenser de ikke forstår konsekvensene av...Jeg tror dette oppstår som et problem fordi foreldrene ikke er på banen. Foreldrene er ikke oppdaterte på teknologien, og mange hverken skjønner seg på eller tar på alvor den møteplassen som internett har blitt på kun få år. Med mindreårige barn så er det viktig at foreldrene overvåker og har kontroll med deler av nettaktiviteten, men dette forutsetter at foreldrene har kompetansen som skal til for å gjøre det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Når barn strekker grenser de ikke forstår konsekvensene av...Jeg tror nok mange vil komme til å angre på hva de i et øyeblikks morskap har sendt ut på nett, ja...
![]() |
#9 |
Pauset
|
![]() Sv: Når barn strekker grenser de ikke forstår konsekvensene av...Viktig det dere sier her Inagh og HP. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Dukkar plutseleg opp ...
Heilt einig med deg her. Desverre er det slik at skular ofte fråskriv seg dette ansvaret |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Slumrende Ullteppe
|
Det er en egen "history"-funksjon på internet, hvor du kan gå inn og sjekke hva som er blitt surfet på.
![]() |
#12 |
Administrator
|
Hvis ikke barnet ditt har lært seg å redigere loggen/historikken enda så ligger det der. Ellers så finns der flere program både for å slette historikken og for å ta vare på den. Du finner nok endel om du googler. (Jeg har ingen program som jeg har prøvd iom at dette enda ikke er en aktuell problemstilling her i huset). |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Dukkar plutseleg opp ...
Eg er heilt einig i at foreldra skal ha ansvaret, men eg trur at den pedagogiske verknaden av å ta det opp på skulen er veldig viktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Dette tror jeg også! Det er for enkelt å si at man har full tillit til barnet sitt på 15 år, og la det surfe fritt på nettet uten kontroll!
![]() |
![]() |
#15 |
Tar en fot av gangen
![]() Sv: Når barn strekker grenser de ikke forstår konsekvensene av...C:\Documents and Settings\"navn"\Lokale innstillinger\Logg - her vil dere se loggen over aktiviteter.
![]() |
#16 |
Pauset
|
Hovedansvaret ligger helt klart hos foreldrene, men jeg tror også at den pedagogiske virkningen er viktig, som du sier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Prøver så godt jeg kan :)
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() |
![]() Sv: Når barn strekker grenser de ikke forstår konsekvensene av...Dette med webcam og nettchatt for barn under 16 er rimelig skummelt. Og bekjente av meg sitter nå med problemer til opp etter ørene for akkurat dette. Jeg ser helt at gutten min ikke får oppleve nettchatt osv før han når ungdomsskolen. Men nå er det jo slik at man nærmest må ha pc får å gå skole, og dette er i mine øyne helt på jorde. Hva er galt med blyant, viskelær og papir? Slik man har gjort i alle år. Nei internett er en farlig affære for den som ikke kjenner til konsekvenser, for uansett hvor mye man kan advare unge om hva dem kan rote seg opp i er det noe helt annet når det kommer til praksis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Administrator
|
![]() Sv: Når barn strekker grenser de ikke forstår konsekvensene av...Nå er det ikke særlig hensiktsmessig å advare ungene om alt som kan gå galt hvis de surfer uvettig på nettet. Det vesentlige er at foreldrene har en dialog med barna, at der er et tillittsforhold (og tilgang) på plass slik at barna ikke begynner å skjule sine spor og holde ting hemmelig (det er som oftest ikke noe problem å få til). Foreldrene må også være åpen og interessert i hva barna bruker nettet til, hvem de prater med osv, hvis ikke får de aldri vite noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Når barn strekker grenser de ikke forstår konsekvensene av...Når det gjelder pc bruk i fritiden mener jeg det er foreldrenes ansvar å passe på.
![]() |
|
|